Jo Are Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Hei I følge en bok jeg leste en gang (husker ikke hva den het) tar det 3 uker før en begynner med noe til det har blitt en vane, altså at man ikke tenker over det mer. Dette kan for eksempel gjelde trening og kosthold, det er sistenevnte jeg nå skal prøve å få gjort noe med. I gjennomsnitt spiser jeg sikkert rundt 300 gram godteri hver dag, og jeg har regnet ganske nøyaktig ut at i 2010 brukte jeg 32,50 hver dag på godteri. Det blir 11862,50 norske kroner i løpet av hele 2010! Men heller ikke dette hjalp og uvanen har fortsatt så langt inn i 2011, desverre. Så vidt jeg kan huske begynte denne uvanen en gang i 2006, mer penger = mer snop, ikke akkurat sunt kan du si. Resultatet er at jeg nå, 5 år etter, veier litt over 100 kg og er i generelt i ganske dårlig form. Det skal vel ikke være usagt at jeg i perioden 2007 - 2010 gikk idrettsfag på videregående skole, så jeg tørr ikke tenke på hvordan jeg hadde sett ut nå uten den bakgrunnen. Men i det siste året har det ikke blir mye trening, derfor er formen nå på det laveste punktet jeg kan huske. Dette ønsker jeg nå å endre på. Jeg skal derfor gjennomføre 3 uker, 21 dager, uten godteri, med start i morgen (øsnker å nevne at jeg ikke har spist godteri siden klokken 8, men i morgen blir den første hele dagen uten). Formen skal samtidig heves, skal bevege meg minimum 1 time hver dag. Det er derfor jeg henvender meg til dere, mine kjære forummedborgere, for jeg trenger støtte for å gjennomføre dette. Mange vil nok kanskje si at det er jo bare å slutte, men etter flere mislykkede forsøk vet jeg at det ikke er så lett for min del. Planen er at jeg skal opdatere hvordan det går dag for dag. Er det flere som øsnker å henge seg på så vær så god, desto flere desto bedre 3 Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Vil gjerne ynskja lukke til med "avvenjinga", og samstundes gje eit råd med på vegen: Kutt ikkje berre godteri, men kutt sukker. Så lenge kroppen får sukker, vil han nemleg hugsa det "gode og søte" godteriet" og du vil sakna det mykje, MYKJE lengre enn tre veker. Kutttar du derimot sukker 100 % greier du fint å skifta vane på tre veker. Det er likevel ikkje lett å kutta sukker, mellom anna av di næringsmiddelindustrien forsyner ein rkeleg med det i alt frå pizza til fiskeboller(!). Altså må det ganske drastisk kostomleggjing til for å kutta sukkeret, men så lenge du ikkje gjer det vil du temmeleg sikkert oppleva ei viss lengt etter godteriet. Sukker er nemleg som tobakk og alkohol: Vanedannande! Ellers ventar eg på vidare meldingar om koss dette går . Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 JEg har trua på deg, bare ha noe i bakhånd når du blir sugen på digg. Frukt og grønt gjør susen Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 28. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2011 Du nevnte noe der Atlanterhavet, sukker, blir ikke lett å kutte ut det nei. Heldigvis får jeg ikke i meg så veldig mye frokost gjennom frokost, lunsj og kveldsmat da, går for det meste i grovbrød med kjøttpålegg. Men middag derimot, det kan by på problemer. Inneholder pølser mye sukker, skal nemlig grille en del i sommer og da går det for det meste i pøles Som McHalvorsen forslår hadde jeg tenkt å ty til frukt og grønt når suget er på sitt høyeste, men er det så lurt? Inneholder ikke slikt sukker? Men litt sukker må man kanskje ha? Fint å høre at noen har troen på dette Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 28. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2011 Etter å ha lest denne artikelen ble jeg nesten redd for sukker Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 29. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2011 So far so good Til frokost spiste jeg 4 grove brødskiver med salami, og til middag ble det 3 tacopølser i brød (desverre fint brød, fant ikke grovt i butikken). Dagens trening blir nok å bestå av vasking, min mor beordret meg til å vaske rundt badet Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 Herlig! Ikke gi opp! Og hvis du legger litt tid til trening ved siden av, så vil du i hvertfall ikke spise godteri, for du vet hva du har gått gjennom. Lenke til kommentar
Pomeliten Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 (endret) Kjempe Flink ! not give up Frukt og grønt er jo perfekt. Frukt inneholder ikke farlig sukker, Fruktsukker ( ikke farlig) helst 5 om dagen Det hjelper å spise Grov mat hver 3 time, men ganske små porsjoner. når du blir små sulten kan du ta deg litt frukt Det hjelper å gå et kvarter/aktiv etter mat. Eksempel : kl 0900 -frokost 1-2 grovbrødskive med Ost/skinke (Salat/agurk/tomat) Gå/ vær aktiv i et Kvarter. kl 1200 -Lunsj Kyllingsalat (Kylling er det sunt!) eller 1-2Grovbrød med Makerell eller Leverpostei gå/ vær aktiv i et kvarter. kl 1500 -middag Fisk - Laks + salat, gulerøtter, poteter eller Kylling Taco gå/ vær aktiv i et kvarter Kl 1800-Kveldsmat 1-2 Grovbrød med noe du liker godt (ikke sjokolade pålegg) gå/ vær aktiv i et kvarter kl 2100 hvis du er litt sulten da, Ta deg frukt ! håper du synes dette var nyttig Endret 29. juni 2011 av Pomeliten Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 Inneholder pølser mye sukker, skal nemlig grille en del i sommer og da går det for det meste i pøles Pølser du kjøper i kolonialbutikk inneheld sukker ja, ofte meir enn ein skulle tru var mogeleg. (Ein skulle jo ikkje kunne tru det var mogeleg i det heile tatt, men med ein næringsmiddelindustri som puttar sukker i ting som fiskeboller(!), leverpostein (!!) og kjøtsuppe(!!!) skal ein aldri verta forundra over at noko som helst som ikkje er total råvare inneheld sukker når det kjem derfrå!) Kva med å grilla nakkekoteletter eller fiskefilet smurt med olje i staden? Berre styr klar ferdig marinert vare, for i kjøpemarinade er det sjølvsagt sukker! Derimot treng du eit halvt minutt på å laga litt marinade sjølv av vatn + eddik, sitronsaft eller surmjølk + høvelege urter/krydder. Garantert sukkerfri... Som McHalvorsen forslår hadde jeg tenkt å ty til frukt og grønt når suget er på sitt høyeste, men er det så lurt? Inneholder ikke slikt sukker? Men litt sukker må man kanskje ha? Nei, dei inneheld ikkje sukker, men fruktose - som VERT til sukker i magesekken. Det tyder sjølvsagt for næringsinnhaldet, om slanking er målet, men så lenge målet er "sukkeravrusing" (søtsmakavvenjing) gjer det ikkje noko, så lenge du ikkje overdriv fruktinntaket (ikkje meir enn eit par frukter pr dag). Grønsaker kan du derimot eta tilnærma uhemma av, og kva gjeld dei grøne er det heilt fri flyt, så mykje du greier trø ned. Eit veldig godt "knaskemiddel" er ellers det som i austeuropa vert kalla "kaposti": Heilt finsnitta kål, rauddbete og/eller kålrot, evt tilsett litt gulrot og syrna med litt (og ofte litt til..) eddik. Ja, kroppen må ha litt sukker, men det syter han for sjølv om han får berre spor av karbohydrat. Får han i tillegg og litt fruktose, syter han veldig godt for det sjølv. Fint å høre at noen har troen på dette Om det skulle vera tvil. Eg har og trua på dette, og tykkjer du har teke veldig vitug avgjerd. Likevel stiller eg spørsmålet: Kvifor gjera dette verre for seg sjølv enn naudsynt? Eg er ikkje - som artikklen du linka til - klar for å bannlysa alt som heiter sukker så blåe logen står etter, men sukker er ikkje NAUDSYNT. Det er derimot eit heilt OK krydder - men ein et ikkje 300 gram krydder pr dag! Ein et - i vekt - faktisk VELDIG LITE av slikt! Så lenge ein held sukkerforbruket sitt (og då tel ALT sukker!) på ei teskei eller så pr dag i kvardagen og i tillegg skeier ut med 1 kg eller så (nydeleg) konfekt og 8-10-12 (fyldige og nydelege) blautkakestykke pr år trur eg på ingen måte ein vanleg kropp har problem med det. Er mengdene eg nemnde meir vekeforbruket, i tillegg til ein halv kopp pr dag i maten i kvardagen, vert saka ei heilt anna. Og no, medan kroppen er på "sukkeravvenjing" meiner eg det er ekstra viktig at du held deg borte frå sukkeret. Om du ikkje då vil seigpina deg sjølv for å pressa deg til det ytste... Lenke til kommentar
Alpakasso Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 (endret) Kjempe Flink ! not give up Frukt og grønt er jo perfekt. Frukt inneholder ikke farlig sukker, Fruktsukker ( ikke farlig) helst 5 om dagen Det hjelper å spise Grov mat hver 3 time, men ganske små porsjoner. når du blir små sulten kan du ta deg litt frukt Det hjelper å gå et kvarter/aktiv etter mat. Eksempel : kl 0900 -frokost 1-2 grovbrødskive med Ost/skinke (Salat/agurk/tomat) Gå/ vær aktiv i et Kvarter. kl 1200 -Lunsj Kyllingsalat (Kylling er det sunt!) eller 1-2Grovbrød med Makerell eller Leverpostei gå/ vær aktiv i et kvarter. kl 1500 -middag Fisk - Laks + salat, gulerøtter, poteter eller Kylling Taco gå/ vær aktiv i et kvarter Kl 1800-Kveldsmat 1-2 Grovbrød med noe du liker godt (ikke sjokolade pålegg) gå/ vær aktiv i et kvarter kl 2100 hvis du er litt sulten da, Ta deg frukt ! håper du synes dette var nyttig Gå, 15 minutter, fire ganger om dagen? Det vil gi null effekt kondisjonsmessig. Jogg heller timen sammenhengende. Endret 29. juni 2011 av Pingas 1 Lenke til kommentar
Pomeliten Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 Kjempe Flink ! not give up Frukt og grønt er jo perfekt. Frukt inneholder ikke farlig sukker, Fruktsukker ( ikke farlig) helst 5 om dagen Det hjelper å spise Grov mat hver 3 time, men ganske små porsjoner. når du blir små sulten kan du ta deg litt frukt Det hjelper å gå et kvarter/aktiv etter mat. Eksempel : kl 0900 -frokost 1-2 grovbrødskive med Ost/skinke (Salat/agurk/tomat) Gå/ vær aktiv i et Kvarter. kl 1200 -Lunsj Kyllingsalat (Kylling er det sunt!) eller 1-2Grovbrød med Makerell eller Leverpostei gå/ vær aktiv i et kvarter. kl 1500 -middag Fisk - Laks + salat, gulerøtter, poteter eller Kylling Taco gå/ vær aktiv i et kvarter Kl 1800-Kveldsmat 1-2 Grovbrød med noe du liker godt (ikke sjokolade pålegg) gå/ vær aktiv i et kvarter kl 2100 hvis du er litt sulten da, Ta deg frukt ! håper du synes dette var nyttig Gå, 15 minutter, fire ganger om dagen? Det vil gi null effekt kondisjonsmessig. Jogg heller timen sammenhengende. mener ikke sånn "vals" gåing, men sånn gå fort. man kan jo øke tempoet etter vært Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 29. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2011 Da var dag en over, og så langt har alt gått vel. Frykter det blir verre til helgen Go natt. Lenke til kommentar
superninja Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 Begynn med målrettet trening, da vil som regel kostholdet følge etter som en naturlig konsekvens. Uansett bra initiativ. Hvis du vil slutte å spise snop utover de tre ukene du har satt som mål så vil jeg anbefale deg å bytte ut snop-spisingen med noe annet. 1 Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 så vil jeg anbefale deg å bytte ut snop-spisingen med noe annet. røyking eller snus f.eks 1 Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 30. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2011 Dag 2 hår gått overraskende bra faktisk, ble fiks til middag. Lenke til kommentar
jaakervik Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 godt tips er og alltid ha oppskåret frukt liggende, i en skål med vann. nøtter og tørket frukt er også godt Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Utan nett i helga, eller har prosjektet runne ut i sanden? Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Skal prøve på det samme men jeg skal slutte med redbull burn urgge intense mad croc red devil osv ... etter sommenr da ;D Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 3. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2011 Har vært litt opptatt i det siste, men henger fortsatt med. Dagen i går var veldig lang, men forsøkt å sette fokus på Tour de France å ikke snop Dagen i dag har vært litt lettere. Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Måtte bare:P! namnam:D 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå