Gå til innhold

(LØST) Mitt hjemmenett gir meg ikke full hastighet på internett


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en underleverandør av lyse som min internettleverandør. Hadde frem til 20. juni ei 10/10 linje. Denne ble av og til sjekket med Tptest 5.0, og den holdt stort sett det den lovet, uavhengig om jeg sjekket direkte koblet i modemet eller gjennom min router og switch.

 

Den 20. juli ble altså linja oppgradert til 25/25, men jeg fikk ikke de hastighetene da jeg sjekket i dagene etter dette (gjennom min router og switch). Tenkte å klage, men tok en test nå nettopp ved å koble meg direkte til modemet. Da fikk jeg tilnærmet rett hastighet:

 

TCP nedströms : 22.66 Mbit/s

 

TCP uppströms : 18.51 Mbit/s

 

UDP nedströms : 27.70 Mbit/s

 

UDP uppströms : 26.81 Mbit/s

 

Når jeg sjekker på mitt "vanlige" oppsett (router/switch og kablet maskin) fikk jeg dette:

 

TCP nedströms : 14.58 Mbit/s

 

TCP uppströms : 8.77 Mbit/s

 

UDP nedströms : 22.83 Mbit/s

 

UDP uppströms : 17.14 Mbit/s

 

Jeg har en del utstyr koblet til nettet, 3/4 PC-er, 3 Laptop-er, 3 "linux-burker", 2 printere, 2 telefoner og en Wii.

 

Før/under/etter testen forsikret jeg meg om at ingen datamaskiner gjorde noe under testen. Dette er dessuten stort sett samme resultat som ved tidligere tester gjort etter oppgraderinga.

 

Hvorfor får jeg såpass dårlige resultater når jeg tester i mitt 24/7 oppsett? Kan det være at routeren min er det svake leddet?

 

Oppkoblingen min er slik: Fibermodem - wanport router (Linksys wrt 54 g med dd-wrt) - switch (Netgear gs 108t 8-port/Gb tilkoblet ene lan-porten på routeren) - diverse maskiner. 1 linux-boks er tilkoblet lanport på Linksys, alt av trådløst kobles via Linksys.

Endret av madammim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svarene.

 

Har tenkt å kanskje bytte ut routeren. Den kneler ofte hvis jeg laster ned torrents. Ser ut som minnet går fullt, og alle andre maskiner mister tilgang til internett men torrenten fortsetter å laste. Hvilken router er anbefalt?

 

Det som er litt rart er at jeg får ganske greie og stabile hastigheter når jeg overfører filer lokalt. Trådløst går litt tregere enn standaren skulle tilsi, men jeg har jo mange enheter tilkoblet. Tester akkurat nå på å overføre en film fra kablet maskin til trådløs, og det ligger stabilt på 35-37%, ca 2,14 MB/sek. Når jeg overfører kablet - kablet er det HDD-ene som setter begrensningen, har sett stabilt 95-99% fra Raid0 - Raid0, men dette går jo bare via switchen... :hmm:

 

Flere inspill?

Lenke til kommentar

Fant en gammel test av "min" router (usikker på versjon pluss at jeg bruker dd-wrt): http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/24609-linksyswrt54gwireless?showall=&start=5 Ser at dette ligger milevis unna det som moderne routere greier, og er også under hva min internettleverandør forsøker å gi meg :roll:

 

Da er vel saken klar, jeg trenger ny router. Tror jeg velger denne: https://prisguiden.no/produkt/linksys-e4200-145471 Hvis ingen har noen innvendinger :hmm:

Lenke til kommentar

Har ingen ting vondt å si om Asus RT-N56U. Anbefaler den på det sterkeste.

 

Takker for forslag!

 

Har faktisk sett litt på akkurat den routeren. Den er jo litt billigere også. I en sammenligning med Linksys sin så er de ganske jevngode fant jeg, men Linksys-en ser ut til å være bedre når det kommer til trådløst og lange avstander. Jeg har et par maskiner som er 1 etasje opp, gjennom noen lag gips pluss vanlige vegger o.l. Ønsker så gode hastigheter som mulig i øvre etasje.

 

Hva er dine erfaringer med Asus-routeren og styrken på trådløst?

 

Her er sammenligningen: http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/31436-asus-rt-n56u-black-diamond-dual-band-gigabit-wireless-n-router-reviewed?start=1 Legg spesiellt merke til det han kaller som avstand "F". Går ut fra at dette er langt unna og generellt dårlige forhold (gips/betong o.l). Asus sin har et veldig dropp i overføringshastighet, mens Linksys sin mister bare litt overføringskapasitet.

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Da var Linksys E4200 satt opp, og det er som natt og dag :thumbup:

 

Får nå full hastighet på samtlige maskiner. Trådløshastigheten er meget bra, også på den maskinen som står lengst unna. Eneste jeg legger merke til er at den maskinen kobler seg opp med 300Mb/s, mens en maskin som står 2 meter unna kun kobler seg opp med 150Mb/s :hmm:

 

Uansett kjempe fornøyd! Neste blir å forske litt på om hvorvidt jeg skal legge inn dd-wrt. Noen som har testet dette på denne Linksys-en?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...