Gå til innhold

Mann dømt etter å slått ihjel naboens hund. Riktig eller galt?

Anbefalte innlegg

Spesielt rettet til deg, turbonello: Siden du så bestemt mener at det er greit for faren å drepe hunden da den hadde påført jenta så store skader - hvordan hadde du reagert hvis DIN hund (hvis du ikke har hund, tenk deg at du har det) hadde blitt mishandlet av en annen person?

Nå er det ikke snakk om å misshandle men å slå i hjel.. (selv om det innebærer mishandling)

For å si det rett ut: Dersom min hund hadde skambitt naboens datter, og naboen hadde skamslått hunden med døden til følge, ja, da ville jeg vært nærvøs, og jeg ville fått en klump i magen. Jeg ville ha tenkt på den unge jenta, og ikke hunden. Jeg ville fullt ut respektert og forstått naboens sinne og opptreden, selv om jeg ikke syntes/mener at det er det som er mest riktig å gjøre...

Opplevde en gang for ganske mange år siden at min families ellers rolige hund beit i stykker buksa til en nabogutt etter at han sammen med noen kamerater hadde hisset opp bikkja (såvidt jeg husker kastet de grus på den). Som du sikkert skjønner ble vi ganske provoserte da faren til gutten kom innom og krevde penger for buksa ("hvis jeg ikke får pengene vil hunden bli avlivet").

Joda, selvsagt. Alt er relativt. Jeg mener jo at det i dette tilfellet er "kameratenes" skyld, og ikke bikkjas...

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opplevde en gang for ganske mange år siden at min families ellers rolige hund beit i stykker buksa til en nabogutt etter at han sammen med noen kamerater hadde hisset opp bikkja (såvidt jeg husker kastet de grus på den). Som du sikkert skjønner ble vi ganske provoserte da faren til gutten kom innom og krevde penger for buksa ("hvis jeg ikke får pengene vil hunden bli avlivet").

Joda, selvsagt. Alt er relativt. Jeg mener jo at det i dette tilfellet er "kameratenes" skyld, og ikke bikkjas...

Så mener du da det hadde vært riktig å denge drittungene? De fortjener jo tross alt å få hevnen slengt i trynet etter å ha mishandlet et av dine "familiemedlemmer", eller en del av din flokk om du vil. Eller er det riktig å måtte betale naboen erstatning? Som sagt er det jo utelukkende ungenes feil - eventuelt foreldrene som lar dem gjøre slik.

Lenke til kommentar

Så mener du da det hadde vært riktig å denge drittungene?

Nei. Det ville vært mer riktig å møtt dem med skuffelse. Det kommer intet godt ut av å denge noen.

De fortjener jo tross alt å få hevnen slengt i trynet etter å ha mishandlet et av dine "familiemedlemmer", eller en del av din flokk om du vil.

De ville kanskje fortjent det, men det ville ikke være riktig av meg å gjøre det. Det ville ikke ført til noe som helst godt. Verken for ungenes senere oppførsel heller, da det ville blitt mer spennende om jeg gjorde det.

Eller er det riktig å måtte betale naboen erstatning? Som sagt er det jo utelukkende ungenes feil - eventuelt foreldrene som lar dem gjøre slik.

Ungene som burde stå til ansvar og gjøre opp for seg, og om de ikke kan, så er det foreldrenes ansvar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...