Gå til innhold

Hybridkamera-trenger hjelp i info-jungelen

Anbefalte innlegg

Håper dere erfarne foto folk kan hjelpe meg litt, for jo mer jeg leser jo mer usikker blir jeg. Blir helt svimmel i denne jungelen av informasjon :dontgetit:

Er altså på jakt etter et hybridkamera, har ingen erfaring fra før og kameraet skal brukes i helt vanlige situasjoner, på ferier, bursdag, 17.mai osv

Hvilket kamera vil dere anbefale hvis dere fikk helt fritt spillerom med tanke på pris, størrelse osv?

Er det kameraet dere da velger helt topp med det utstyret som følger med i pakken eller må/bør det kjøpes noe for at det skal bli helt topp. I såfall hva?

Er mest interessert i å slippe å ha med forskjellige ting, altså at kameraet kan brukes i de fleste situasjoner uten å måtte bytte objektiv for eksempel.

Ja, da starter vi her så får jeg heller komme innpå her igjen hvis det dere skriver gir meg flere spørsmål.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De speilløse er generelt veldig gode kameraer, praktisk talt som de med speil.

Men, siden du skriver

Er mest interessert i å slippe å ha med forskjellige ting, altså at kameraet kan brukes i de fleste situasjoner uten å måtte bytte objektiv for eksempel.

... så vil jeg nesten anbefale deg å vurdere et av de virkelig gode kompaktkameraene. De er faktisk veldig dugelige, selv i dårlig lys inne. Ikke riktig så gode som hybrider og speilrefleks, men så gode at forskjellen ofte ikke spiller noen rolle til normal bruk, som å legg ut på internett, skrive ut små og store bilder osv.

Spesielt vil jeg anbefale å se på Olympus XZ-1, men også Canon S95 og Panasonic LX5 er i samme klasse.

Disse er ikke nødvendigvis vesentlig billigere enn et hybridkamera, de er dels dyrere enn de rimeligste faktisk.

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Jeg er enig med Kaian at et godt kompaktkamera vil klare jobben. Men ville helst valgt et kamera med blitssko, for å kunne montere en blits som kan rettes mot taket. Så ville anbefalt Canon G12 i stedet for S95, i tillegg til LX5 og XZ-1.

Hvis du vil ha enda bedre bildekvalitet, vil et systemkamera være tingen, men da er det best å satse på flere objektiver. Et systemkamera med kun en zoomlinse vil gi kun marginalt bedre bilder.

Per dags dato ville jeg gått for Olympus EP-L 2 kamerahus, med Panasonic 20mm f/1,7 og Voigtlander 50mm f/1.1 Nokton( trenger M til m4/3 adapter). Med et slikt setup har du 20mm linsa til innendørs, gatefotografering, osv..., og 50mm linsa til portretter og andre bilder med ekstremt lite dybdeskarphet.

Lenke til kommentar

Forstår poenget deres ang kompaktkamera i og med jeg ikke ville drasse med meg noe særlig, og takk for fine tips.

Men i utgangspunktet hadde jeg tenkt på et hybridkamera, så takk for tipsene dine "buitre".

Blir nok ikke alt dette på en gang, men da vet jeg jo litt om hvor jeg kan starte hvis det er hybridkamera jeg går for.

Flere innspill tas imot med takk :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har nok bestemt meg for en Olympus E-PL2 men det jeg da lurer på er om det er ok å kjøpe dette fra utlandet?

Hva med kontakten til batterilader, er jo ikke alle land som har likt som Norge.

Og hva med de som selges f.eks på ebay som kommer fra Hongkon, Taiwan o.l er det "ordentlige saker"?

Noen som har noen råtips å dele om hvor det lønner seg å kjøpe dette kameraet så er jeg takknemlig for det :thumbup:

Endret av E-Jensen
Lenke til kommentar

Når du legger til frakt og moms er det ikke mye å spare på og kjøpe fra utlandet samt at du ikke får mer en et års garanti, kjøper du kameraet i Norge har du 5 års forbrukerrettigheter.

Hvis du skal en tur til utlandet så stiller det seg litt anderledes, da har du mulighet til og teste kameraet pluss at du slipper frakt/moms.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...