Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med å installere windows,

Anbefalte innlegg

Hei!

Første jeg gjorde når jeg fikk min nye SSD(OCZ Vertex 3) var å installere windows på vanlig måte, alt gjikk fint, alle drivere til maskinen installert, osv.

Så tok jeg en Benchtest av ssden. Fant ut at den yte usedvanlig dårlig(typ 160r/50w i 4k osv var det mye dårligere som ventet, og bare på 15r/10w elns). Satte meg da ned å leste litt, fant ut at jeg hade glemt å endre IDE til AHCI i Bios og at dette mulig/mest sannsynlig var grunnen til mine problemer.

Så det jeg gjorde var å endre fra IDE til AHCI, boote windows CD, formatere SSDen og prøve å innstallere windows på nytt.. Da fikk jeg denne feilmeldingen:

"Setup was unable to create a new system partition or locate an existing system partition. See the setup log files for more information."

For å bare prøve endret jeg fra AHCI til IDE igjen, å prøvde å installere, da gjikk det fint igjen.

Hva gjør dette? og hva kan jeg gjøre for å klare å installere windows i AHCImode?

Kan det rett og slett være at mine andre disker(Har en Samsung spinpoint f3 1TB og 1 SG 2TB Green) ikke støtter AHCI?

Setter veldig pris på svar!

Mvh

Kim

Endret av Tri66er
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken Windows versjon er det snakk om her? Med mindre du har "vanlig" Windows XP, skal alle Windows versjoner fra XP SP 2 støtte AHCI modus. Og de to "snurre" diskene dine skal støtte AHCI uten problemer. Madamen har en Spinpoint F3 1TB som OS disk og den kjører i AHCI med Windows 7 som OS.

Så det hadde som sagt vært kjket å vite hilken Windows versjon det er snakk om.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål, ser du SSD disken når du kommer til det installasjonsvinduer hvor du skal velge hard disk? Hvis du ser SSD diskn, må du først slette de partisjonene som er på den. Mener å huske at det skal være to partisjoner på den, en liten på ca 100MB og en stor partisjon hvor Windows 7 er. ALtså den forrige installasjonen din. Det som Windows kaller "system partition" er den lille på 100MB.

post-179662-0-37245500-1309348565_thumb.jpg

Se bilde over av SSD disken min.

Endret av Chavalito
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Javel, da kan det virke som Windows har installert seg på 2TB "snurre" disken din og ikke på SSD. Kan du prøve å kjøre installasjon en gang til, og når du kommer til valg av hard disk for installasjon, ta et bilde av skjermen med enten digital kamera eller mobil og laste det opp? Synes det er rart at den 100MB system partisjonen er på 2TB disken når den skulle ha vært på Vertex disken. Lukter av feil valg av hard disk for installasjon av Windows 7.

Har lyst til å se hvordan Windows 7 ser de diskene dine. Eller du kan prøve å slette hele partisjonen på SSD disken og installere på den, men vær sikker på at du velger SSD disken før du installerer.

Du kan også koble fra de to andre "snurre" diskene mens du installerer Windows 7 på Vertex disken.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Hei igjen!

Nå har jeg fått ny disk, og alt ser for øyeblikket ut til å funke.

Opplever ingen problemer, windows installert i AHCImodus.

Men, er det noen som vet hvordan jeg får "sjult" System Reserved diskene? har for øyeblikket 2stk, siden jeg har 2 partisjoner med windows for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...