Dr. Brodsky Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 (endret) Damen er gravid, og vi har for så vidt kommet til enighet avgående navnevalg. Det vi lurer på er når det kommer til etternavn. Vi ønsker å gi ungen etternavn etter våre foreldre, men som vi ikke har selv. Jeg har min far sitt etternavn som mellomnavn og min mor sitt etternavn som etternavn. Damen har kun sin far sitt etternavn som etternavn. Det vi ønsker er å gi barnet ett mellomnavn og ett etternavn. Damen sin mor sitt etternavn som mellomnavn og min far sitt etternavn som etternavn. I tillegg til at vi ikke har disse navnene som etternavn selv, er de beskyttet. Min far sitt etternavn er det kun 8 som har, og moren til damen sitt etternavn er det 50 som heter. Så det jeg lurer på er om vi kan gi disse navnene til ungen vår, eller må vi skifte navn først selv? Må det søkes sidene navnene er beskyttet? Hvordan foregår i så fall det? Takker for svar. Endret 29. juni 2011 av SKT Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 Uavhengig av begrensningene i § 3 kan følgende navn tas som etternavn:1. navn som er eller har vært en av tippoldeforeldrenes, oldeforeldrenes, besteforeldrenes eller foreldrenes etternavn eller mellomnavn. Dette gjelder ikke tidligere navn som er ervervet ved ekteskap eller samboerskap. http://www.lovdata.no/all/tl-20020607-019-002.html 1 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 29. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2011 Takker! Det betyr altså at vi kan ta navnene uten å hete det selv, og uten og måtte søke? Det høres jo veldig bra ut! Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 29. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2011 Er det forresten merkelig å gi ungen etternavn vi ikke har selv? Ikke det at jeg har planer om å skifte mening angående navnene, men er nå gøy å høre hva andre mener. Og om du var moren min eller faren til damen min, ville du tatt deg nær av at vi velger vekk ditt etternavn? Det er snakk om ganske vanlige navn (3924 og 3667). Jeg føler de er upersonlig og sier lite om hvor en kommer fra. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 Det kommer helt ann på personen. Jeg vet at oldefar til barna mine satte utrolig stor pris på at barna fikk hans navn som etternavn og jeg tror det var litt sårt for Pappa at hans navn ble mellomnavn, men jeg at jeg ikke ville brydd meg... Men spesielt sært, nei ikke vledig, litt, men ikke veldig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå