TormodK Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Kom over ei maskin med en 266mhz CPU, 196mb sdram og to scsi-disker pluss kontroller. Denne kunne jeg tenkt meg å bruke som filserver på ett lite nettverk! duger dette? Har hørt det at du ikke trenger noen stor CPU på en filserver så lenge du har SCSI disker.. er dette sant? Hvilket OS anbefaler dere i såfall... er ingen kløpper på Linux, men er villig til å prøve! PÅ forhånd takk! Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 At du har SCSI til OS er klart en stor fordel. Hva CPU angår så kan 266MHz (P2 håper jeg) sikkert levere 100~200mbit over nettverk dersom du har brukbare lagerdisker men noe gigabit trenger du ikke tenke på Windows/linux, begge deler bør funke greit på det derre. Personlig foretrekker jeg windows (iallefall på filservere, har for tiden 2 linux og 2 win2k3 servere) siden disse er litt mer robuste (ntfs filsystem) med tanke på strømbrudd og andre typer feil. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Windows/linux, begge deler bør funke greit på det derre. Personlig foretrekker jeg windows (iallefall på filservere, har for tiden 2 linux og 2 win2k3 servere) siden disse er litt mer robuste (ntfs filsystem) med tanke på strømbrudd og andre typer feil. Å? EXT3-filsystemet til linux er da ganske så robust og trenger ingen tid for disksjekking ved strømbrudd osv. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Kom over ei maskin med en 266mhz CPU, 196mb sdram og to scsi-disker pluss kontroller. Denne kunne jeg tenkt meg å bruke som filserver på ett lite nettverk! duger dette? Har hørt det at du ikke trenger noen stor CPU på en filserver så lenge du har SCSI disker.. er dette sant? Hvilket OS anbefaler dere i såfall... er ingen kløpper på Linux, men er villig til å prøve!PÅ forhånd takk! Prøv clarkconnect, en enkel og brukervennlig serverdistro basert på RH. Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Min fil-server har to 120GB-disker (IDE) på en egen IDE-kontroller (PCI), Mandrake9.1 kjøres fra egen 3GB-harddisk. 300MHz Celeron, 256MB SDRAM, billig 10/100Mbps-NIC. Funker meget fint. Kunne nok stappa inn et nettverkskort til uten særlige problemer. (EXT3-formaterte disker.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå