Havlet Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Driver å pusse opp vindfanget, men har ikke klart å bestemme meg for gulv enda. Tankene har svirret mellom alt fra skifer, laminat til vinyl. Vet ikke helt om jeg liker vinyl, men det tåler vann og er slitesterkt. Finnes i mange møsntere. Dette er et vinnfang som er tilbygg til et rekkehus fra 50tallet. Det er litt telehiv og det er egentlig det som får meg bort fra skifer. Litt redd for at det skal sprekke opp i fugene. Ber om råd. Ber om gode og dårlige erfaringer med gulv i inngangsparti, så bare kom med din mening. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Jeg liker teppefliser i vindfang. Mange av dem har vanttett belegg på baksiden, og fibrene er av en type som tørker fort, så litt fukt fra sølete sko er ikke noe problem. Mesteparten av skiten man drar inn tar støvsugeren, men blir det for skittent kan man løfte opp de flisene som trenger reingjøring og banke dem, eller om nødvendig spyle dem. Ellers finnes det jo fine skiferetterlikninger både i vinyl og laminat, men laminat i vindfang bør være av en type som tåler fukt fra våte skosåler. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Legg enten gulvbelegg eller fliser. Ikke gidd å legg laminat, det holder ikkje noe særlig lenge. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 Visst holder laminat lenge. Det er jo helt uslitelig. Unngår man for mye fukt så er det jo ypperlig. Lett og legge og som nevnt så er det masse lekre motiver. Dessuten er det så billig at du kan legge nytt hvert år om du ønsker. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Laminat av god kvalitet holder lenge, og de finnes i "vanntette" typer med forseglingsmasse i skjøtene. Jeg la nytt gulv i gangen for 4 år siden, laminat med skifermønster, det er akkurat like pent i dag som da det var nytt (med 2 barn og masse trafikk inn og ut). Under laminatet la jeg Hunton Silencio-EL plater og varmekabler, som kan legges på brennbart underlag og bygger 8 mm, slik at gulvet totalt er 16 mm. Men en dekklist mot parkettgulvet i gangen innenfor (15 mm) er det helt perfekt. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Men med alt det styret er det jo billigere og lettere å bare legge fliser? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Mye styr å legge laminat? Bare å klikke sammen, enklere kan det vel ikke bli? Mye mer styr å legge fliser. Hva det koster kommer an på hva du velger, både fliser og laminat finnes i mange prisklasser. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Laminat av god kvalitet, "vanntette" typer med forseglingsmasse i skjøtene. Siktet til dette jeg... Selvfølgelig er det billigere å kjøpe drittlaminat som du får kastet etter deg på ikea. Men i forhold til å kjøpe skikkelig laminat er det like billig å legge fliser Jeg tenker da på levetid kontra pris. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 Nå vet vi ikke hva slags underlag TS skal legge gulv på, eller om det er krav til høyde, men for min del var flis ikke aktuelt, pga relativt svakt tregulv som underlag, og krav til byggehøyde på ca 15 mm, inkl varmekabler. Måtte nok lagt gulvspon elns oppå underlaget for å få det stivt nok, og med flis oppå ble det nok minst 30 mm høyt. Lenke til kommentar
Havlet Skrevet 1. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2011 (endret) Nå vet vi ikke hva slags underlag TS skal legge gulv på, eller om det er krav til høyde, men for min del var flis ikke aktuelt, pga relativt svakt tregulv som underlag, og krav til byggehøyde på ca 15 mm, inkl varmekabler. Måtte nok lagt gulvspon elns oppå underlaget for å få det stivt nok, og med flis oppå ble det nok minst 30 mm høyt. I forhold til høyde har jeg 40 mm å gå så den veien er det en margin som gir muligheter. Underlaget er sponplater, men jeg har ikke fått sjekket under sponplatene. Som nevnt i åpningsinnlettge er det risiko for litt bevegelse i forbindelse med telehiv. Varme i gulvet kan være et alternativ, dersom gulvene er godt nok isolert. Gidder ikke fyre for kråkene. Ut fra livsstilen her i heimen så må jeg forvente at dette gulvet både kommer til å bli vått til tider og at det dras inn både sand og søle. Endret 1. juli 2011 av Havlet Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 Hos meg blir gulvet vått, og det dras inn snø og søle. Hunton Silencio-EL-platene har et refleksjonsbelegg på toppen,slik at det meste av varmen går oppover. Relativt lav effekt pr kvm, og du må ha termostat med temperaturbegrenser pga laminatet, men hos meg holder det både til en grei varme i gulvet for å tørke opp dette, og til å holde rommet varmt (nok) selv om det er kaldere enn -20. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå