And-reas Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 (endret) Hei-hå! Gikk i fjor ut av VG2 og påbegynte læretid. Nå som den "teoretiske" delen av læretiden er over da jeg besto eksamen lurer jeg om jeg ikke skal gjøre det litt lettere for meg selv da jeg etter endt læretid har lyst å ta generell studiekompetanse. Kort og godt lurer jeg på om jeg kan søke fritak fra P2/T2 matte ved påbygning dersom jeg tar R1 matte som privatist ved siden av læretiden? Eller om man i det hele tatt kan ta ett fag i forveien uten å måtte gjøre det på nytt? Ellers vil jeg mer en gjerne høre om andre som har gjort slikt. Er klar over at jeg blir nødt til å sitte mye oppe på fritiden å jobbe med fagene. Det er greit. Takk på forhånd Endret 29. juni 2011 av And-reas Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 Nei du slipper ikke unna 2P/2T-matte fordi denne matten er et fellesfag, mens R1 er et valgfritt programfag. Tar du R1-matte så må du likevel ta 2P/2T-matten, men du kan derimot slippe unna et valgfritt programfag. Selvsagt kan du ta fag i forveien som privatist, så melder du deg ut av det samme faget når du begynner på allmenn påbygg, og så overfører du din privatist karakter på vitnemålet. Lenke til kommentar
And-reas Skrevet 29. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2011 (endret) Jeg tok P1 på VG1, kan jeg da ta T2 eller er jeg nødt til å ha P2? For å kunne la være å ta ett av de senere tenker jeg. Edit skriveleif Endret 29. juni 2011 av And-reas Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Jeg tok P1 på VG1, kan jeg da ta T2 eller er jeg nødt til å ha P2? For å kunne la være å ta ett av de senere tenker jeg. Edit skriveleif Ja du kan velge fremdeles, men de vil sterkt anbefale at du fortsetter med P-matte, da T2 har flere kapitler som er likt i R1-matte. Det blir tungt å hoppe diagonalt fra 1P til 2T, men det er fullstendig mulig, jeg gjorde det selv. Lenke til kommentar
Trifate Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Jeg hadde 4 i 1P matte, spurte lærer i starten av VG3 året om det var mulig å bytte til 2T, fikk som svar at jeg ikke burde gjøre det om jeg ikke ville stryke. Går nå ut med 6 i standpunkt og 6 muntlig eksamen i 2P. Må si jeg angrer litt på at jeg ikke tok 2T med tanke på videre utdanning hadde 2T kommet godt med. Lenke til kommentar
And-reas Skrevet 1. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2011 Hørte litt med Frisvold privatgymnas, de sier man ikke har behov for P2/T2 matte dersom man tar R1 før påbygg til generell studiekompetanse. Men i og med at jeg hadde 3 i standpunkt på P1-matte for 2 år siden tror jeg ikke det er hensiktsmessig for meg å sikte høyere en T2. Har dog ikke tenkt å ta nettbasert studium men heller ta faget for meg selv på fritiden. Er det noen som har peil på hvilke hvilke lærebøker som gjelder for faget? Var på biblioteket og lånte en "Sinus T2" mattebok. Men den så noe annerledes ut en andre mattebøker jeg har vært borti på VGS. Finnes det andre bøker som også gjelder? Takker dere som har svart på tråden for gode svar Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 Hørte litt med Frisvold privatgymnas, de sier man ikke har behov for P2/T2 matte dersom man tar R1 før påbygg til generell studiekompetanse. Men i og med at jeg hadde 3 i standpunkt på P1-matte for 2 år siden tror jeg ikke det er hensiktsmessig for meg å sikte høyere en T2. Har dog ikke tenkt å ta nettbasert studium men heller ta faget for meg selv på fritiden. Er det noen som har peil på hvilke hvilke lærebøker som gjelder for faget? Var på biblioteket og lånte en "Sinus T2" mattebok. Men den så noe annerledes ut en andre mattebøker jeg har vært borti på VGS. Finnes det andre bøker som også gjelder? Takker dere som har svart på tråden for gode svar Sinus 2T, er en mattematikk bok som dekker 3 timer matte i uka. Det er ikke denne boka du vil bruke på 2T allmenn påbygg. Du vil derimot bruke Sinus Påbygg, noe som er en "T2" mattebok, men den har ikke bare kapitler fra R1, men også videreføring fra 1T. Denne dekker 5 timers mattematikk. Dersom du velger å bruke R1 som erstatning for 2T-matte, da må du fremdeles ha et programfag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå