Gå til innhold

Priser i oslo, høyere sånn generelt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rema 1000 og Kiwi gull verdt... Særlig kjøtt på Rema...

 

Finnes det lite av f.eks Ica maxi, Ica stormarked etc i oslo?

 

Disse butikkene har ofte større 10 kr marked som er som regel gode kjøp.

Er også som regel flinke å gi 50% avslag på varer som går ut på dato.

 

Personlig har jeg dårlig erfaringer med rema 1000, prisene er billig hele året, men nesten aldri salg, så eneste grunnen for å gå til rema 1000 er fordi ikke noe andre har salg.

 

Coop Obs! Hypermarked; Coop Mega kan også være noen butikker som er verdt å besøke.

Spessielt om man har medlemskort.

 

Angående butikkpriser tror jeg du ikke bør beskymre deg så mye over.

Største problemet er at oslo er så stort så det nesten er umulig å finne noe som er billigst uten å sjekke alle butikkene, det er nok frusterende siden jeg har vært i oslo en del ganger.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå trenger vi ikke å ta helt av, prisene blir ca det samme i de fleste butikker.

 

Eneste butikker på fjellet blir dyrere på grunn av transport og få folk som handler, ellers tror jeg både matvarer er ca like dyre i alle kjeder. Hvis vi ser bort fra salg/lokketilbuder som en del større butikker driver med.

 

Selv om oslo koster penger å kjøpe leilighet er det veldig populært fordi det er mange folk i en stor by dermed klarer man å presse prisene ned.

 

Er man medlem av obos har jeg hørt man kan få rabatter også på tjenester og varer.

 

Men en ting du bør huske på, oslo (byen) kan sammenlignet med et stort borrettslag.

Så regn med ica maxi, Obs! Hypermarked, Elkjøp megastore etc ofte er nok på forskjellige plasser ofte utenfor byen (Natonaltheateret/Oslo S) sin grense, så har man ikke bil eller tar buss går det nok en del tid før man kommer dit.

 

T-bane er jo mulig, men det er så vanskelig å finne ting hvis man ikke er kjent i området.

 

Eller har jeg ofte erfaringer med de fleste butikker bortsett fra klesbutikker i oslo er på under 100 kvadratmeter så man kan ikke regne med butikker som har alt verdens.

 

Det er heller mange småshopper butikker som ofte har mye av det samme men forskjellig priser og forskjellig kulturer hvertfall slik jeg ser på det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Skulle jeg nevne noen grunner til å ikke bo i oslo: (Sammenlignet på landet eller mindre by:)

 

  • Dårlig luft, høy forurensning og mye trafikk (Sies det)
  • Høye boligpriser (Nå er nok oslo verst her)
  • Vanskelig å parkere bilen sin, vanskelig å sykle, tyveri kan forekomme
  • Mye tiggere, dårlig tilrettelagt vei for funksjonshemmede (Har sett flere rullestolbrukere som trenger hjelp over veien).

 

Så jeg vil si prisene/mulighetene på varekjøp er ikke til stede.

Ikea er et eksempel på en møbelbutikk som finnes på IKEA Furuset som er et stykke unna byen.

 

Men bortsett fra det, er prisene noe man neppe kan klage over. Tror ikke du må lete lenge etter en liten sjappe som har konkurssalg. Om du vil lete etter det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg så veldig kjent i Oslo, men regner med denne går fra sentrum

 

IKEA:

Gratis buss en gang i timen; mandag - lørdag: Fred Olsens gt. 2 - IKEA Furuset.

 

Det nevnes parkering her. Bor man veldig sentralt i Oslo trenger man ofte ikke bil, da er det ofte billigere å leie seg bil de helgene man skulle trenge det. Utrolig hvor mange helger man kan leie bil mot å kjøpe bil (iallfall hvis man har et godt tilbud gjennom jobben e.l.).

 

Når det kommer til matvareprisen så er det nok neppe noen plass i Norge du slipper billigere unna enn Oslo. Du har REMA1000 og KiWi, samtidig kan du stikke innom den lokale sjappa og kjøpe billig frukt og grønnsaker.

Lenke til kommentar

Finnes det lite av f.eks Ica maxi, Ica stormarked etc i oslo?

 

Disse butikkene har ofte større 10 kr marked som er som regel gode kjøp.

Er også som regel flinke å gi 50% avslag på varer som går ut på dato.

 

Personlig har jeg dårlig erfaringer med rema 1000, prisene er billig hele året, men nesten aldri salg, så eneste grunnen for å gå til rema 1000 er fordi ikke noe andre har salg.

 

Coop Obs! Hypermarked; Coop Mega kan også være noen butikker som er verdt å besøke.

Spessielt om man har medlemskort.

 

Angående butikkpriser tror jeg du ikke bør beskymre deg så mye over.

Største problemet er at oslo er så stort så det nesten er umulig å finne noe som er billigst uten å sjekke alle butikkene, det er nok frusterende siden jeg har vært i oslo en del ganger.

 

Masse ICA i Oslo. Er det en by det er lett å finne gode butikker i, er det Oslo. Smart Club er bedre enn de du selv nevner...

 

 

 

Skulle jeg nevne noen grunner til å ikke bo i oslo: (Sammenlignet på landet eller mindre by:)

 

  • Dårlig luft, høy forurensning og mye trafikk (Sies det)
  • Høye boligpriser (Nå er nok oslo verst her)
  • Vanskelig å parkere bilen sin, vanskelig å sykle, tyveri kan forekomme
  • Mye tiggere, dårlig tilrettelagt vei for funksjonshemmede (Har sett flere rullestolbrukere som trenger hjelp over veien).

 

Så jeg vil si prisene/mulighetene på varekjøp er ikke til stede.

Ikea er et eksempel på en møbelbutikk som finnes på IKEA Furuset som er et stykke unna byen.

 

Men bortsett fra det, er prisene noe man neppe kan klage over. Tror ikke du må lete lenge etter en liten sjappe som har konkurssalg. Om du vil lete etter det.

 

Det går ikke å sammenligne Oslo med andre byer i landet. Oslo har 950 000 innbyggere. Det vil si at 25% av landets befolkning bor i byen. Til sammenligning bor det 220 000 i Bergen.

 

Det er riktig at boligprisene er høye i sentrum og på vestkanten, men øst for sentrum er det billig.

 

Det er riktig at parkering kan være vanskelig i noen områder. Sykling er greit nok, kunne vært bedre. Lite tyveri.

 

Ikke mye tiggere, men noe. Jeg kan ikke si at Oslo er dårligere tilrettelagt for funksjonshemmede enn andre byer.

 

Haha, så du mener det er vanskelig å kjøre til Furuset? Tulling. I tillegg går det busser. Oslo har enda en IKEA, forresten. På Slependen.

Lenke til kommentar

kan du nevne noen billige kjøttprodukter? det hadde også vært gull!

Alt fra Nordfjord på Rema, og som LMH1 sier, de prisene er faste, stort sett, slik at du er sikker på at du får det. Eneste er julematen som dumpes i pris til jul

 

Finnes det lite av f.eks Ica maxi, Ica stormarked etc i oslo?

 

Disse butikkene har ofte større 10 kr marked som er som regel gode kjøp.

Er også som regel flinke å gi 50% avslag på varer som går ut på dato.

Neida, det finnes 2-3 ICA Maxi i Oslo, og de er fantastiske, men ikke prismessig. Greit nok når de har slike salg, men det er ikke SÅ ofte og det er mest tørrvarer det går i.

 

Personlig har jeg dårlig erfaringer med rema 1000, prisene er billig hele året, men nesten aldri salg, så eneste grunnen for å gå til rema 1000 er fordi ikke noe andre har salg.

Hvordan kan det være en dårlig erfaring at de alltid er billige?

 

Coop Obs! Hypermarked; Coop Mega kan også være noen butikker som er verdt å besøke.

Spessielt om man har medlemskort.

Det er relativt få Obs i Oslo-området og ikke så mange Megaer heller. De er heller ikke spesielt gode på pris, derimot på utvalg er de strålende.

 

Angående butikkpriser tror jeg du ikke bør beskymre deg så mye over.

Største problemet er at oslo er så stort så det nesten er umulig å finne noe som er billigst uten å sjekke alle butikkene, det er nok frusterende siden jeg har vært i oslo en del ganger.

Derfor lager man seg vaner for hvor man handler og takker ja til reklame i posten slik at du kjøper vanligvis ting på den butikken som er best tilpasset deg pris/kvalitet og så handler du gode tilbud eller spesielle ting andre steder.

Lenke til kommentar

Hallo, jeg bor nå i hedmark og vurderer å flytte og studere i oslo.

Vet jo selvsagt at boligprisene i oslo er dyrere enn her i hedmarken, men lurer på om butikkpriser osv også er dyrere?

 

mvh

 

Grovt sett så koster det omtrent like mykje (av lønna di) å bu og leve uavhengig av kvar i landet du bur.

 

Så når du bur i Oslo vil du gjerne ha ei lønn som er over snittet for tilsvarande arbeid andre plassar i landet, men du vil også ha høgare kostnader for bolig. Men på den andre sida så vil ein person som bur på landet ha større transportutgifter en ein som bur i ein by.

 

Så kva som totaltsett er billegast er då litt avhengig av kva type person du er.

Dersom du finner ein bolig som ikkje er alt for dyr, dropper å ha bil og bruker litt tid på å samanlikne priser i forskjellige butikker så kan du leve billegare i byen.

 

Konkuransen er større i ein stor by og sidan det å gå mellom dei forskjellige butikkane i sentrum er kostnadsfritt eller svært billeg så vil du kunne gjere ein del gode kjøp.

 

Dette er ein av dei tinga som folk gjer "feil" når dei kjøyrer til Sverige for å handle billege matvarer, nemmelig at kostnaden ved å reise er høgare en det som blir spart inn på å handle billegare varer. Og dersom du i tillegg er av typen som handler impulsvarer som du ikkje eigentleg trengt så blir det mykje dyrare å handle i Sverige en det er å handle heime.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikea slependen er i bærum. selv om det går ikea busser, dit er jo ikke sikkert man kan ta med all verdens i de bussene.

 

Angående rema 1000, som regel grei pris, men man kan ikke forvente seg så mye.

 

Ja man får jo postkassen full av reklame, men hva hjelper det om oslos selger en vare billig som ikke finnes på lageret 1 time etter?

 

Ser dere den?

 

Altså det er nok mange som bor i oslo og jobber i bærum.

Det er mange som bor i bærum og jobber i oslo, så den går opp.

Nå er det ikke sikkert at OSLO i prinsippet har høyere lønn en bærum. Etter alt er avhengig hva man jobber med. Og hvor man jobber.

 

Så jeg ser ikke det som en god grunn til boligprisene skulle være høyere i oslo.

 

Det jeg ser av grunnen til oslo er dyrt er fordi oslo er morderne storby, man mangler ikke noe der bortsett fra skoger da må man fort til grorud eller tilsvarende.

 

Så er vel nok heller prisene/utgiftene er lave på grunn av borettslag derfra. Og fiber er populært i oslo.

 

OSLO er vel netcom de eneste med 4g mobilsendinger på enkelte områder?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ikea slependen er i bærum. selv om det går ikea busser, dit er jo ikke sikkert man kan ta med all verdens i de bussene.

Du får med deg et par av de store ikea-posene på hver buss om du vil, det er ikkenoe problem...

 

Angående rema 1000, som regel grei pris, men man kan ikke forvente seg så mye.

Men absolutt godt nok og prisene er rimelig lave...

 

Ja man får jo postkassen full av reklame, men hva hjelper det om oslos selger en vare billig som ikke finnes på lageret 1 time etter?

 

Ser dere den?

De har som regel større tilbudsmengder enn det, jeg har sjelden problemer med dette, bortsett fra på ekstreme tilbud...

 

Altså det er nok mange som bor i oslo og jobber i bærum.

Det er mange som bor i bærum og jobber i oslo, så den går opp.

Nå er det ikke sikkert at OSLO i prinsippet har høyere lønn en bærum. Etter alt er avhengig hva man jobber med. Og hvor man jobber.

Lønninger ER høyere i Oslo og Bærum...

 

Så jeg ser ikke det som en god grunn til boligprisene skulle være høyere i oslo.

Høyere lønn gir høyere lån og boligprisene er såpass høye her og bankene vet det, så det gir enda litt høyere lån som gir enda mer prisvekst...

 

Det jeg ser av grunnen til oslo er dyrt er fordi oslo er morderne storby, man mangler ikke noe der bortsett fra skoger da må man fort til grorud eller tilsvarende.

Du har mange andre skoger også... Det er skau på alle kanter av Oslo, bare ikke så mye INNE i byen...

 

Så er vel nok heller prisene/utgiftene er lave på grunn av borettslag derfra. Og fiber er populært i oslo.

Hva snakker du om....

 

OSLO er vel netcom de eneste med 4g mobilsendinger på enkelte områder?

Antagelig... Sist jeg sjekket.

Lenke til kommentar

Ikea slependen er i bærum. selv om det går ikea busser, dit er jo ikke sikkert man kan ta med all verdens i de bussene.

 

Tenk deg om. Hvorfor ligger det en stor IKEA ipå Slependen? På grunn av Oslo. Som jeg har skrevet utallige ganger i forskjellige tråder, er Oslo by større en Oslo kommune. Det vil si at hele Bærum faller inn i tettstedet Oslo.

 

Altså det er nok mange som bor i oslo og jobber i bærum.

Det er mange som bor i bærum og jobber i oslo, så den går opp.

Nå er det ikke sikkert at OSLO i prinsippet har høyere lønn en bærum. Etter alt er avhengig hva man jobber med. Og hvor man jobber.

 

Så jeg ser ikke det som en god grunn til boligprisene skulle være høyere i oslo.

 

Bærum = Oslo.

Bærum er en forstad til Oslo, slik som mange andre Oslo-bydeler og kommuner like utenfor. Du kan derfor ikke sette et så klart skille mellom kommunene som du gjør. En kommune og en by er langt ifra det samme. Stockholm og London ligger til sammenligning i tre fylker.

 

Det jeg ser av grunnen til oslo er dyrt er fordi oslo er morderne storby, man mangler ikke noe der bortsett fra skoger da må man fort til grorud eller tilsvarende.

 

Så er vel nok heller prisene/utgiftene er lave på grunn av borettslag derfra. Og fiber er populært i oslo.

 

OSLO er vel netcom de eneste med 4g mobilsendinger på enkelte områder?

 

Grorud ligger da i Oslo. Bærum. Lørenskog. Lillestrøm. Oppegård. Alt dette er Oslo.

Lenke til kommentar
Det går ikke å sammenligne Oslo med andre byer i landet. Oslo har 950 000 innbyggere. Det vil si at 25% av landets befolkning bor i byen. Til sammenligning bor det 220 000 i Bergen.

Du tar i godt der! Korrekt tall for Oslo er 600.000 innbyggere. ;)

Stor-Oslo, som går langt ut over fylkes-, by, og kommunegrensen til Oslo, da snakker man godt over millionen.

 

Det er riktig at boligprisene er høye i sentrum og på vestkanten, men øst for sentrum er det billig.

Billigere. Fortsatt blandt de høyeste boligprisene i landet

 

Haha, så du mener det er vanskelig å kjøre til Furuset? Tulling. I tillegg går det busser. Oslo har enda en IKEA, forresten. På Slependen.

Oslo har kun en (1) IKEA butikk.

IKEA Slependen ligger ikke i Oslo. Ikke en gang i nabokommune Bærum, men "helt" ute i Asker kommune.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Solaris: Takk du svarte for meg.

 

Er enig at Ikea slependen ligger utenfor sandvika, så er et stykke dit.

 

Ikea furuset er nok steder oslo folket drar til.

 

iChristian: Prøv å dra med deg en ikea skap/soffa/Tv benk ombord på bussen.

Busssjåfåren vil be deg heller bestille drosje, slik skjedde med meg en gang.

 

Heldigvis er flere ting derfra flattpakket men det er alikevell kvoter en buss tilbyr, altså skal du handle lite kan du ta buss, ellers bør man leie bil med tillhenger eller betale frakten selv.

 

Heldigvis fikk jeg foreldene mine å hente meg.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...