Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Godt skrevet bøker som kan hjelpe til med å løfte det Norske språk?

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg lurer på om noen av dere vet om noen bøker som er godt skrevet, sånn at jeg kan løfte det norske språket mitt og få en 4 til høsten i Norsk , (SKal begynne i 10. går i 9. ) . Det kan være hvilken som helst sjanger. Gjerne kom med tips om hvordan løfte språket!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+987123

Store riksaviser vil hjelpe deg i alle sakpregede sjangre, da de har proffe journalister.

Når det gjelder bøker, vil jeg tro alle er korrekturleste.

Btw, det skal være "Godt skrevne bøker... det norske språket". (Det funker med "språk" også, men jeg anser ikke dette som en veldig formell tittel/tråd.)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hallo!

Jeg lurer på om noen av dere vet om noen bøker som er godt skrevet, sånn at jeg kan løfte det norske språket mitt og få en 4 til høsten i Norsk , (SKal begynne i 10. går i 9. ) . Det kan være hvilken som helst sjanger. Gjerne kom med tips om hvordan løfte språket!

Hvis du ikke har anstrengt deg noe særlig frem til nå - hvorfor er så høsten så fin en sesong for late slabbedasker?

Lenke til kommentar

Jeg vil si at kvantitet er vel så viktig som kvalitet. Les mye og tenk over språket i det du leser. Kvalitet er ikke ubetydelig, det heller, Ibsen er tross alt bedre enn Sagaen om isfolket, men det viktigste er at du leser mye. Jeg leste en del Bjørneboe når jeg var på din alder, det er ganske depressive greier, men veldig godt språk. Av litt lettere litteratur kan jeg anbefale André Bjerkes kriminalromaner (skrevet under pseudonymet Bernhard Borge).

Lenke til kommentar

Jeg kan også anbefale Bjørneboe. Det beste jeg har lest av norsk litteratur uten tvil. Skal sies at jeg kanskje er litt biased siden jeg digger fyren. Dagens norske forfattere er en skam hvis de settes opp mot en person som Bjørneboe.

Se noen videoer av intervju med han på youtube og se om du blir interessert. :)

Lenke til kommentar

Jeg vil si at kvantitet er vel så viktig som kvalitet. Les mye og tenk over språket i det du leser. Kvalitet er ikke ubetydelig, det heller, Ibsen er tross alt bedre enn Sagaen om isfolket, men det viktigste er at du leser mye. Jeg leste en del Bjørneboe når jeg var på din alder, det er ganske depressive greier, men veldig godt språk. Av litt lettere litteratur kan jeg anbefale André Bjerkes kriminalromaner (skrevet under pseudonymet Bernhard Borge).

@ Tisay og The last nick left.

er det en spessiell roman av han dere anbefaler? isåfall hvilken? skal prøve å få lånt boka på biblioteket.

Lenke til kommentar

er det en spessiell roman av han dere anbefaler? isåfall hvilken? skal prøve å få lånt boka på biblioteket.

Jeg synes egentlig alt han skrev er bra, men "Haiene" og "Jonas" er nok mer tilgjengelig enn mye av det andre. Bestialitetstrilogien som består av Frihetens øyeblikk, Stillheten og Kruttårnet er fantastisk, men som sagt ganske depressive greier. Diktene hans er en god introduksjon til språket hans, men hvis du virkelig skal "forstå" Bjørneboe er det essayene som virkelig gjelder. Men vent med dem, de er tung kost.

Lenke til kommentar

Jeg synes egentlig alt han skrev er bra, men "Haiene" og "Jonas" er nok mer tilgjengelig enn mye av det andre. Bestialitetstrilogien som består av Frihetens øyeblikk, Stillheten og Kruttårnet er fantastisk, men som sagt ganske depressive greier. Diktene hans er en god introduksjon til språket hans, men hvis du virkelig skal "forstå" Bjørneboe er det essayene som virkelig gjelder. Men vent med dem, de er tung kost.

Ahh..forstår, sikkert ett tungt språk. Så, hvilken bok skal jeg starte med?

Lenke til kommentar

Jeg vil nå si at både Ibsen og Bjørneboe er for "tunge" for en som går i 9. klasse, og har som mål å få 4 i norsk. Den jevne ungdomsskoleelev lar seg nok heller ikke fenge noe særlig av innholdet og det tematiske i bøkene deres, da dette ofte forutsetter mange forkunnskaper. Nei, mitt råd er å lese bøker som er litt mer "tilgjengelige" for en på ditt nivå, Noreply - Jo Nesbø og Unni Lindells bøker er for eksempel både spennende og språklig gode. Hvis du ønsker noe som er litt mer enn bare underholdning, så er Jostein Gaarders bøker virkelig å anbefale! Husk at (nesten) all lesning øker ferdighetsnivået - jo mer jo bedre!

• Liker 1
Lenke til kommentar

vet ikke helt jeg syntes jo nesbø bøkene ser spennendene ut, problemet er at jeg har 11 måneder ventetid på biblioteket..stor pågang, Noen andre bøker av Jo Nesbø som anbefales og som er godt skrevet.

Endret av Noreply
Lenke til kommentar

Jeg vil nå si at både Ibsen og Bjørneboe er for "tunge" for en som går i 9. klasse, og har som mål å få 4 i norsk. Den jevne ungdomsskoleelev lar seg nok heller ikke fenge noe særlig av innholdet og det tematiske i bøkene deres, da dette ofte forutsetter mange forkunnskaper. Nei, mitt råd er å lese bøker som er litt mer "tilgjengelige" for en på ditt nivå, Noreply - Jo Nesbø og Unni Lindells bøker er for eksempel både spennende og språklig gode. Hvis du ønsker noe som er litt mer enn bare underholdning, så er Jostein Gaarders bøker virkelig å anbefale! Husk at (nesten) all lesning øker ferdighetsnivået - jo mer jo bedre!

Jeg er helt enig i at mengdetrening er en fin ting, det skriver jeg jo også i mitt første innlegg, men siden TS etterspør bøker som er godt skrevet tenkte jeg det er naturlig å nevne noe litt mer ambisiøst også. Jeg lå sånn ca på det karakternivået og leste Haiene da jeg var femten. Jeg skjønte mer av det underliggende budskapet da jeg leste den for andre gang fem år senere, men jeg hadde glede av den første gang også.

Lenke til kommentar

Den gjentakende påstanden om at eldre klassikere både er tunge og tidvis kjedelige, går igjen for både bøker og filmer. Ut ifra personlige erfaringer opplever jeg at dette ikke er helt tilfelle. Ja de er skrevet i en litt annen tid, med et litt annet språk (språket forandrer seg). Men på mange måter føler jeg det kan sammenliknes med det å lese bøker på nynorsk eller dansk. I starten tenker man endel på at boken er skrevet litt annerledes, og legger merke til alle forskjellene, hvilket gjør det å lese litt tyngre. Men så fort man slutter å fokusere for mye på dette, blir ikke boken noe vanskeligere å lese enn en hvilken som helst annen godt skrevet bok. Da blir igjen det viktiste innholdet i boken, selve gleden ved det å lese.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...