Gå til innhold

AMD Phenom II X6 1075T på Crosshair Formula II

avona

Anbefalte innlegg

Har et litt "eldre" hovedkort, men tenker å mekke ny CPU, helst uten å bytte ut hele pakka:)

Er AMD Phenom II X6 1075T(http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=605476)"passelig" med Crosshair formula II, jeg mener, vil den yte 100% eller vil den ikke kunne kjøre fult ut på dette hoved kortet?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618010 - er noen minnebrikker har blitt rådet å kjøpe også, vil de fungere med dette hovedkortet også?

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et AM2+ hovedkort, så det skulle ikke være noe problem :) Vet ikke om du får en bottleneck på RAMen, siden det er DDR2(?) men tviler på du får noe veldig nedsatt ytelse fra prosessoren :)

Liste over kompitable minnebrikker finnes her

DDR3 moduler passer ikke inn i DDR2 slots, akkurat som DDR2 moduler ikke passer inn i DDR1 slots :) Enkelt og greit :) Så den rammen du linket til passer ikke :(

Hadde jeg vært deg hadde jeg heller gått for en Phenom II X4 955 BE eller 965BE, ettersom jeg har min kjørende i et AM2+ kort, og jeg kan ikke si jeg merker at den ikke presterer. :)

and AM3 socket cpu will fit in an AM2+ socket motherboard. you just have to make sure that the motherboard has the right BIOS which will support the AM3 cpu's. as for performance' date=' i believe its like a 5% to 10% performance loss in some cpus. not really sure though

[/quote']

Les hele diskusjonen her

Fant også denne diskusjonen på www.overclockersclub.net

Det er nok bare det at du skaper en flaskehals med DDR2 RAMen :)

Lenke til kommentar

bare enda et raskt spørsmål til deg;

Ville du byttet ut

AMD Phenom 9850 Black Edition Quad-Core

2.5 GHz Boxed, 4MB Cache, Socket AM2+, 1

for den du sier? eller er det ikke nødvendig? spiller ikke så veldigkrevende, BlackOps top det høyeste atm.

Eller burde jeg vente enda en gaming generasjon eller noe sånn?:p

Lenke til kommentar

Jeg ville byttet den om den var sliten og burde byttes. Ventet selv i siste liten før jeg kjøpte min 965 BE over min forgjenger 9550 :)

Vet selv at 9550 drar crysis 2 på fullgrafikk, Bulletstorm, Starcraft mm. uten at jeg merker om det var 9550 eller 965 i maskinen min :)

Så hvorfor ikke vente dersom du kan :) Spare opp til en ny rigg og kjøpe opp alt du trenger av hovedkort, ram og cpu da :) Er jo ikke altfor lange ventetiden til både Bulldozer og Ivybridge nå :)

Lenke til kommentar

Phenom II er strengt tatt 45nm familien som tilhører AMD K10-arkitekturen.

Per dags dato er dette det nyeste AMD har å tilby, med bulldozer-arkitekturen "rett rundt hjørnet"

Å si at denne ligger 2 generasjoner bak Intel er tull, da disse skal konkurrere mot Intel sin Nehalem-arkitektur.

(Intel sin nyeste generasjon er Sandy Bridge)

Å kjøpe en phenom II prosessor blir forrige generasjons prosessor fra AMD når de lanserer Bulldozer.

Hvis prosessoren du har idag duger, er det ikke noe poeng i å kjøpe nytt bare for å kjøpe.

Hvis du har et reelt problem med å spille favorittspillet ditt ville jeg først sett på en Phenom II prosessor om du ikke er villig til å bruke mye penger.

Edit: Outcasted har noen fine alternativer i en tidligere post.

Hvis du vil legge ned 3K, så kjøper du deg en 2500K med hovedkort og DDR3 minne.

Endret av SuperRipper
Lenke til kommentar

Phenom II er strengt tatt 45nm familien som tilhører AMD K10-arkitekturen.

Per dags dato er dette det nyeste AMD har å tilby, med bulldozer-arkitekturen "rett rundt hjørnet"

Å si at denne ligger 2 generasjoner bak Intel er tull, da disse skal konkurrere mot Intel sin Nehalem-arkitektur.

(Intel sin nyeste generasjon er Sandy Bridge)

Å kjøpe en phenom II prosessor blir forrige generasjons prosessor fra AMD når de lanserer Bulldozer.

Hvis prosessoren du har idag duger, er det ikke noe poeng i å kjøpe nytt bare for å kjøpe.

Hvis du har et reelt problem med å spille favorittspillet ditt ville jeg først sett på en Phenom II prosessor om du ikke er villig til å bruke mye penger.

Edit: Outcasted har noen fine alternativer i en tidligere post.

Hvis du vil legge ned 3K, så kjøper du deg en 2500K med hovedkort og DDR3 minne.

Phenom ble designet for å konkurrere mot Core, det ble en flopp fra AMD. Så lanserte de Phenom II som klarte nesten å konkurrere mot Intels 45nm refresh MHz mot MHz.

Phenom II ble så priset ned drastisk for å konkurrere mot Nehalem i form av Lynnfield, den var aldri i nærheten i ytelse eller ytelse/watt.

AMD ligger to generasjoner bak Intel, og med mindre Bulldozer klarer å konkurrere mot Sandy Bridge og helst også Haswell vil AMD sakte, men sikkert dø på prosessorsiden.

EDIT:

Med mindre du sliter med noe nå er det dog ingen grunn til å bytte ;)

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at AMD sliter i High-End segmentet mot intel, spesielt etter at Sandy Bridge ble lansert.

Bulldozer burde ha vært lansert for et år siden, og som du sier, den bør være konkurransedyktig mot SB.

Ivy Bridge ryktes å være ~20% raskere enn SB klokk for klokk som jeg tviler på at AMD klarer å konkurrere mot.

Når det gjelder Phenom II mener jeg de ligger opp mot mid-end Nehalem i ytelse. De har selvfølgelig ingenting mot 990/980X :no:

Phenom II X4 955 Black Edition vs. Nehalem

Edit: For å avslutte litt OT/rant, så er vi vel enig i at AMD sliter mot Intel atm og Bulldozer bør ikke være dårligere enn SB for å fortsatt være konkurransedyktig. Trådstarter bør også vurdere om pcen sliter nok til å rettferdiggjøre et bytte.

Endret av SuperRipper
Lenke til kommentar

20% høyere ytelse og 30% på GPU-delen

Jeg er fullt klar over at Phenom II får juling i de fleste programmer, men siden det var snakk om en gaming-rig, kan man jo se på faktisk spillytelse.

Det er jo bare for trådstarter å finne tester av prosessor til de spillene han spiller og vurdere selv om det er verdt å lange ut 1.5-2k ekstra for nytt hovedkort og ram for å få de 0-30% som er å hente på å bytte til intel.

Jeg mener fortsatt at hvis han har litt problemer med å spille spill idag, er han bedre tjent med å kun kjøpe en bedre prosessor mot å bytte HK og ram.

Endret av SuperRipper
Lenke til kommentar

20% høyere ytelse og 30% på GPU-delen

Jeg er fullt klar over at Phenom II får juling i de fleste programmer, men siden det var snakk om en gaming-rig, kan man jo se på faktisk spillytelse.

Det er jo bare for trådstarter å finne tester av prosessor til de spillene han spiller og vurdere selv om det er verdt å lange ut 1.5-2k ekstra for nytt hovedkort og ram for å få de 0-30% som er å hente på å bytte til intel.

Jeg mener fortsatt at hvis han har litt problemer med å spille spill idag, er han bedre tjent med å kun kjøpe en bedre prosessor mot å bytte HK og ram.

Jeg er også enig i at å oppgradere sokkel er sløs med mindre du sliter med spill nå og har kraftig nok grafikkort. Eller om du blir bitt av oppgraderingstrangen...

According to early roadmap details we've seen, Intel is estimating that Ivy Bridge will offer a 20 percent performance advantage over Sandy Bridge which is slightly more than what Sandy Bridge offered over Intel's first generation of Core i processors

Det står ingenting her om dette kommer av forbedret arkitektur eller klokkefrekvens. Med tanke på at Ivy Bridge bruker samme prosessorarkitektur som Sandy Bridge vil vi nok "bare" se forbedret strømforbruk og økt klokkefrekvens. Særlig med tanke på at Sandy Bridge er veldig nært maksimal IPC under x86 som det er og at Ivy Bridge er Intels "Tock."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...