caffolini Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 Jeg har en akkustisk gitar i mahogni som har begynt å få en del rifter litt nedenfor strengene på gitarkroppen (se bildet). Dette er noe som har kommet ganske nylig (tror jeg da, aldri sett dette før) og bekymrer meg litt. Eneste jeg har gjort annerledes i det siste er at jeg har begynt å spille mye hardere på den med mye lynrask strumming. Er dette noe som kan belaste gitaren til å få slik slitasje, eller er det andre grunner? Gitaren pleier å stå på en gitarfot når den ikke er i bruk. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 For meg ser det ut som et kjærlig møte med katteklør. Har du dyr i huset? Det ligner ikke på naturlige sprekker i lakk eller treverk. Det kommer ikke av at man spiller for hardt, og hadde det vært plekteret som laget det ville de gått på tvers. Men bortsett fra det så er det ingen fare. Alle gitarer får noen hakk og riper etterhvert, det er litt av sjarmen med en gammel gitar. Med mindre det er et samlerobjekt så er det ikke noe å bry seg om. Det går ikke ut over lyden. Geir Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 Vanlig slitasje ved strumming, regner jeg med. Begge bassene mine har tydelige merker etter plekter og pekefingerneglen min ved slapp/pop. Skader som dette er en elementær del av et strengeinstruments liv, ikke noe å bekymre seg for. Plager det deg voldsomt etter hvert, kan du alltids omlakkere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå