Kakeshoma Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 Har egentlig ikke penger til maskinvare, men ettersom tiden går blir flammene og varmen i lommeboka uutholdelig. Tenkte da på en SSD, ettersom jeg absolutt ikke vil gå over 1500,37. Siden jeg ikke har planer om nytt system før tidligst neste sommer og det ser dårlig ut med greie SATA 6 Gbit kontrollere tenker jeg å kjøpe en Vertex 2 120 GB. Noen innvendinger? Er det verdt det eller bør jeg vente til neste fullbygg om et års tid? Lenke til kommentar
Andreassen96 Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 det er verdt å koste på pcn en ssd nå, du kan jo bruke den til neste "fullbygg" . Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 skal du bruke den videre på en ny maskin når du skal bygge dette ser jeg ikke noen grunn til ikke å gå for SATA6. kjøper du nytt HK til neste år vil jo dette garantert ha støtte for den hastigheten. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 30. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2011 Jo... Ja... Har jo lyst til å gå all in med Vertex 3 eller Force 3, men så var det pengene da. Ettersom billappen skal tas i løpet av 4 mnd må jeg ikke bruke for mye. Venter kanskje til etter sommern og håper på at prisene synker noe. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Du har jo Crucial m4 går for å være veldig bra. Jeg har selv Crucial m4 64GB som jeg er vedlig fornøyd med. Crucial C300 går også for å være veldig bra. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 30. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2011 Ja, var veldig nær å kjøpe m4en da den var på tilbud på mpx. Men Agility 3 er vel igjen et hakk over m4, og 120 GB er minimum, da får jeg plass til alle programmer + OS. Takk for svar Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 prisene blir vel noe av det samme men har du vurderte å kjøpe to 64 GB disker og sette de opp i RAID? Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 30. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2011 (endret) En Vertex 2 koster 1395, Agility 3 1649. 2x60/4 GB blir dyrere enn en 120 GB, så RAID må nok utsettes. edit. ble en Vertex 2 Vil heller legge mer penger i neste rig. Endret 30. juni 2011 av Kakeshoma Lenke til kommentar
DonJuan. Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Er i samme situasjon. Er det noen grunner til å ikke gå for Corsair SSD Force framfor Vertex 2 når det bare skiller 150 kroner? Hvordan er kvaliteten på Force hvis man sammenlikner den med f. eks Intel 320? Er disse det står mellom nå. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 5. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2011 Svarte, nå har Force 3 blitt billigere alt... Ville tatt den i grunn. Men er du på budsjett i hvert fall jeg veldig fornøyd med Vertex 2en min. Lenke til kommentar
DonJuan. Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Takk for raskt svar. Ser at OCZ Agility 3 selges for 1450 på netshop, hvordan er denne sammenlignet med de forenevnte, spesielt tenker jeg på Force 3. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 5. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2011 (endret) Søren, den også! De bruker vel samme kontroller, så de er veldig like. Ville nok tatt Corsair pga bedre support og community om du skulle trenge hjelp med den senere. Om du tenker pris er Agility 3 en utrolig bra SSD, ikke alt for langt unna Vertex 3. Har du hovedkort med SATA 6Gb/s host adapter eller 3Gb/s? Endret 5. juli 2011 av Kakeshoma Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 (endret) Er ikke nødvendig å ha "så stor" SSD at alt kan installeres på denne. Har nettopp bygd en SandyBridge PC med Z68-V Pro med M4 64GB og WD Black 1TB partisjonert til system/prog disk. m4 disken er satt opp til kun cache disk med Intel RST (max size RST cache disk = 64GB). SSD disken er kun cache disk for WD black HDD disken. Syns det går fort som fy. Edit: Budskapet er at det ikke trenger å være bortkastet å anskaffe en 64GB SSD. Bruk den som OS disk ++ for øyeblikket. Senere kan du anskaffe en 'ny' SSD disk i tillegg for å hoste OS ++. Den gamle SSD på 64GB kan benyttes 'om ønskelig' til dedikert cache SSD disk for HDD installert når du har plattform som støtter SSD caching vha Intel RST. Endret 5. juli 2011 av syar2003 Lenke til kommentar
joro Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Kjøpe SSD eller ikke. Det er det store spørsmålet. Jeg er så gammel at jeg husker godt surfing på 56K modem, og da var spørsmålet 56K modem eller ADSL. Forskjellen er omtrent like stor:) Lenke til kommentar
johome Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Har nettopp bygd en SandyBridge PC med Z68-V Pro med M4 64GB og WD Black 1TB partisjonert til system/prog disk. m4 disken er satt opp til kun cache disk med Intel RST (max size RST cache disk = 64GB). SSD disken er kun cache disk for WD black HDD disken. Er det Mulig med det HK'et å ha en SSD til OS , + en SSD som cacher en lagringsdisk som jeg bruker mye ? Evt. at den cacher flere lagringsdisker (det tviler jeg på )? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Er det Mulig med det HK'et å ha en SSD til OS , + en SSD som cacher en lagringsdisk som jeg bruker mye ? Ja - det er mulig . Evt. at den cacher flere lagringsdisker (det tviler jeg på )? Jeg har bare testet med en snurredisk som caches. Dog så støttes et sett av disker i raid cachet av en SSD - dette da man må sette SATA portene i RAID mode for å få SSD caching enablet med RST 10.5. Dessuten både SSD (for caching) og tradisjonelle disker som skal caches av SSD må tilkoples intel's sata porter. 1 Lenke til kommentar
johome Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Ok , takker Forøvrig dritinterresannt at man kan bruke en SSD til å cache en vanlig snurredisk. Har SSD på min nåværende data. Programmer starter lynraskt , mens det går ganske tregt å finne frem til ting lagret på snurrediskene. Bruker RAID 1 på 2 av diskene (via Intel portene). Siden man kan cache flere disker, kommer jeg til nok til å vurdere RAID 5 på min neste rigg. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 (endret) Det virker omtrent på samme måte som windows 7 superfetch. Meste brukte lastede disk sectorer på snurredisk blir lagt i SSD disken som cachede data og det er disse SSD data sectorene på SSD'en som blir lest ved request om lasting av data fra 'snurredisk' sin(e) partisjoner. Enhanced cachingen vil kun funke med lesing (ikke skriving) kontra 'maximised' som vil håndtere write caching også - men denne er ikke anbefalt - fungerer på en måte som 'write back' cache og kan i uheldige omstendigheter føre til tap av data. Endret 6. juli 2011 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå