Gå til innhold

Regler angående vikeplikt for buss

Gjest medlem-1432

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-1432

Hei.

Vet man har vikeplikt for busser som blinker seg ut i fra busslommer, men lurer litt mer på reglene angående dette.

I fra når har man vikeplikt for en buss som blinker seg ut, og er det noen regler for hvor lenge bussen må ha blinket før det gjelder?

For eksempel man er 10 meter bak bussen, den blinker seg ut - da har man vel vikeplikt.

Men enn hvis man er rett bak bussen f.eks?

Eller man allerede har begynt og kjøre ved siden av bussen, og den da skal ut?

Jeh legger ved en tegning. Hvor hen har man vikeplikt?

post-196373-0-25554400-1309307245_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man skal kjøre såpass at man skal kunne forutsi at en buss kommer til å kjøre ut av en bussholdeplass som den nylig har kjørt inn til , dermed så vil man få vikeplikt så og si automatisk om man befinner seg en viss avstand bak bussen.

Kjører man rett bak (men avholder riktig avstand ) så kan man som regel kjøre forbi bussen med redusert hastighet (man må jo tenke på at bussen kan også ha stoppet av andre grunner enn å slippe på / av passasjerer ) .

En buss som også gir klare tegn til at den kjører ut igjen (feks fordi passasjerne ikke skulle av ) skal man jo også vike for og man må sørge for at dette kan skje.

Forsåvidt som jeg vet så finnes det ingen konkrete regler om hvor lenge en buss må ha "blinket" for at regelen for vikeplikt skal gjelde.

Lenke til kommentar

Du har kun vikeplikt for busser som skal ut av busslommer i 60-sone eller lavere.

Ellers når det angår avstand, hvis du kan vike på en fornuftig måte når bussen gir tegn på at den vil ut så har du vikeplikt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Ok. Men har man vikeplikt når man allerede er ved siden av bussen også? det er ingen spesifikke regler på dette?

Lenke til kommentar

Ok. Men har man vikeplikt når man allerede er ved siden av bussen også? det er ingen spesifikke regler på dette?

Hvis man er rett ved siden av bussen så er jo også et vist ansvar over på buss-sjåføren , det sier jo seg selv at han ikke kan kjøre ut med en gang om det faktisk er en bil ved siden av ham , sannheten er dog at de fleste både glemmer å bruke blinklyset og tar lite hensyn til billistene som prøver å oppretholde flyten i trafikken ved å kjøre forbi bussen ved åpen lomme.

Har i alle fall hørt om en som ble straffet fordi bussen kjørte på ham mens han mente det var bussen sin skyld.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Ok takk. Har opplevd en del uansvarlig kjøring fra bussjåfører som regelrett bare presser seg ut når man allerede er på tur forbi bussen. Enten så må man bare tråkke på bremsen ellers blir man most.

Endret av medlem-1432
Lenke til kommentar

I utganspunktet så er denne regelen på plass for å sikkre at bussen kjem seg raskt ut på vegen. Men det er også viktig å påpeike at bussjåføren ikkje har påkjørsrett.

Du som kjøyrer ein privatbil skal vike, men du skal kunne vike utan å skifte kjøyre felt, med andre ord du skal vike ved å bremse. Dersom bussen kjøyrer rett ut i vegen utan å kontrollere om det er ein bil i blindsona så er det bussjåføren sin feil.

Forskrifta beskriver dette ganske greit;

§ 7. Vikeplikt

[...]

5. På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare.

[...]

Forskrifta setter som du ser tydelige krav til at bussjåføren sitt ansvar. Det er derfor ein balansegang mellom når bilen har anledning til å bremse ned og kor lenge bussen skal vente.

Men normalt sett så burde eit par blink være nok sidan den bilen så då ligger på sida av busse får tid til å kjøyre forbi og bilen som endå ikkje er oppe på sida av bussen har tid til å bremse.

Lenke til kommentar

Bussen skal blinke ut, og vist han ikke gjør det og bare kjører og det smeller får busssjåføren skylda. Noen kompiser av meg har opplevd dette og alle har vunnet i sakene sine ettersom de ikke blinket og hivde seg bare ut til og med de som bare blinket og kjørte på første blink.

Lenke til kommentar

Bussen skal blinke ut, og vist han ikke gjør det og bare kjører og det smeller får busssjåføren skylda. Noen kompiser av meg har opplevd dette og alle har vunnet i sakene sine ettersom de ikke blinket og hivde seg bare ut til og med de som bare blinket og kjørte på første blink.

Den som kommer dårligst ut er som regel personbilen. Derfor er det litt lurere og langt bedre for helsa å være litt føre var med tanker på busser.

Mange som for eksempel ser at bussen kjører inn til stoppet og øker dermed hastigheten for å komme forbi , dette trenger ikke å være helt lurt...

Greit nok at Busssjaføren gjør en feil (og det er heller ikke rart når det kan forekomme flere ting samtidlig inne på bussen og med rutetider man skal holde) om han ikke bruker blinklyset , men en god bilsjafør tar faktisk forbehold til sånt...

Forhåpentligvis en tankevekker.

Lenke til kommentar

Husk også at det er gjerne uansvarlig å rase forbi en stoppet buss i 50-60 Km/t. Det kan komme fortgjenger ut i veien fra den blindsonen fronten av bussen danner for deg. Så om du ikke kan legge deg langt nok til venstre slik at du igjen får tilstrakkelig oversikt må du også ha ett litt mer bedagelig tempo enn hva fartsgrensen er.

Slik sett burde ett blink eller to til venstre før du er på siden av bussen være tilstrekkelig for at du skal kunne vike trygt.

Lenke til kommentar

Den som kommer dårligst ut er som regel personbilen. Derfor er det litt lurere og langt bedre for helsa å være litt føre var med tanker på busser.

Mange som for eksempel ser at bussen kjører inn til stoppet og øker dermed hastigheten for å komme forbi , dette trenger ikke å være helt lurt...

Greit nok at Busssjaføren gjør en feil (og det er heller ikke rart når det kan forekomme flere ting samtidlig inne på bussen og med rutetider man skal holde) om han ikke bruker blinklyset , men en god bilsjafør tar faktisk forbehold til sånt...

Forhåpentligvis en tankevekker.

Aldri vært et problem for mine kompiser som har smelt en del i noen busser.

Lenke til kommentar

Jeg har en god del kamerater med like stor bilinteresse for bil som meg, men jeg kjenner kun en som har bulka med buss, og det er mora mi..

Hvor det det dere kjører hen da gutter?

Høres ut som det har gått sport i dette med å smelle i busser der dere holder til jo!

Lenke til kommentar

"Her ligger Andzel. Han hadde forkjørsrett."

• Liker 2
Lenke til kommentar

"Her ligger Andzel. Han hadde forkjørsrett."

Jeg tenker litt mer en noen av mine kompiser. Men veit at Nettbuss her i Drammen har fått mye kjeft angående kjøringen sin.

Sist var vel: En unge i en vogn som ble skadet fordi bussjåføren bare kjørte ut og måtte tråkke på bremsen som endte med bråbrems og at ungen datt ut. De blir saksøkt. Så de er helt elendige her.

Dette er i Drammen/Lier og Ski området. I Ski er de ENDA verre og der er det Ruter. De tror de eier veiene og kjører bare ut. Jeg tar det heller med ro, og jeg kjenner en del buss sjåfører som er oppgitt av de andre ettersom alle får kjeft når dem får en del e-mail og telefoner som klager på kjøringen. I det siste har de skjerpet seg mye ettersom jeg har sett de bruker med tid ut av busslommer osv. Enn å bare hive seg ut når det ligger en bil på siden osv.

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...