Gå til innhold

Bytte linje på NTNU

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Det har seg slik at jeg dessverre for min egen del ikke kommer inn på førstevalget mitt, noe jeg tror kunne passet veldig veldig godt, men kommer sannsynligvis inn på andre/tredje. Alle de tre søkene er på NTNU sine sivilingeniør linjer!

Hvertfall! Planen er i utganspunktet derfor å begynne på en av de to andre linjene og prøve å flytte over til neste år! om jeg går første om igjen (på ny linje) eller evt. hopper rett til 2. året er hipp som happ for meg... Men vurderer samtidig å bo hjemme et år til og ta opp fag. Bor i Oslo, så det vil da være naturlig å ta noen fag på blindern, UiO...

Tenkte å høre med dere om noen visste om det var enkelt/vanskelig å bytte over fra en linje til en annen.

Er i utganspunktet innstilt på å ta opp noen fag mens jeg er i trondheim, men tenker også at det er smart å ha en fot innenfor.

Har noen erfaring med å gjøre dette, eller er det noen som vet om det er mulig? (større mulighet enn om man ikke begynner i Oslo)

Altså bytte linjer på NTNU...

Endret av It's all about the lolz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er lenge siden jeg var borti dette, men de vi ble anbefalt (og så at virket i praksis) var at de som stiller opp og gjør en innsats/viser interresse første dag har stor sansynlighet for å få en plass forran de som står på venteliste og ikke stiller opp.

Altså; det er kanskje noen som har takket ja til en plass på det som er førstevalget ditt, men som av en eller annen grunn ikke møter opp. dette medfører at administrasjonen begynner å ta kontakt med de som står på venteliste, men da er det muligheter for studenter som allerede er tilstede å bytte. Vet at dette i sin tid fungerte i praksis da det var flere som byttet fakultet første uke når jeg begynte å studere.

Så mitt råd er å ikke vente et år med å bytte, men å takke ja til en plass og så heller prøve å finne ut om det er mulig å bytte med en gang.

I alle tilfeller; Trondheim er et fint sted å være student, og hvem vet; om du ikke får byttet så kanskje du finner ut at andrevalget er mer intressant en du ført antok :)

Lenke til kommentar

Har også hørt rykter om dette :)

Tenker som så at jeg drar opp og får gjøre en innsats, men jeg du anbefaler å si ja til studieplassen jeg får, og deretter godsnakke med administrasjonen for å høre om det er noen mulighet til å bytte...?

Hres forsovet ryddig nok ut ;) uhm... må da naturligvis møte opp til det jeg i utgangspunktet har sagt ja til, og gå det løpet helt til noe skjer... right?

Lenke til kommentar

Ja jeg tror det beste er å takke ja til en plass, slik at du er sikker på å få en plass (da viser du jo også at du er intressert i å gjøre noe dette året.) Du må også, som du selv konkluderer, møte til ordinær undervisning første dag, og så heller være kjempeaktiv de første dagene, for å få dette i orden. Kan være lurt å ha tatt litt kontakt på forhånd så du vet hvem du skal gå å prate med.

Lenke til kommentar

Som Xell sier kan du være heldig å få byttet allerede tidlig i semesteret hvis du går inn for det (snakk med administrasjonen), men om du ikke gjør det, er det (vanligvis) ikke noe problem å bytte etter et semester eller to heller. De fleste siv.ing-linjene har veldig mye felles de første semestrene, dermed trenger du ikke nødvendigvis å ta opp så mange fag. Hvis du er 100% sikker på at du skal bytte til en bestemt linje, kan det også lønne seg å starte på en linje som har (mange av) de samme fagene, dermed blir det enda mindre å "ta opp".

Bottom line: Takk ja til en plassen på NTNU, selv om det ikke er førstevalget. Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...