Gå til innhold

Hjelp til instilling av blender/lukker til de impulsive kodak-moments?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

WB er hvitbalanse, og som korrigerer fargestikk i ujevnt lys.

Eksponeringsjustering er for å få bildet lysere eller mørkere enn du ellers ville fått det. Prøv, så ser du.

 

Skal du tua bilde av snølandskap skal du typisk ha positiv eksponeringsjustering for å få det lysere, så snøen blir hvit og ikke grå. Tar du bilde av by nattestid skal du typisk ha negativ justering, så den ikke prøver å eksponere den mørke byen grå.

Tar du bilde av noe med sterke farger, som nærbilder av blomster, så skal du ofte justere -1 til -2 trinn for å ikke brenne ut fargene.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje fornuftig å ha WB på auto da?

Ser den med eksponeringsjustering, men er det noen vits i å prøve å bruke den som et ledd i å få bildene lysere ved mangel på lys?

 

Tar bilder i vilden sky nå bare for å se om jeg får dreisen på samkjøringa av blender og lukker, samtidig som motivet blir fornuftig :)

Lenke til kommentar

Kanskje fornuftig å ha WB på auto da?

Ser den med eksponeringsjustering, men er det noen vits i å prøve å bruke den som et ledd i å få bildene lysere ved mangel på lys?

 

Tar bilder i vilden sky nå bare for å se om jeg får dreisen på samkjøringa av blender og lukker, samtidig som motivet blir fornuftig :)

Eksponeringsjustering vil ikke hjelpe hvis det er for lite lys - du får ikke mer lys - det er bare input til valget ditt av lukker, blender og ISO.

 

Men - målte lysmåleren så bildet ble for lyst eller mørkt, så er den akkurat hva du har bruk for. Det er en veldig viktig innstilling sammen med P, A og S.

 

Som sagt - tar selv 95% av bildene mine i A hvor jeg selv velger blender. Jeg justerer ISO hvis lukkertiden blir for kort/lang, og eksponeringsjustering hvis det ble for lyst/mørkt.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Kanskje fornuftig å ha WB på auto da?

Ser den med eksponeringsjustering, men er det noen vits i å prøve å bruke den som et ledd i å få bildene lysere ved mangel på lys?

 

Tar bilder i vilden sky nå bare for å se om jeg får dreisen på samkjøringa av blender og lukker, samtidig som motivet blir fornuftig :)

 

Hvis du tar bilder i raw er ikke hvitbalansen så veldig nøye, du kan justere den i etterkant.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Er det manglende dybdeskarphet som plager deg? I så fall er du en erfaring rikere til neste gang. Aldri glem at blenderen styrer mer enn bare lyset.

:)

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Begynner å se det at det ikke finnes noe fasitsvar på hvordan man selv bruker kameraet, men at man selv bruker det slik man selv behager og er komfortabel med.

Jeg synes blenderprioritering med iso-auto, begrenset oppad til 1600 fungerte veldig fint, men verdt å merke seg at jeg er veldig i startgropa ennå :)

 

Men en ting som slo meg litt igår var at eksponeringsjusteringa plutselig sto på +3 uten å skjønne hvorfor, fant det ut når jeg fikk bedrøvelige bilder, tenkte ikke over eksp.ikonet med en gang ;)

Lenke til kommentar

Kan godt hende at henda surra borti ;)

 

Det jeg synes var fint bed blenderpri at da bestemmer jeg hvordan motivet skal bli så fikser kameraet resten :)

 

.........så må jeg skyte inn at det er konge med 2 minnespor, skyter raw i ene og jpeg i andre :new_woot:

Lenke til kommentar

Til å begynne med tok jeg praktisk talt alle bilder på Av, men jeg slet iblant med at lysmålingen ikke ble helt som jeg hadde tenkt. Jeg gikk dermed over til M, og bruker dette nesten alltid nå. Bildene har kanskje ikke blitt veldig mye bedre, men jeg har fått et langt bedre forhold til hvordan lysforholdene er. Min interne lysmåler har altså utviklet seg. Det går litt sport i at jeg estimerer hva slags innstillinger jeg trenger, så ser jeg i lysmåleren om jeg traff bra.

 

Jeg liker for øvrig at med M så går det litt kjappere å justere eksponeringen i forhold til de (halv)automatiske modusene.

Lenke til kommentar

Til å begynne med tok jeg praktisk talt alle bilder på Av, men jeg slet iblant med at lysmålingen ikke ble helt som jeg hadde tenkt. Jeg gikk dermed over til M, og bruker dette nesten alltid nå. Bildene har kanskje ikke blitt veldig mye bedre, men jeg har fått et langt bedre forhold til hvordan lysforholdene er. Min interne lysmåler har altså utviklet seg. Det går litt sport i at jeg estimerer hva slags innstillinger jeg trenger, så ser jeg i lysmåleren om jeg traff bra.

 

Jeg liker for øvrig at med M så går det litt kjappere å justere eksponeringen i forhold til de (halv)automatiske modusene.

 

Spiller det noen rolle hvilken modus det står i når du justerer eksponeringen? Justeringa er vel lik?

Lenke til kommentar

I alt annet enn M (med Canon i hvert fall), så justerer du eksponeringen ved først å trykke utløserknappen halvveis ned, så skrur du på hjulet på toppen. Dvs, du kan selvfølgelig også gjøre det i menyen, men det er lite praktisk når du skal gjøre det kjapt. I M er det nok å bare skru på et av hjulene eller endre ISO, for den saks skyld.

 

Edit. Lurer på om jeg tuller nå. Det er så lenge siden jeg tok bilder med Av, at jeg ikke i farten kommer på om man gjør eksponeringskompensasjon med hjulet på toppen eller det store hjulet bakpå huset for de som har dette. For de "store" husene som 5D, 7D, 50D etc, så fungerer kanskje hjulet på toppen i denne sammenhengen som blitskompensasjon, mens for 500D, 550D, etc, så brukes det til eksponeringskompensasjon.

Endret av Bradbury
Lenke til kommentar

På 5D/7D/1D kan man iallefall velge hvilket hjul som skal styre blender/lukker (i h.h.v. Av/Tv) og hvilket som skal være eksponeringskompansasjon. hjulet bak er eksponeringskompansasjon som standard.

 

Enig i at M er enklere enn halvautomatisk + eksponeringskompansasjon.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...