Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Bygge om henger og registrere den på nytt som ombygg?

hean

Anbefalte innlegg

Hei

Har en henger på hånden med den irriterende egenvekten på 360 355 kg. For dere som vet om omregistreringsavgiftene er det 10 5 kg for mye til å få gratis omregistrering. Hengeren er en 2009 modell og dette gir en omregistreringsavgift på rundt 5000 kr ++

Da er det store spørsmålet, kan jeg bygge den om til å veie 10 kg mindre og unngå den avgiften?

Hvis det er mulig er planen følgende.

- Demontere lys og erstatte det med en lystavle i plast fra Biltema

- Demontere nesehjul

Dette vil nok minske egenvekten med 10 kg eller mer vil jeg tro og jeg har da ikke tuklet angående noe sikkerhet eller bærende deler (nesehjul brukes kun når hengeren står parkert).

Håper noe har erfaring med dette og kan svare!!

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres veldig usannsynlig ut om jeg skal være ærlig. Har forsøkt å gjøre det samme med bil uten hell.

Vet ikke om det er med henger som med bil, men med bil er det i alle fall slik at du må ha dokumentasjon fra produsent på at dette gjøres i tråd med sikkerthetsaspekter o.l., og i tillegg må du kunne vise til et kjøretøy som rullet ut av fabrikken med nøyaktig samme specs som det du vil bygge om til.

Lenke til kommentar

I dag demonterte jeg nesejul og karmer og dro optimistisk på Trafikkstasjonen i Trondheim og satt hengeren på vekten.Hengeren veide seg inn på 290 kg, altså en redusering på 65 kg i forhold til orginalvekt.

Gikk inn på Trafikkstasjonen og fortalte hva jeg ville gjøre. De sa jeg måtte bestille time til dette og at de måtte ha ett gebyr på 460 kr.

Siden hengeren var 100% orginal fikk jeg overtalt dem til å ta det med en gang, de sa jeg bare skulle stille meg i køen for etterkontroll ved port 1.

Gikk jo greit, ikke var det kø der heller så en hyggelig mann blir med meg bort på vekten.

Jeg hadde så klart forberedt en stor tale om hvorfor karmene var vekk men det hadde jo ingenting å si for han avbrøt meg ganske kjapt å sa "karmer er frivillig men nesejul må du ha", dermed la han på 10 kg.

Betalte 460 kr og fikk skrevet ut ett midlertidig vognkort med det samme.

Dermed er jeg den lykkelige eier av en Tiki B-250/REM/1400 Boggi med en egenvekt på 300 kg :thumbup::new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...