gokart8 Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Hei Reiser på en lang tur 09.07.11. Første stopp er vest siden av Hardangervidda. Noen som har tips om fine områder og fiske i der for en 3 dagers tur? Reiser videre opp til Finmarksvidda med bil og er det noen som vil dele tips om fine ørret vann - lakse/ørret elver og fisk i på veien opp? evt andre atraksjoner jeg burde få med. bilruten vil gå fra Sandefjord-Hardangervidda-Odda-Stryn-Trondheim-Saltfjellet og videre til Finnmark. Hjem veien går via Sverige/Finland. Var på en slik tur i fjord men da blei det ikke lengere en Norland. Noen som hvet om det er bra ørretbestand ved saltfjellet? i nerheten av lakseelven beiarn ? Turen vil vare fra 2-3 Uker. Har lite kunskap om vann nord for Bodø så der trenger jeg tips. Finmarksvidda er stor. hvor vil det vere naturlig og parkere for og starte turen innover? mulighet for og kjøpe fiske kort med sms/mynt/giro når du kommer frem? eller må dette ordnes på turist kontor? Er det mye privat eid vann i Finnmark? Hvordan fungerer det med kjøp av fiske kort i Nord Sverige? Er fiske bestanden der god? Takker for svar. bare og spørre viss dere syntes jeg kommer med mangelfulle opplysninger. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 (endret) I Nordland og Troms må du betale statskort for å fiske etter innenlandsfisk. Dette forvaltes av inatur.no. Du kan kjøpe kortet på inaturs nettsider om innenlandsfiske. Du kan kjøpe 1-dags kort, ukeskort eller årskort. Norgeskortet gjelder så vidt jeg har forstått i hele landet på statsgrunn utenom statsallmenning. Du kan også kjøpe kommunekort om du ønsker det, men jeg finner kun årskort av den typen. Dersom du lurer på hvor du finner statsgrunn og statsallmenning kan du se på kartet på StatSkogs nettsider (.pdf). I Finnmark må man som tilreisende betale avgift for innenlandsfiske. Stort sett hele Finnmark forvaltes av Finnmarkseiendommen (Fefo). Les mer på Fefos side om innenlandsfiske. På høyre side er det mange lenker til god informasjon. Fiskeavgiften kan du betale på nett og skrive ut, eller du kan kjøpe 3-dagers kort pr. sms. Når det gjelder gode fiskevann er det vel stort sett bare fantasien som setter grenser. Jeg har vært i mange gode vann på sennalandet, både øst for veien og vest for veien. Det er også mange gode vann på kongsfjordfjellet, i adamsfjordvassdraget og på Ifjordfjellet. Stabbursdalen nasjonalpark har jeg hørt mye bra om, men har ikke vært der selv enda. Det er med andre ord fisk uansett hvor du er, men størrelsen kan selvsagt variere. Dersom dere planlegger flere overnattinger i telt kan jeg anbefale at dere planlegger en rute der dere svinger innom en rekke vann for å prøve lykken. Det er veldig behagelig å gå på "fjellet" i Finnmark. Nesten flatt som et stuegulv og ikke noe trær som står i veien. Husk primus eller stormkjøkken, for det er ikke grunnlag for å lage bål. De få buskene som står der bør dere la være i fred da de bruker sykt lang tid på å vokse i det klimaet som er der oppe. Når det gjelder attraksjoner kommer det litt an på hva dere er ute etter. I helt vilkårlig rekkefølge: Polar Zoo i Troms var morro da jeg selv var der for 10-15 år siden, Polaria i Tromsø er morro. Nordkapp, Vardøhus festning, Hamningberg er også steder som kan være verd et besøk. I Alta er det egen utstilling med Hellerisninger, og i Kautokeino er det en veldig spennende sølvsmie. Dersom dere ønsker å bli litt mer kjent med den samiske kulturen kan Sapmi Park i Karasjok være interessant. Den bærer dessverre litt kommersielt preg, men ikke mer en du må forvente. Dersom dere ønsker å bli bedre kjent med Kvenene er det noen museer i Vadsø som være litt spennende. I Vadsø finner du i tillegg luftskipsmasta som ble brukt av, blant andre, Roald Amundsen på sin ferd til Nordpolen. Det er også en utstilling med luftskip og båter som tar for seg litt av historien. i Bodø har du Saltstraumen og luftfartsmuseum. Når de gjelder Saltstraumen så pass på å dra dit når det er størst mulig strøm. På veien har dere sikkert behov for litt å spise. Da kan jeg nevne at Bios Café på Storslett har blitt kåret til sunneste veimat i Troms. Hamburgeren Bjerkvikingen som du får i Bjerkvik går det mange gode historier om. Hammerfest, Karasjok og Vadsø har etter min mening veldig god pizza(send PM om der er aktuelt). I nordland finner du god Møsbrømlefse mange steder. Spesielt godt liker jeg den som er på lefsebakeriet ved siden av Vestvatn Alpinanlegg i nærheten av Misvær. I Tromsø må jeg anbefale hvitløksburgeren på BlåRock. Det er massevis av ting jeg ikke har kommet innom her, men da regner jeg med at noen andre kan bidra litt med øvrige severdigheter og slikt. God tur! Endret 28. juni 2011 av valentino Lenke til kommentar
gokart8 Skrevet 29. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2011 (endret) I Nordland og Troms må du betale statskort for å fiske etter innenlandsfisk. Dette forvaltes av inatur.no. Du kan kjøpe kortet på inaturs nettsider om innenlandsfiske. Du kan kjøpe 1-dags kort, ukeskort eller årskort. Norgeskortet gjelder så vidt jeg har forstått i hele landet på statsgrunn utenom statsallmenning. Du kan også kjøpe kommunekort om du ønsker det, men jeg finner kun årskort av den typen. Dersom du lurer på hvor du finner statsgrunn og statsallmenning kan du se på kartet på StatSkogs nettsider (.pdf). I Finnmark må man som tilreisende betale avgift for innenlandsfiske. Stort sett hele Finnmark forvaltes av Finnmarkseiendommen (Fefo). Les mer på Fefos side om innenlandsfiske. På høyre side er det mange lenker til god informasjon. Fiskeavgiften kan du betale på nett og skrive ut, eller du kan kjøpe 3-dagers kort pr. sms. Når det gjelder gode fiskevann er det vel stort sett bare fantasien som setter grenser. Jeg har vært i mange gode vann på sennalandet, både øst for veien og vest for veien. Det er også mange gode vann på kongsfjordfjellet, i adamsfjordvassdraget og på Ifjordfjellet. Stabbursdalen nasjonalpark har jeg hørt mye bra om, men har ikke vært der selv enda. Det er med andre ord fisk uansett hvor du er, men størrelsen kan selvsagt variere. Dersom dere planlegger flere overnattinger i telt kan jeg anbefale at dere planlegger en rute der dere svinger innom en rekke vann for å prøve lykken. Det er veldig behagelig å gå på "fjellet" i Finnmark. Nesten flatt som et stuegulv og ikke noe trær som står i veien. Husk primus eller stormkjøkken, for det er ikke grunnlag for å lage bål. De få buskene som står der bør dere la være i fred da de bruker sykt lang tid på å vokse i det klimaet som er der oppe. Når det gjelder attraksjoner kommer det litt an på hva dere er ute etter. I helt vilkårlig rekkefølge: Polar Zoo i Troms var morro da jeg selv var der for 10-15 år siden, Polaria i Tromsø er morro. Nordkapp, Vardøhus festning, Hamningberg er også steder som kan være verd et besøk. I Alta er det egen utstilling med Hellerisninger, og i Kautokeino er det en veldig spennende sølvsmie. Dersom dere ønsker å bli litt mer kjent med den samiske kulturen kan Sapmi Park i Karasjok være interessant. Den bærer dessverre litt kommersielt preg, men ikke mer en du må forvente. Dersom dere ønsker å bli bedre kjent med Kvenene er det noen museer i Vadsø som være litt spennende. I Vadsø finner du i tillegg luftskipsmasta som ble brukt av, blant andre, Roald Amundsen på sin ferd til Nordpolen. Det er også en utstilling med luftskip og båter som tar for seg litt av historien. i Bodø har du Saltstraumen og luftfartsmuseum. Når de gjelder Saltstraumen så pass på å dra dit når det er størst mulig strøm. På veien har dere sikkert behov for litt å spise. Da kan jeg nevne at Bios Café på Storslett har blitt kåret til sunneste veimat i Troms. Hamburgeren Bjerkvikingen som du får i Bjerkvik går det mange gode historier om. Hammerfest, Karasjok og Vadsø har etter min mening veldig god pizza(send PM om der er aktuelt). I nordland finner du god Møsbrømlefse mange steder. Spesielt godt liker jeg den som er på lefsebakeriet ved siden av Vestvatn Alpinanlegg i nærheten av Misvær. I Tromsø må jeg anbefale hvitløksburgeren på BlåRock. Det er massevis av ting jeg ikke har kommet innom her, men da regner jeg med at noen andre kan bidra litt med øvrige severdigheter og slikt. God tur! Takker for mange gode tips. Da har vi litt bedre kunskapp om aktuelle plasser. Hvordan er tempraturen 500moh i Finnmark i slutten av juli? alt fra 0c til 20c ? Hvet du om det finnes noen sommer ski senter som er åpent ? Evt fjell sider som har brukbart med snø og ikke alt for bratt ? Vi eller jeg, usikker på om jeg reiser alene eller med en kamerat. Har tenkt til og tibringe 1 uke i Finnmark. Har hørt at mange fiske vann i finnmark er fiske tomt pga mye garn fiske, stemmer dette? Eller er det bortforklaring for at dem ikke ønsker flere turister ditt? Er det mye myr på fjellet slik som øst siden av hardanger vidda ? Alt av vann er vel isfritt fra midten av juli? Endret 29. juni 2011 av gokart8 Lenke til kommentar
valentino Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 Takker for mange gode tips. Da har vi litt bedre kunskapp om aktuelle plasser. Hvordan er tempraturen 500moh i Finnmark i slutten av juli? alt fra 0c til 20c ? Hvet du om det finnes noen sommer ski senter som er åpent ? Evt fjell sider som har brukbart med snø og ikke alt for bratt ? Vi eller jeg, usikker på om jeg reiser alene eller med en kamerat. Har tenkt til og tibringe 1 uke i Finnmark. Har hørt at mange fiske vann i finnmark er fiske tomt pga mye garn fiske, stemmer dette? Eller er det bortforklaring for at dem ikke ønsker flere turister ditt? Er det mye myr på fjellet slik som øst siden av hardanger vidda ? Alt av vann er vel isfritt fra midten av juli? I slutten av Juli synes jeg det er en behagelig tid å være på fjellet i Finnmark. Kan være noe mygg, så husk et godt myggmiddel. Ha gjerne et par forskjellige typer slik at du finner noe som fungerer. Temperaturen varierer veldig. Jeg har vært med på 3 grader, regn, tåke og nordavind i Juli, noe som for øvrig var svært kjipt. Jeg har også vært heldig med 30 grader og sol, men da er det ikke lett å få noe fisk. Sommer ski senter kan du bare glemme så vidt jeg vet. Er ikke høyt nok for å ha slike aktiviteter om sommeren. Når det gjelder garnfiske er det nok noen vann som er skadet av det, uten at jeg vet hvilke vann det eventuelt gjelder. Tror egentlig det blir mindre og mindre av det på grunn av at den eldre garde går bort, og matbutikken er så lett tilgjengelig for de unge, men det er bare spekulasjoner fra min side. Fisk deg en runde fra vann til vann så reduserer du risikoen for å bli sittende ved en "dårlig" vann hele ferien. Når det gjelder myr kan jeg ikke sammenligne med hardangervidda da jeg ikke har vært der. Jeg synes det er veldig tørt og fint å gå i Finnmark. Tørr lyng og dvergbjørk er stort sett det som går igjen. Du finner dog noen myrer, men de er lette å se på kartet og planlegge rundt. Dersom været har vært bra gjennom sommeren kan det for så vidt være morro å ta en titt på en myr for å se om multebæra begynner å bli moden. Se for eksempel på Ifjordfjellet på godtur.no. Vannene ligger stort sett mellom 300 og 400 meter over havet, og du ser svært lite myr i området. På Sennalandetser det derimot ut som det er noe mer myr, men det er ikke noe problem å gå i det området heller. Myerene er enkle å passere. Jeg har lagt ved noen bilder her så du kan se litt hvordan det kan se ut der oppe. Adamsfjordbildene er fra to ulike turer. Bilde 3 representerer været som stort sett var hele tiden i 3 dager, med unntak av 4 timer en kveld som vist på bilde 4 og 5. De andre bildene er fra Hamningberg, Magerøya (på vei mot Nordkapp) og Sennalandet. 1 Lenke til kommentar
gokart8 Skrevet 1. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2011 (endret) Takker for svar. Da regner jeg med og prøve ut Stabbursdalen nasjonalpark. Endret 1. juli 2011 av gokart8 Lenke til kommentar
gokart8 Skrevet 3. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2011 Hvet du hvor jeg kan parkere bilen i nerheten av Stabbursdalen nasjonalpark og Sennalandet? helst et steds navn som gps kan finne. ifølge gulesider så er det fjell det er snø på i Sennalandet. 1000moh. er det lang tur for og komme på toppen? og er snøen ok for og stå på snowboard ? Lenke til kommentar
valentino Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 For mine råd i denne posten anbefaler jeg at du går på www.godtur.no finner frem Stabbursdalen i Porsanger. Det er et skikkelig turkart der du får opp stier, småveier, hovedveier, etc. Videre bør du se på informasjon om stabbursdalen nasjonalpark (.pdf). For å komme til Stabbursdalen nasjonalpark har du flere muligheter. Du kan kjøre til Stabbursnes i porsanger, kjøre opp noen småveier der å parkere på anvist plass. Jeg har som sagt ikke vært i dalen selv så jeg vet ikke hvordan der er med parkering her. Dersom du ikke finner parkeringsplass, sett bilen godt ut på siden av veien slik som alle andre. På godtur kan du søke opp Okselva på Sennalandet. I svingen litt lengre nord på E6 ser du en småvei som går østover, og videre en sti som går rett inn i nasjonalparken. Denne ruten har veldig få høydemeter så den ser ganske grei ut. Når du kommer inn i nasjonalparkens nordvestlige hjørne kan du velge å gå rett ned mot Porsangerfjorden og eventuelt ta bussen rundt for å komme tilbake til bilen din. Alternativt kan du følge dalen sørover. Når det gjelder parkering fra dette stedet vil jeg tro at det er dårlig med parkeringsplasser. Gjør som alle andre å sett bilen ved siden av veien så går det nok bra. Fra Okselva kan du gå vestover om du ønsker å gå tur utenfor nasjonalparken også. Et tredje alternativ er å gå fra Tverrelvdalen i Alta og komme inn i nasjonalparkens sydlige ende. Da kan du følge hele dalen nordover og ned til porsangerfjorden. Jeg ser for meg at dette blir en veldig lang tur, med mange høydemeter. Du kan også gå fra Skoganvarre sør for lakselv og komme inn i nasjonalparkens sydlige ende på samme måte som turen fra Tverrelvdalen. Når det gjelder snowboarding på sommeren i Finnmark har jeg ikke prøvd det, men jeg ser ikke for meg at det er noe poeng å prøve. Det kan godt hende jeg tar feil her så du får søke mer informasjon fra andre. Har selv vært oppe på fjell i indre finnmark på over 1000 meter i Juli, og der var det ikke noe skiføre akkurat. Kanskje det er noen på sport og treningsforumet her som kan svare mer eksakt for de fjellene som er nord for Alta? 1 Lenke til kommentar
gokart8 Skrevet 5. august 2011 Forfatter Del Skrevet 5. august 2011 (endret) Legger ved en liten rapport fra ossen turen i Finnmarksvidda var. Jeg var alene 1 uke på utsiden av Staburdalen nasjonalpark. Mye flott fisk. delevis variert tereng med mye myr. Tildels ganske vått så husk gode sko viss noen har tenkt seg til dette området. Fikk testet ut 7 vann med god bestand av fisk. Størelsen varierte veldig i 6 av vanna fra 300gr og opp til kiloen. Det siste vannet jeg var i virket som det kunn var røye i, med meget god bestand. Fikk 19stk på 2 dager med tilsammen 9 timer fiske, vekten på røya var fra 1,2kg og til 1,8kg. var utrulig mye fisk og mistet desvere mange store. Alle sammen blei tatt på formiddagen. Har hatt en kjempe fin tur, så stor Takk til valentino for tips om vilken områder jeg burde oppsøke. myggen så jeg ikke så mye til bortsett fra noen timer innimello som det var mye. På sørøst siden av Hardangervidda var jeg 3 netter. Tildels mye dårlig vær, og mye små fisk. Fisket etter laks i Beiarn i Nordland 1 dag uten resultat, som forventet. Så 11 vak av gyteklar fisk. Fluefiske ved Sanhornøya i Nordland var morro under midnattsola. 12 torsker fra 2-3kilo og 2 sei på 2kilo. Dem 2 nederste bildene er fra Sandhorn øya, alle dem andre bildene er fra Finnmark. Turen blei på 5700km og varte i underkant av 3 uker. Endret 5. august 2011 av gokart8 Lenke til kommentar
valentino Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Det der så veldig trivelig ut. Godt du ble fornøyd med turen, og husk det er også mulig å prøve andre områder i Finnmark senere om du måtte ønske. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå