Gå til innhold

Kan mor/søster ta ut penger fra min bankkonto om jeg vil det?

jeeee

Anbefalte innlegg

Kan mor eller søster ta ut penger fra min bankkonto hvis jeg vil det? Må taes ut i selve banken, da jeg ikke har noe bankkort eller nettbank til denne kontoen. Kan jeg gjøre en avtale med banken at en av dem kan ta ut penger for meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke det letteste bare å ringe banken og be om å bli tilknyttet et eller annet gratis ungdomsprogram og så logge deg inn via din eksisterende bankID?

Det går ann å gi disposisjonsrett, men da må du ordne med en del signeringer...

Men det er mulig at du kan gi fullmakt, men det må du høre med banken din om de godtar.

Lenke til kommentar

Hva vil det si å bli tilknyttet et eller annet gratis ungdomsprogram og så logge deg inn via din eksisterende bankID?

Greia er at jeg må få tatt ut en del penger i cash en måned, men er ikke hjemme selv i norge på denne tiden, så vil at noen andre kan ta ut de pengene for meg. Er en del penger det er snakk om og.

Hvordan ordner jeg disposisjonsrett? Kan jeg gi det til hvem som helst? Vil det da si at både jeg og denne personen jeg gir disposisjonsrett til kan ta ut penger fra kontoen min?

Og om jeg gir disposisjonsrett til en person, kan jeg gi det kun for 2 måneder for eksempel? Hvis jeg vil gjøre det slik at kun jeg kan ta ut fra min konto igjen, bestemmer jeg selv dette, eller må den andre personen være enig i det å kan eventuelt nekte?

Lenke til kommentar

Du kan gi hvem som helst disposisjonsrett over kontoen din.

Jeg har ikke sett løsninger der den er tidsbegrenset, men du kan når som helst slette denne avtalen, dvs du trenger ingen sitt samtykke for å slette/endre avtaler på dine egene konti.

Siden du ikke har nettbank, er nok det enkleste for dere at begge møter opp i en filial av nevnte bank og ordner dette der, burde ta 2 minutter.

Eneste du må sjekke opp er om den som skal disponere kontoen har et kundeforhold der fra før, hvis ikke må vedkommende ta med passet sitt som legitimasjon.

Husk at en disponent i praksis kan gjøre hva de vil med din konto, bortsett fra å legge til andre disponenter, og å avslutte kontoen.

Hvis det er et veldig stort kontantbeløp dere ønsker å heve, burde vedkommende også bestille dette på forhånd (nå er både begrepet veldig og det du bruker "en del" relativt subjektivt, men vi banker og spesielt enkelt fililar har uttaksgrenser rundt alt fra 25.000 til 50.000 og oppover, så hvis vi snakker i denne størrelsensordenen, bestill for å være sikker)

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal ha tatt ut et større beløp enn det du nevner, må jeg da avtale dette med banken på forhånd slik at de har nok kontanter mener du?

Eller så kan jeg komme flere ganger og ta ut en mindre sum hver gang?

Lenke til kommentar

Hvis du vil være sikker på å få det beløpet du vil ha, og vi snakker 50k+ , burde du gå å bestille beløpet i god tid (en uke +) så de har det reservert til deg.

I utgangspunktet gjelder slike begrensninger pr kunde pr dag , da de enkelte filialer av åpenbare grunner ikke har 100.000 liggende til å gi til hver kunde, men du kan jo selvfølgelig prøve å gjøre det flere ganger med mindre summer, men er det tomt, er det tomt, lite å gjøre med det.

Du kan selvfølgelig gå i flere filialer, eller evt kjøpe en bankremisse på hele beløpet når som helst, men igjen, det enkleste for alle er om du bestiller det beløpet du skal ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...