bandreas Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 Hei Bor i en leilighet som nå er lagt ut for salg. Leiligheten blir nok i all sannsynlighet leid ut igjen, men nye eiere vil helt sikkert jekke opp prisen. Og for en økt pris er ikke leiligheten verdt å leie i mine øyne. Det jeg lurer på er om oppsigelsestiden endres i denne situasjonen. Altså, jeg vil jo da si opp. Det er 2 mnd oppsigelse. Men nye eiere kommer ikke inn før 1. august, og det er ikke avklart hvem som blir de nye eierne enda. Jeg vil gjerne legge ut leiligheten slik at en overtaker kan ta over leiligheten snarest. Men med nye eiere som kommer inn første august har jeg ikke muligheten til det, da jeg ikke kan vise til kontrakt med nye huseiere (Der bl.a. pris på leie ++ vil stå). Jeg går ut ifra at ingen har lyst til å ta over en leilighet de ikke vet hva koster. Oppsigelsestiden min overlapper da i teorien med overtakelse, og jeg leier av ny huseier siste mnd. Men fungerer det slik, eller forholder jeg meg til den huseieren jeg har nå og kan flytte ut 1. august da min kontrakt med nåværende huseier da avsluttes? Håper folk forstod dette og kan gi et avklarende svar Er litt hast! Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 (endret) Det husleieloven sier om slike situasjoner er at selger kan overføre rettigheter og plikter etter leieavtalen til ny eier (§ 8-6). Om du har lyst til å bli boende kan du altså klage på en eventuell oppsigelse med begrunnelse at leiligheten skal selges, og bli boende til samme betingelser som du har nå, dersom ikke nye eier sier deg opp med gyldig grunn (§ 9-5), f.eks. at han/hun skal bo der selv. Men i dette tilfellet har du ikke fått en oppsigelse, du ønsker selv å si opp? Snakk med utleier, kanskje vil han/hun se en fordel med å selge leiligheten uten leieboer å kjøpet, og kan være interessert i å gå med på å godta en kortere oppsigelsesfrist? Alternativt blir du boende i august også, med samme betingelser som nå, men med en ny eier og et nytt kontonummer å forholde deg til siste måned. Eller, dersom du kan tenke deg å bo der lenger, vent med å si opp til du har sett an ny eier. Når ny eier overtar en eksisterende leiekontrakt kan han/hun ikke sette opp leien mer enn konsumprisindeksen dersom du har bodd der under tre år (§ 4-2). Har du bodd der minst to og et halvt år, kan han øke leia til "gjengs leie" et halvt år etter at han varsler om det (§ 4-3). Dersom du skal si opp, pass på å få det gjort i morgen før månedsskiftet, ellers blir fort to måneders oppsigelsesfrist til nesten tre, da til oppsigelsestiden som regel er "til opphør ved utløpet av en kalendermåned". (§ 9-6) Endret 29. juni 2011 av Svinks Lenke til kommentar
bandreas Skrevet 30. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2011 Takk for hjelp. Blir prat med huseier 04.07! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå