Ganam Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 (endret) Hei. Eg har ein FTP server på 60Mb/60Mb fiber fra Altibox/Lyse, men opplever problemer med opphastigheten min til venner i Nederland. Dei har ein maks nedlastningshatighet på 1.5MB/s men får ikkje meir enn 800 KB/s på filer med mange gigabytes. Problemet er at dei bare klarer å utnytte 1.5 MB/s vis dei laster ned fleire filer, men ikkje vis dei laster ned enkelt filer.Etter mye frustrasjon, har eg spurt på forumet til Filezilla og fått andre til å teste ftp serveren. Det samme problemet oppstår, dei får bare 250 KB/s men klarer å fikse seg ein nedlastnignshastighet på 2 MB/s ved å laste ned fleire filer samtidig fra meg til USA.Filezilla supporten påstår:"Your ISP seems to limit the transfer speed per connection. Additionally, it seems to cheat on bandwidth tests. Breaking the file into smaller pieces and letting them download multiple parts separately would be your short-term solution. Long-term you should think of changing your ISP.**Please note that the above statement has been made on the assumption that the speed limit is reproducible every time, not just a fluke."Korleis skal eg finne ut om dette er sant? Ringte på telefon til ISP og dei var sikker på at det var dårlige forbindelser til nettet utenfor Lyse/Altibox, og ikkje restriksjoner. EDIT: Fant ingen løsning på problemet, men testet med kundeservicen som satt på sentralen. Der var det ingen problemer med å utnytte protokollen, så det er nok ein stor mulighet det er eit av "aksesspunktene"(utenfor altibox) som har noen restriksjoner. Endret 4. desember 2013 av Ganam Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 (endret) Sliter med å få maks utnyttelse på 25/25 til en på NGT selv. Men andre protokoller går fint å makse linjen med, også ut av landet. Endret 29. juni 2011 av MrLee Lenke til kommentar
Ganam Skrevet 29. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2011 (endret) Sliter med å få maks utnyttelse på 25/25 til en på NGT selv. Men andre protokoller går fint å makse linjen med, også ut av landet. Kva slags protokoller tenker du på? Torrent skal nok fungere fint pga mange connections. Endret 29. juni 2011 av Ganam Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 f.eks. ja... Har ikke andre som genererer så mye trafikk... Lenke til kommentar
TommyL Skrevet 23. desember 2012 Del Skrevet 23. desember 2012 Hei. Eg har ein FTP server på 60Mb/60Mb fiber fra Altibox/Lyse, men opplever problemer med opphastigheten min til venner i Nederland. Dei har ein maks nedlastningshatighet på 1.5MB/s men får ikkje meir enn 800 KB/s på filer med mange gigabytes. Problemet er at dei bare klarer å utnytte 1.5 MB/s vis dei laster ned fleire filer, men ikkje vis dei laster ned enkelt filer. Etter mye frustrasjon, har eg spurt på forumet til Filezilla og fått andre til å teste ftp serveren. Det samme problemet oppstår, dei får bare 250 KB/s men klarer å fikse seg ein nedlastnignshastighet på 2 MB/s ved å laste ned fleire filer samtidig fra meg til USA. Filezilla supporten påstår: "Your ISP seems to limit the transfer speed per connection. Additionally, it seems to cheat on bandwidth tests. Breaking the file into smaller pieces and letting them download multiple parts separately would be your short-term solution. Long-term you should think of changing your ISP.* *Please note that the above statement has been made on the assumption that the speed limit is reproducible every time, not just a fluke." Korleis skal eg finne ut om dette er sant? Ringte på telefon til ISP og dei var sikker på at det var dårlige forbindelser til nettet utenfor Lyse/Altibox, og ikkje restriksjoner. Jeg har akkurat det samme problemet! Fikk du noengang noe greie på dette? Mvh Tommy Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 23. desember 2012 Del Skrevet 23. desember 2012 (endret) Hvordan oppfører det seg når andre på gode linjer i Norge forsøker? Det er mange ledd til en sluttbruker i Nederland osv. som kan gi en dårlig FTP topphastighet. Be de i Nederland forsøke en FTP klient som kan dele opp overføringen i flere tråder på én fil. (ikke flere sesjoner på flere filer) Endret 23. desember 2012 av Theo343 Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 24. desember 2012 Del Skrevet 24. desember 2012 Kjøres ikke noe restriksjoner på ftp i altibox såvidt jeg vet, har selv en server med gigabit linje og opplever ikke å bli strupet: [trrunde@sandbox ~]$ wget ftp://ftp.uninett.no/pub/linux/centos/6.3/isos/x86_64/CentOS-6.3-x86_64-bin-DVD1.iso --2012-12-24 11:37:08-- ftp://ftp.uninett.no/pub/linux/centos/6.3/isos/x86_64/CentOS-6.3-x86_64-bin-DVD1.iso => `CentOS-6.3-x86_64-bin-DVD1.iso' Resolving ftp.uninett.no... 2001:700:0:12e::f70, 128.39.3.170 Connecting to ftp.uninett.no|2001:700:0:12e::f70|:21... connected. Logging in as anonymous ... Logged in! ==> SYST ... done. ==> PWD ... done. ==> TYPE I ... done. ==> CWD (1) /pub/linux/centos/6.3/isos/x86_64 ... done. ==> SIZE CentOS-6.3-x86_64-bin-DVD1.iso ... 4289386496 ==> EPSV ... done. ==> RETR CentOS-6.3-x86_64-bin-DVD1.iso ... done. [ <=> ] 697,919,464 100M/s Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. desember 2012 Del Skrevet 24. desember 2012 (endret) trrunde: Jeg antar at du sitter med en universitet/bedriftslinje ergo er ikke det sammenlignbart med hva som gjelder for husstander. Husstander med altibox får maks 400Mbps og de har som oftest helt andre restriksjoner enn bedriftslinjer. En forholdsvis vanlig restriksjon for husstander er at smtp er sperret på port 25 (gammel policy nå). Noen setter fortsatt restriksjoner på torrent trafikk (uten at jeg kjenner detaljene) og det forundrer meg ikke om det settes begrensninger på andre områder etterhvert som trafikkmønsteret endrer seg og vokser. Mer streaming, bedre linjer hjemme, mer filoverføring og stadig større "filer" mm. forårsaker flaskehalser i infrastrukturen som leverandørene ikke alltid er like godt forberedt på eller ikke har planer om å utbedre i nær fremtid evt. at de ikke har noen direkte innvirkningsgrad på det. Dette er jo et kostnadsspørsmål og hvis man tenker QoS så er det naturlig at filoverføring kanskje må lide for at streamingtjenester, gaming og annet lignende skal fungere godt etterhvert. (man får beklage litt rotete/usammenhengende tekst, men her er vi velsignet med magevirus hele i familien i dag). EDIT: Tar vi en traceroute fra disse i nederland til TS og fra deg mot ftp serveren hos uninett finner vi nok også flere årsaker. Endret 24. desember 2012 av Theo343 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. desember 2012 Del Skrevet 24. desember 2012 Det er vel litt spekulasjon i det du skriver Theo? Her i Norge er det vel relativt få restriksjoner, bortsett fra at kanskje kapasiteten er litt slakk her og der. Det er vel bare mobilt bredbånd som virkelig er kappet i båndbredde og kvote? Jeg har hvertfall ikke hørt om mange tilfeller der man bremser bredbånd fra private. Man begrenser noe på streaming av TV (f.eks NRK, TV2) hos forskjellige ISP. Videre var det vel noen spede forsøk på å begrense torrents hos GET eller CD for et par år siden. Jeg har ikke hørt at denne praksisen eksisterer pr i dag. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. desember 2012 Del Skrevet 24. desember 2012 (endret) De momentene jeg tar opp er ikke mer spekulasjoner enn det du fremlegger rundt streaming. Begrensninger på ymse protokoller er selverfart oppgjennom årene. Hva som gjelder nå, da og i fremtiden varierer ift. hverandre. Om noen setter begrensinger på Torrents i Norge i dag har jeg ikke noe svar på. Mine ISPer oppgjennom årene hvor torrent har eksistert har ikke hatt det, men man leser stadig om ISPer i andre land som har det og som derfor har benyttet seg av nntp fremfor bitorrent. Når det gjelder hva jeg sier om fremtiden så er det spekulasjoner av høyeste grad, men at streaming blir en viktigere tjeneste å inkludere innenfor "QoS" fremover er helt klart. Her får nok ISPene seg en nesestyver om de ikke følger opp den digitale utviklingen. Det som er ståa nå er at ISPene ønsker en del av inntektene siden de eier infrastrukturen. Jeg har forøvrig ikke hørt om en eneste ISP som begrenser streaming aktivitet mot forbruker i dag og har kun hørt om at streamingtjenester ikke kjøper kvalitetsgarantier som gir de god nok hastighet inn/caching i nettet til ISPen, som eks. Telenor og Netflix. Det betyr ikke at det ikke finnes ISPer som gjør det, men fremover vil det være en noe forbrukerfiendtlig strategi. Endret 24. desember 2012 av Theo343 Lenke til kommentar
TommyL Skrevet 24. desember 2012 Del Skrevet 24. desember 2012 Jeg glemte å si at i mitt tilfelle har jeg testet fra fem steder i Norge, inkludert andre altibox fiberlinjer. Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 24. desember 2012 Del Skrevet 24. desember 2012 trrunde: Jeg antar at du sitter med en universitet/bedriftslinje ergo er ikke det sammenlignbart med hva som gjelder for husstander. Husstander med altibox får maks 400Mbps og de har som oftest helt andre restriksjoner enn bedriftslinjer. En forholdsvis vanlig restriksjon for husstander er at smtp er sperret på port 25 (gammel policy nå). Noen setter fortsatt restriksjoner på torrent trafikk (uten at jeg kjenner detaljene) og det forundrer meg ikke om det settes begrensninger på andre områder etterhvert som trafikkmønsteret endrer seg og vokser. Mer streaming, bedre linjer hjemme, mer filoverføring og stadig større "filer" mm. forårsaker flaskehalser i infrastrukturen som leverandørene ikke alltid er like godt forberedt på eller ikke har planer om å utbedre i nær fremtid evt. at de ikke har noen direkte innvirkningsgrad på det. Dette er jo et kostnadsspørsmål og hvis man tenker QoS så er det naturlig at filoverføring kanskje må lide for at streamingtjenester, gaming og annet lignende skal fungere godt etterhvert. (man får beklage litt rotete/usammenhengende tekst, men her er vi velsignet med magevirus hele i familien i dag). EDIT: Tar vi en traceroute fra disse i nederland til TS og fra deg mot ftp serveren hos uninett finner vi nok også flere årsaker. Er en Altibox linje testen er kjørt fra, ikke noe universitetslink. Er klar over at det er forskjellige begrensninger i bedriftabbo og privatabbo, en privatkunde har stengt port 25 tcp (med unntak av mot altibox sine servere) og netbios er stengt, en bedriftskunde med eget linknett har ingen stengte porter. Linjen jeg har testet fra har omtrent tilsvarende oppsett som en bedriftskunde. En traceroute mot uio vil jo se ganske annerledes ut enn en traceroute mot nederland iogmed altibox har peering på nix, men når TS skal til nederland må han mest sannsynlig ut på transit via level3. Jeg glemte å si at i mitt tilfelle har jeg testet fra fem steder i Norge, inkludert andre altibox fiberlinjer. Hvilke hastighet får du når andre på altibox tester da? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. desember 2012 Del Skrevet 24. desember 2012 (endret) trrunde: Fint at du bekrefter, samt at det andre rundt din test ser ut til å stemme overens med mine antakelser. Alltid flott med litt spesifike detaljer . FYI: Det står /bedriftskunde i quoten. Telenor kjørte også sperre på tcp 25 (rund baut) i privatkundesjiktet en periode for noen år siden, (nå ser det ut til å være åpent) men etter at de la opp nye og meget effektive(rigide) antispam og overvåkningsrutiner etter mediasaken for 3-4 år siden er det muligens ikke like nødvendig lenger for dem å gjøre det. (kalte den smtp for å forenkle noe for tilskuere). Ergo varierer policies i en viss grad. Ofte sperres tcp 25 om man ser mistenkelig aktivitet med mistanke om spambots ol. eller hvis man på annen måte har en åpen relay i tillegg til at man allerede har havnet i RBLs etc. brukeroppsatte relays er ikke mye vanlig hos husstander men noen sperrer/sperret dette fordi man ikke vil ha "bedriftstjenester" på privatkundenett, samt mange andre aspekter. Endret 24. desember 2012 av Theo343 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. desember 2012 Del Skrevet 24. desember 2012 TommyL: Har du forsøkt med en ftp klient som støtter flere tråder per fil? Jeg mener å huske at smartftp gjør dette. Lenke til kommentar
TommyL Skrevet 24. desember 2012 Del Skrevet 24. desember 2012 @trrunde Får akkurat samme som fra ngt og telenor kabel...rundt 8-900 KB pr sek... @Theo343 Har ikke prøvd, takk for tipset, skal prøve det. Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 @trrunde Får akkurat samme som fra ngt og telenor kabel...rundt 8-900 KB pr sek... @Theo343 Har ikke prøvd, takk for tipset, skal prøve det. Kan du prøve å legge en centos iso eller lignende slik vi kan teste å laste ned fra serveren din? Lenke til kommentar
TommyL Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 (endret) Har sendt deg en pm trrunde Testet forresten en gang til internt...får 400 mbit fra serveren. Endret 26. desember 2012 av TommyL Lenke til kommentar
TommyL Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Da har Altibox testet serveren min, og fått 90 mbit ut. Så da er den saken avsluttet. Merksnodig at ingen andre klarer mer enn 10 da... Lenke til kommentar
slacky Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 (endret) Vel, vel, vel... HTTP-protokollen egener seg bare fint til fildeling etter min erfaring, HTTP behandler filer ganske anderledes, og fører ikke til hastighets begrensninger som du kan muligens møte med FTP, men vil føre til andre begrensninger. Selv om opplasting av filer via HTTP-protokollen kan være et problem basert på at FF, IE, samt enkelte småbrowsere kan maks ha headers på ~2GB. Men, f.eks Chrome og Opera har ingen slike begrensninger (som er kjent) sett at du ikke er på et 32bits operativsystem, som da begrenser deg til 3.xGB. Apache har vel noen begrensinger igjen (de vil du nok ikke merke), og er PHP installert så må du endre flere verdier i php.ini. Endret 10. januar 2013 av warpie Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 (endret) Da har Altibox testet serveren min, og fått 90 mbit ut. Så da er den saken avsluttet. Merksnodig at ingen andre klarer mer enn 10 da... Hvis kun altibox og ingen andre får 90mbit ut så ville jeg ikke kalle saken for avsluttet. Hvis du gir meg FTP adressen kan jeg alltids utføre en test for deg til uken. Fult forståelig om du ikke orker styre mer med det. En av årsakene til at jeg er interesert i saken er at jeg skal over fra telenor ADSL til altibox i løpet av første halvår. Men jeg har tilgang til gode linjer nå for å teste din FTP fra andre aktører. Endret 10. januar 2013 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå