Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] 1T selvforklarende bok?

Gjest medlem-245286

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-245286

Hei, er 15 år og starter i 10. kl. Skolen har sagt de ikke har økonomi til å kjøpe en 1T bok til meg så jeg må kjøpe selv og lære selv, så derfor trenger jeg en selvforklarende bok som følger pensum og er jo selvfølgelig en god bok! Må ha med fasit!

Dere kan gjerne legge ved en link til R1 og R2 mattebøker ;)

Lurte på om X matte fortsatt praktiseres hvis man er ferdig med R2 på VG2?

Mvh ChickLover ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Jeg er svært fornøyd med Cappelen Damm sitt læreverk i matematikk, Sinus. Matematikk X kan velges som programfag både i VG2 og VG3.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar
Gjest medlem-245286

Jeg er svært fornøyd med Cappelen Damm sitt læreverk i matematikk, Sinus. Matematikk X kan velges som programfag både i VG2 og VG3.

Må man ha tatt r" for å ta x matte? eller går det greit uansett med tanke på vanskelighetsgrad?

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Nei, det må man ikke. Man kan ta Matematikk X parallelt med for eksempel R1. Førstnevnte dreier seg for det meste om statistikk, sannsynlighet, tallteori og komplekse tall.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler helt klart sinus sitt læreverk. Legger ved link til nettsidene til de ulike bøkene i stigende vanskelighetsgrad:

Sinus 1T(for vg1-elever. Anbefaler deg å begynne med denne. De to neste bygger på denne)

Sinus R1(vanskeligste matten for vg2-elever)

Sinus R2(vanskeligste matten for vg3-elever)

Bøkene tror jeg du får rimeligst på capris.no, hvis du vil ha dem ubrukte.

Lenke til kommentar

Ikke gi opp avansert matematikk om du finner 1T vanskelig. Jeg syntes 1T hadde en mye brattere læringskurve enn R1 eller R2. Om det er noe du sliter med etter 1T, så får du likevel mye ekstra øving i det etterpå. Selv synes jeg Sinus-bøkene var litt tungvindte, og jeg har hørt mye godt om Sigma-bøkene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-245286

Jeg anbefaler helt klart sinus sitt læreverk. Legger ved link til nettsidene til de ulike bøkene i stigende vanskelighetsgrad:

Sinus 1T(for vg1-elever. Anbefaler deg å begynne med denne. De to neste bygger på denne)

Sinus R1(vanskeligste matten for vg2-elever)

Sinus R2(vanskeligste matten for vg3-elever)

Bøkene tror jeg du får rimeligst på capris.no, hvis du vil ha dem ubrukte.

Er det ikke slik at man kan ta R1 Matte på VGS1 hvis man er god nok, og hoppe over/ta egen undervisning på vanskligere stoff i VGS 3?

Lenke til kommentar

Tror ikke det, da du må ha 1T før du kan begynne på R1.

edit: Men du kan jo ta det som privatist, da kan man gjøre som du sier.

Dette er feil. Det var to i klassen min som fikk 5 på eksaemn. Jeg var en av dem, den andre hadde 1P før R1. Det er fullstendig mulig å hoppe fra 1P til R1, dog du må forvente at du bør lese litt mer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Matematikk X er ment for å være i tillegg til R1 og R2. Det er ingen studier som krever X, og så vidt jeg vet gir det ingen realfagspoeng. Med andre ord er det for spesielt interesserte, men virker som et ganske artig fag.

Lenke til kommentar

Matematikk X er vel et suppleringsfag på 3 timer som det er beregnet å ta ved siden av R1. Dette er for å "fylle" de tre timene som fellesfagsmatten (2P) tar på timeplanen. Akkurat som Geofag X.

Ellers kan man ta R1 og tre andre programfag. To timer er ikke så aldeles mye. ;) Jeg syntes det var greit å ha tre realfag og et annet fag som int. engelsk.

X-matte virker interessant da...

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...