Gå til innhold

By på leilighet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Budgiving er psykologi. Jeg husker at bud på 25k var langt verre å by over enn idiotene som ga 1k eller 5k mer enn mitt siste bud.

Jeg ville gått opp minst 25k over siste bud, gjerne 10k over "runde summer". Mange har en rund som som grense.

Eks. siste bud er på 2.475k

Mitt bud blir da minst 2.510k

Kan forøvrig legge til at jeg hadde en fin runde med en person en gang. Til slutt var jeg 40k over hva jeg hadde som "maks" før jeg begynte. Når megler ringer og jeg forventer "gratulerer", så sier han at den andre personen smalt opp 100k. Han hadde fått den for 5k mer...

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte på litt annet tidspunkt og en leilighet som ingen andre la inn bud på, så la inn først 125 000 under oppgitt pris og fikk leiligheten til slutt 80 000 under takst.

Selger var fornærma når jeg kom til melger for underskrivelse av kontrakter, men det dreit jeg i. Første budet var egentlig bare for å se om hun måtte selge og det sto i 2 uker før jeg måtte opp litt.

Da kom det ei som la inn et bud med forbehold om at hun fikk lån. Jeg tråla facebook og nettet for å se om det var en veninne til hun som skulle selge.

Lenke til kommentar

Budrunder er alltid litt vanskelige. Men i utganspunktet så lønner det seg å starte med eit lavt bud, berre for å sjå kva tilbakemeldinger du får frå selger/megler. Bruk gjerne banken din for hjelp til å finne ut kor lavt bud du kan legge inn utan å virke heilt useriøs.

Sørg alltid for å ordne med finansieringa på forhånd. Avtal lånet med banken og få der eit skriv om kor mykje banken er villig til å gi i lån. Dersom du har finansane i orden så har du eit fortrinn sidan du kan legge inn bud utanom banken sine åpningstider utan å legge inn forbehold om finansiering.

Dersom det blir budrunde så forhøyr deg med selger/mekler om de er villige til å gi deg eit mottilbud. Dersom du då godtar dette tilbudet så er boligen din, sjølv om nokon seinare kjem og prøver å by meir.

Når det gjeld kor mykje du skal auke budet med kvar gong så må du sjå dette ann. Eg veit at det finnes folk som auker budet med berre 500 kroner per gong men då er det fort gjort at selger ikkje gidder å bruke tid på å følge opp. Runde summer er stort sett det beste. Tidlig i budrunden kan du bruke summer i 100 000 kronersklassa, og deretter gå ned til bud i 10 000 eller 1000 kroners klassa når du begynder å nærme deg smertegrensa for kva du vil betale.

Eit anna godt råd er å ikkje knytte deg for mykje opp i ein bolig. Dersom du snubbler gjennom drømmeleiligheita så vil det skinne igjennom at du her er villig til å betale mykje for boligen. Då er det betre å ha eit par alternativ å velge mellom slik at det ikkje er eit stort tap dersom du ikkje får boligen du ville ha. Dette vil sjølvsagt også være avhengig om du har råd til å vente med kjøp eller om du må kjøpe bolig med ein gong.

Lenke til kommentar

Jeg ble oppringt av en fortvilet megler som hadde et bud på 1000 kroner over mitt siste. Da var det fortsatt 10 med i kampen, og jeg ba han ringe meg opp igjen når det nærmet seg fristen. Jeg ville fortsatt være med, men jeg orket ikke en telefon hvert 3. minutt fordi en nisse på Hadeland ville vinne huset med bud på 500 kroner... =)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...