Gå til innhold

Hva lærer man på VG1 Elektro?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal begynne på vg1 Elektro til høsten, og lurer på hva man lærer(pensum, osv. osv.)

Jeg kan grunnleggende i småelektronikk.

Også har jeg hørt at man får en utstyrsveske med diverse utstyr, er dette sant?(eller avhenger det hvilken skole man går går på)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får nok låne en liten verktøykasse/veske med forskjellige skrujern/tenger og det du trenger. Dette er skolens eiendom så du får det ikke.

Du lærer veldig mye på VG1, veldig mye generelt, alt fra små lavvoltkretser til oppbygning av kraftverk, høyspent, en del elektroteknikk (matte for å finne ut av spenninger, strømmer, effekter osv), og praktiske fag som automatisering (styringer med motorer, kontaktorer, releer, PLS osv) og bygningsinstallasjon (lys og varme, brytere, kabelspikring, koblingsbokser osv). Skal også være et fag om telekommunikasjon mener jeg, om antenner, radio, tv, tele osv).

Tror det skal være det meste. Og så er det jo matte, engelsk, norsk, samfunnsfag, naturfag, gym i tillegg.

Er 10 år siden jeg gikk på videregående så kan hende noe er forandret :whistle:

Så du lærer litt av alt i første klasse, vær forberedt på at du skal lære veldig mye!

I andre klasse er det mye mer målrettet, om du går inn på automatisering, telekommunikasjon, elektro eller noe annet.

Lenke til kommentar

Når jeg gikk på elektro måtte alle betale en viss sum for alt verktøy. Vi fikk da selvsagt ta det med hjem igjen når vi var ferdige for året. Har faktisk dette verktøyet enda. :)

Jeg syntes det året på VGS var veldig morsomt. De praktiske elementene med bygginstallasjon, elmek og kommunikasjonsanlegger var artige.

Som prosjekt i elmek hadde vi å bygge en forsterker - det var moro :)

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg vil anbefale deg å se litt her.

Du kan lese om hvert av fagene og hva dere skal igjennom. Jeg tok i utgangspunktet Akershus fylke, bare velg riktig fylke og så en videregående skole som tilbyr linjen for å komme til fagene.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Når jeg gikk vg1 elektrofag så måtte du betale for verktøykasse og utstyr SELV, men du får utstyrsstipend for akkurat dette.

Vi lærte å montere stikkontakter, lamper og brytere på et brett i el-installasjon.

I automasjon lærte vi å koble opp motorer, tegne koblingsskjema og koblingstabeller.

I elenergi / el-tek fikk vi generell kunnskap om hvordan strøm lages og hvordan det fungerer, lodding og mye annet.

I data og elektronikk lærte vi om bredbånd / telefoni / hvordan å koble opp stereoanlegg / turbiner, vindmøller, osv.

Dette er bare litt av det jeg lærte når jeg gikk vg1 elektro (i fjor), men det er dette vi brukte mest tid på.

Lykke til.

Endret av Fizzle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...