Gå til innhold

Hjelp til kosthold ved trening

Anbefalte innlegg

Hei jeg kunne trengt litt hjelp til å sette opp til et ordentlig kosthold. Jeg har trent styrke sånn ganske seriøst i et halvt års tid nå, med 2 måneder pause pga rekruttskolen i militæret. Der trente vi bare utholdenhet + lite mat i felt osv gjorde at jeg raste ned i vekt. Men nok om det.

Alder: 20 år

Høyde: 176 cm

Vekt: 65 kg +-

Jeg er da av den typen som kan spise "hva jeg vil" uten å være redd for å legge på meg, og jeg føler ikke at jeg spiser lite selv om jeg knapt går opp i vekt, tvert imot. Jeg har som sagt trent styrke en liten stund nå, og vekten steg ganske mye i starten men nå føler jeg det har stoppet litt opp, og tenkte derfor å sette opp et litt bedre kosthold, problemet er bare at jeg har null peiling på dette, hvor mye mat jeg trenger osv.. Dessuten er jeg i militæret me ukesturnus, så halve uka spiser jeg bare maten de serverer her..

Jeg skal inrømme at jeg kanskje har litt dårlige spisevaner, lite med faste måltider osv, men somregel består dagen min av rundt 4 måltider. Kan ta et lite eksempel på hvordan en dag kan se ut for meg.

Frokost: 1 porsjon corn flakes, 2 brødskiver, 2 egg

Lunch: En stor porsjon salat med skinke og ost, 3 brødskiver med forskjellig pålegg (egg,leverpostei,ost,skinke osv)

Middag: Kylling, fisk hva enn de serverer her i militæret :p

Kveldsmat: 2-3 brødskiver og et glass melk.

Er dette nok? Lastet ned et slik kostholdsprogram for å kunne holde oversikt over daglig inntak, men ca hvor mange kcal bør jeg ligge på? På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er 172, veier 74kg.

Frokost

100g havregryn og en liter h-melk. 1000kcal

Gainer etter trening, blandet med melk. 500kcal

Lunsj: 3-4 brødskiver med egg, ost og skinke div. pluss 1l h-melk

1000kcal

Middag: Alt mellom himmel og jord. 500kcal

Kveldsmat varierer det hva jeg får i meg.

Har også i meg 3 proteinshaker iløpet av dagen.

Lenke til kommentar

Følger det kostholdet som er annbefalt i RYP nå.

frokost: 100 gram havregryn

Mellommåltid: nøtter

Lunch: 100 gram kylling og paste/ris ved siden av

Mellommåltid: En proteinshake (gainer)

Middag: 100 gram kjøttdeig og pasta /ris el ved siden av.

Kvelds: ommelett (4 egg) + en brødskive

Ser dette bedre ut eller? Spiser selvfølgelig ikke det samme hver dag, men sånn ca samme innhold når det gjelder proteiner og karbohydrater.

Ifølge ryp kalkulatoren skulle jeg ligge på omtrent 2600 kcal om dagen for å gå opp i vekt.

Lenke til kommentar

Noen som har noen gode artikler om kcal i forhold til kosthold?

Er det så mye du trenger å vite da? Det finnes jo kalorikalkulatorer som beregner ca hvor mye du bør få i deg i løpet av en dag. Ellers har iform.no det meste av de beste treningsartiklene etter min mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...