Nikona Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 (endret) Kveldssolen brøt frem og ga kontrast i fargene. Her har jeg fanget et motiv. Brennvidde 32 mm. f 5. Iso 200. 1/60 sek. Har croppet bildet en del. Litt i nedre kant, mye i øvre kant og litt i venstre. Skulle jeg redigert vekk den lille biten av møne i øvre kant? Øvrig kritikk? Endret 29. juni 2011 av Nikona Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 Får vel bryte seiersrekka på 10.000 innlegg med et innlegg her. Ikke lagre som gif - foto lagrer du som jpeg - når du lagrer som gif mister du alle de fine fargetonene i bildet. Lagre fotoet som jpeg og last opp på nytt. Det ser også ut som om du har skarpet opp litt for mye - det er haloer rundt alle bladene på treet. Tror jeg ville likt bedre om du hadde stått lavere da du tok bildet - så kunne treet vært over himmelen i stedet for å stå i veien for utsikten. Ville også plassert horisonten (vannet mot fjellene i bakgrunnen) høyere eller lavere - det er ikke så pent med horisont nesten midt i bildet Lenke til kommentar
Nikona Skrevet 29. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2011 Dette er bildet i omtrent originalt utsnitt. Beskar det litt i nedre kant. Ikke skarpet opp eller forandret på farger. Jeg finner ikke "rett opp"-funksjonen i Photoshop. Derfor er vannflaten skjev her. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 Og ja - endre navn på tråden så det står "BK: " først i emnet - det gjør du ved å redigere i førstepost. Lenke til kommentar
Nikona Skrevet 29. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2011 Takk for kritikk. Får tenke på det med perspektiv og utsnitt neste gang. Egentlig var det ikke fotolys den kvelden, men rett før båten skulle gå kom solen fram, så det ble litt hastverksknipsing... Lenke til kommentar
jvdp Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 (endret) Fint motiv, men synes det er litt rotete, som om du ikke har bestemt deg for at forgrunnen eller bakgrunnen skal være fokus/hovedmotivet på fotografiet. Det meste fikser du egentlig greit, men av eller annen grunn for jeg følelsen av at jeg ser på et maleri Det er vel ikke poenget? Endret 29. juni 2011 av jvdp Lenke til kommentar
Nikona Skrevet 30. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2011 Fint motiv, men synes det er litt rotete, som om du ikke har bestemt deg for at forgrunnen eller bakgrunnen skal være fokus/hovedmotivet på fotografiet. Det meste fikser du egentlig greit, men av eller annen grunn for jeg følelsen av at jeg ser på et maleri Det er vel ikke poenget? Det var ikke poenget da jeg tok bidet, men jeg vet nøyaktig hva du mener. Jeg så nemlig også det samme da jeg fikk bildet opp på pc-en første gangen. Og jeg har tenkt å benytte meg av det i Photoshop. Kanskje jeg burde ha endret autofokusinstillingen til midtpunkt? Lenke til kommentar
jvdp Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 (endret) Kanskje jeg burde ha endret autofokusinstillingen til midtpunkt? Vel, personlig mener jeg at du enten burde fokusert enda mer på enten forgrunnen eller bakgrunnen. Spør deg selv "hva vil jeg at folk skal legge merke til først?" Og så velger du deg ut noe på bildet. For min del virker det som om man skal se på hele bildet på en gang, og det "går jo ikke" (hvis du skjønner hva jeg mener ) Eller for å si det på en annen måte, så bli man kanskje litt forvirret av hva som er fokus..(?) Du kunne jo evt valgt ut færre detaljer i forgrunnen, feks gått tettere innpå grenen som stikker ut på tvers av bildet, eller kanskje valgt et av stråene nederst i bildet (og kjørt full fokus på en av dem). Da kunne du helt fint brukt den samme bakgrunnen - den hadde blitt litt blurrete (ufokusert), men tror det kunne vært stilig. Jeg tror det kunne blitt bra, for motivet er utvilsomt flott! Endret 1. juli 2011 av jvdp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå