Fancy Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 Den gjentakende påstanden om at eldre klassikere både er tunge og tidvis kjedelige, går igjen for både bøker og filmer. Ut ifra personlige erfaringer opplever jeg at dette ikke er helt tilfelle. Ja de er skrevet i en litt annen tid, med et litt annet språk (språket forandrer seg). Men på mange måter føler jeg det kan sammenliknes med det å lese bøker på nynorsk eller dansk. I starten tenker man endel på at boken er skrevet litt annerledes, og legger merke til alle forskjellene, hvilket gjør det å lese litt tyngre. Men så fort man slutter å fokusere for mye på dette, blir ikke boken noe vanskeligere å lese enn en hvilken som helst annen godt skrevet bok. Da blir igjen det viktiste innholdet i boken, selve gleden ved det å lese. Det er jo utrolig bra at du opplever klassikere (som tross alt er klassikere av en grunn; det er de som har overlevd og blitt husket igjennom tidene) som interessante og spennende, men jeg tror nok du er unntaket framfor regelen. Da vi leste "Pan" av Hamsun tidligere i år (VG3), tror jeg samtlige elever i klassen (minus undertegnede) klaget over hvor kjedelig, vanskelig og uinteressant den var. "Pan" regnes jo som en av våre aller største klassikere, men den er utfordrende både språklig og innholdsmessig. Mange av de språklige bildene Hamsun bruker er "utdaterte" (dvs. at de ikke lenger er veldig forståelige for en gjennomsnittsleser uten større leseerfaring), og vokabularet er nok også ganske fremmed for de fleste unge i dag. Mange som ikke har gode karakterer (spesielt i norskfaget og i samfunnsfagene) har ofte problemer med å kunne trekke linjer fra fortiden til i dag, og da kan det være veldig vanskelig å begynne med romaner som i alle fall ikke i like stor grad er relevante i dag. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 (endret) Nå begynner det å bli mange år siden jeg leste Pan, men kan ikke huske den som spesielt utfordrende. Derimot er den vel kanskje den vakreste boken som er skrevet på norsk. Ingen andre før eller etter har skrevet så godt som Hamsun på sitt beste. Kanskje har man problemer med å relatere seg til tiden den er skrevet i, men språket er vel ikke vanskelig. Men når TS ønsker seg bøker som kan forbedre språket opp til en firer på ungdomsskolen er vel ikke ambisjonsnivået det aller høyeste. Igrunn vil enhver bok skrevet av en norsk forfatter være god nok. Han bør bare styre unna oversatte bøker. Les heller to eller flere bøker av f.eks Jo Nesbø, eller lars saabye christensen om det går lettere enn å lese en av Hamsun. Endret 1. juli 2011 av Reg2000 Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 1. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2011 Nå begynner det å bli mange år siden jeg leste Pan, men kan ikke huske den som spesielt utfordrende. Derimot er den vel kanskje den vakreste boken som er skrevet på norsk. Ingen andre før eller etter har skrevet så godt som Hamsun på sitt beste. Kanskje har man problemer med å relatere seg til tiden den er skrevet i, men språket er vel ikke vanskelig. Men når TS ønsker seg bøker som kan forbedre språket opp til en firer på ungdomsskolen er vel ikke ambisjonsnivået det aller høyeste. Igrunn vil enhver bok skrevet av en norsk forfatter være god nok. Han bør bare styre unna oversatte bøker. Les heller to eller flere bøker av f.eks Jo Nesbø, eller lars saabye christensen om det går lettere enn å lese en av Hamsun. Men hør . Ja, selfølgelig vil jeg ha en 4 i Norsk, 5 ville ha vært enda bedre. Så, ja..bøkene trenger ikke å være skrevet på et 4erer nivå. Men nå leter jeg etter en bok, ikke en forfatter. (blir litt usikker..) . Hvilken bok av jo nesbø anbefaler du ? Lenke til kommentar
Fancy Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 Konkret forslag: les Sofies verden eller Appelsinpiken av Jostein Gaarder. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 Men nå leter jeg etter en bok, ikke en forfatter. (blir litt usikker..) . Hvilken bok av jo nesbø anbefaler du ? Som sagt det spiller virkelig ingen rolle hvem av dem du velger. Gå på biblioteket og les den/de de har inne. Sofies verden ville jeg styrt unna. Lenke til kommentar
Hakasu Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 vet ikke helt jeg syntes jo nesbø bøkene ser spennendene ut, problemet er at jeg har 11 måneder ventetid på biblioteket..stor pågang, Noen andre bøker av Jo Nesbø som anbefales og som er godt skrevet. Jeg ville begynt med Snømannen om jeg var deg Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 1. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2011 vet ikke helt jeg syntes jo nesbø bøkene ser spennendene ut, problemet er at jeg har 11 måneder ventetid på biblioteket..stor pågang, Noen andre bøker av Jo Nesbø som anbefales og som er godt skrevet. Jeg ville begynt med Snømannen om jeg var deg Ok, greit . hadde tenkt å begynne med sofies verden, men han sa jeg skulle styre unna. Hadde tenkt å låne den nye Nesbø boka, men har lang ventetid. Derfor så tror jeg begynner med Snømannen! Det er ikke over ennå, nå har jeg funnet en bok på Norsk, nå leter jeg etter en GODT skrevet bok på Engelsk , jeg får 4 i engelsk skrift , men skulle gjerne hatt en 5, noen som kan anbefaler en godt skrevet engelsk bok? Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 vet ikke helt jeg syntes jo nesbø bøkene ser spennendene ut, problemet er at jeg har 11 måneder ventetid på biblioteket..stor pågang, Noen andre bøker av Jo Nesbø som anbefales og som er godt skrevet. Jeg ville begynt med Snømannen om jeg var deg Ok, greit . hadde tenkt å begynne med sofies verden, men han sa jeg skulle styre unna. Hadde tenkt å låne den nye Nesbø boka, men har lang ventetid. Derfor så tror jeg begynner med Snømannen! Det er ikke over ennå, nå har jeg funnet en bok på Norsk, nå leter jeg etter en GODT skrevet bok på Engelsk , jeg får 4 i engelsk skrift , men skulle gjerne hatt en 5, noen som kan anbefaler en godt skrevet engelsk bok? Harry Potter-bøkene på engelsk er fine saker! Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 Hallo! Jeg lurer på om noen av dere vet om noen bøker som er godt skrevet, sånn at jeg kan løfte det norske språket mitt og få en 4 til høsten i Norsk , (SKal begynne i 10. går i 9. ) . Det kan være hvilken som helst sjanger. Gjerne kom med tips om hvordan løfte språket! Les alt du kommer over. Harry potter, Ibsen, jo mer jo ber. Hør et par lydbøker så stimmulerer du ordforståelsen din og. -frank Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 1. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2011 Og @Frankhaugen Harry Potter-bøkene på engelsk er fine saker! Og @Frankhaugen Jeg synes Harrypotter bøkene er ganske kjedelige, untatt filmene da. kommer jeg til 2-3 side, orker jeg ikke mer. Men det var for lenge siden jeg prøvde å lese dem. Kanskje jeg klarer det nå? Har dere noen flere tips om engelske bøker? Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 Har du noe spesielt du interesserer deg for, så kan du lese en bok om det; f.eks liker du politikk, så kan du finne en sakpreget bok om det. Jeg anbefaler deg å helst lese sakpreget, fordi det er dette du må skrive på vgs i engelsk;) Lenke til kommentar
Tensai Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 (endret) I am legend og Enders game er to relativt lett fordøyelige bøker på engelsk. I am legend boka er forøvrig hundre ganger bedre enn filmen. Anbefaler også alt av Sherlock Holmes helhjertig. I Sherlock holmes serien er det gitt ut flere bøker med bare Short stories omhandlende karakteren Holmes. Veldig lett lest og svært underholdende. Endret 1. juli 2011 av Tensai Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 1. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2011 jeg vil ha en bok, ikke lett bok , en engelsk bok som har skrevet godt (som nevnt før) OG er langvarig. sånn at den ikke er ferdig på 2 dager.. da hjelper det ikke med short-stories. Hoyre: Det var en god ide, men jeg tenkte at jeg kunne lese engelske nettaviser istedet for sakpreget bøker(rop ut vis du anbefaler) (jeg er intressert i data..) . Er du helt sikker på at du ikke vet om noen engelske bøker, Sjanger: Krim(må ikke), og er godt skrevet? Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 Innenfor krim kan du jo lese Stieg Larsson-trilogien på engelsk, link her: boken. Ved siden av disse bøkene er det et godt forslag å lese aviser på nett. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 5. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2011 Jeg har forsatt ikke funnet en engelsk ok å lese ..vel målet for sommerferien er: Få 4 i Norsk Få 5 i Engelsk Få 4 i matte. Så..ja jeg tror jegt begynner å gå tom for tid. Tror dere jeg vil nå disse målene? Hvilken engelsk bok?? Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Vet ikke om den har blitt foreslått, men Ringenes Herre på engelsk? Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Ikke den boken jeg ville begynt på. Det måtte i så fall blitt Hobbiten, men selv den tror jeg blir for avansert. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 5. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2011 jeg bestilte denne boka fra nettet (bibliotek) The hobbit, or There and back again er den bra skrevet, lett å lese..og forståelig? Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Les de første sidene på Kindle for PC. Skjønner ikke du et kvekk lar du være. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 5. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2011 kindle for pc? hva er det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå