Gå til innhold

Hjelp til bygging av server

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å bygge meg en server selv.

- 4 TB lagring

- Stillegående

- Strømgjerrig

- Trådløs

Denne skal kun brukes til lagring av bilder/filer og jeg ønsker å ha tilgang til filene fra hvor som helst.

Kan noen hjelpe meg å finne noe av det rimeligste byggesettet for en slik? (en "handleliste")

Jeg vet ikke hvilke komponenter som trengs og hva som går sammen og tar gjerne mot råd og tips angående bygging av server.

På forhånd takk for hjelpen;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er raid noe du trenger eller klarer du deg uten? Om du ikke trenger raid så kan jo en Intel atom basert pc være ypperlig. De bruker veldig lite strøm, og du trenger nesten ikke kjøling. Om du trenger raid kan du feks finne et socket1155 basert mini-itx kort som gjerne har et PCIe x16 spor og flere satakontakter både 3Gb/s og 6Gb/s

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Hei Mr. A.

Takk for svar.

Jeg tror jeg går for raid.

Pr. i dag har jeg et gammelt barebone/shuttle kabinett med 200W PSU (Er det for lite tror du?).

Vil det være stor forskjell i støy om jeg går for det første forslaget ditt i forhold til raid-forslaget ditt?

Lenke til kommentar

Tror du skal klare deg med 200w. Om du skal oppgradere kan du gå for rundt 500-600watt, så har du en del å gå på. Er litt usikker på støy, og det kommer litt an på kjøleren du bruker, men originalt vil nok atom oppsettet støye en del mindre. Har ikke erfaring med kjølerne som 1155 blir levert med, men de ser bra lik ut resten av kjølerne Intel leverer med sine prosessorer, og de støyer en del. Når det kommer til raid har jeg ikke noen erfaring, med det skal ikke gi noen forandringer i støy.

Lenke til kommentar

NAS kan jeg lite om. Så lenge kriteriene jeg skrev innledningsvis er dekket står det mest på pris.

(- 4 TB lagring, - Stillegående, - Strømgjerrig, - Trådløs)

Selvsagt spiller sikkerhet og brukervennlighet inn, men jeg skal ghoste hele sulamitten til nettet et sted..

Kom gjerne med flere innspill/erfaringer. Om noen har en liste med kompatible komponenter (selvsagt også tilnærmet det rimeligste man kan få), så er jeg veldig takknemlig.

Lenke til kommentar

Da endte jeg opp med denne sammensettingen;

1stk 585396 Ace Polly Mini-ITX Sort

Vifte: 1x 80mm Bak, 150W PSU, mITX, 18 dBA, 2x SAT

1stk 608654 ZOTAC ION ITX-N, Celeron 743

mini-ITX, MCP7A-ION, DDR3, 1xPCIe-x16, GbLAN, VGA,

2stk 575192 Western Digital Caviar® Green? 2TB

SATA 3Gb/sec, RPM = IntelliPower, 64MB

1stk 340887 Crucial DDR3 1066MHz 2GB, CL7,

Non-ECC, 1.5V, 256Meg x 64, 240pin

1stk 612138 Silverstone FP55 Bay Converter Sort

5.25" to 3.5" + 2x 2.5" converter bay

Totalt like under 3000.-

Så da gjenstår det bare å sette det sammen og håpe at det funker godt!

Takk for svarene;)

Lenke til kommentar

Hei sveibuen.

Jeg ser i etterkant at "green"-disker ikke egner seg særlig for raid. Jeg hadde gledet meg til å teste raid, men nå blir det JBOD. Det gjør egentlig ikke så mye, tenker jeg, siden jeg kommer til å ha backup på jotta.no av begge diskene.

Om det er interesse for det kan jeg poste en kommentar på hvordan det fungerer når alt er satt opp og testet.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg ny server for en mnd tilbake. Jeg endte på følgende:

CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I7 8XX 1333MHZ (2X2GB)

ZOTAC H67-ITX-C-E B3 WIFI S-1155 MINI-ITX

INTEL CORE I3 2100T 2.50GHZ 3MB S-1155

FRACTAL DESIGN ARRAY R2 300W BLACK

Dette endte på ca 3700 kr fra dustin.no, jeg gikk litt overbords på prisen, men angrer ikke nå når jeg har testet resultatet en stund.

Jeg hadde disker fra før. Hovedkortet har 6 sata-porter, wifi, gpu og alt man trenger. CPUen er en spesielt strømgjerrig versjon av i3, men fortsatt mye raskere enn atom. Jeg kjører Windows Home Server på den, og med 5 disker bruker hele sulamitten ca 62 watt idle! Dette kabinettet er lite og snertent, har plass til 6 disker og inkluderer strømforsyning.

Kan trygt anbefales!

Endret av ThuleAudio
Lenke til kommentar

Med mindre du klarer deg med en diskplass i serveren (og det fylles raskt opp på en server) ville jeg styrt unna det kabinettet.

Det er plass til to disker om man klarer seg uten optisk drev, og har en konverter 5,25" til 3,5".

Til prisen på kabinettet mener jeg man får mye for pengene (489.- og da er psu med), men jeg har jo fremdeles ikke fått testet det.

Kommer nok i posten i morgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...