Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan klage på VG3 sentralgitt nynorsk eksamenskarakter?


Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Jeg takker for deres hjelp. Klagen er blitt krevet og er levert direkte til skolen idag. Jeg fikk stempel med dato som bekrefter at skolen fikk klagen innlevert før klagefristen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Jeg fikk ikke medhold i klagen min, men jeg klarte i det minste å beholde min karakter 2 i nynorsk eksamen.

 

Begrunnelse for denne avgjørelsen:

 

"Klagenemndas uttalelse/Fråsegn frå klagenemnda:

 

Klagaren får ikkje medhold.

 

Del A: kortsvarsoppgåve: Kandidaten greier ikkje å formulere tema i diktet presist. Han nemner eitt verkemiddel: ordvalet., men seier ingen ting om funksjonen.

 

Del B: langsvarsoppgåve: Kandidaten gjer eit forsøk på ei tolkning av novella. Dette greier han dårlig fordi han stort sett refererer til handlinga. Han skriv likevel noko om hovudpersonen og miljøet rundt ho. Kandidaten viser at han har låg tekstkompetanse.

 

Svaret som heilskap viser at eleven har låg kompetanse i faget. Karakteren 2 er ikkje urimeleg. Han vert ståande."

 

Det dere ser i kursiv er sitat fra klageresultatet i nynorsk.

 

Dette er helt ufattelig, jeg har sterk 4 i nynorsk standpunkt, skrev over 1000 ord, altså 2 sider med oppgavebesvarelse + automatisk oversettelse med NYNO32 og kontrollering i etterkant, og allikevel er det mulig å få en toer på dette, det er helt urimelig at de skal forvente så ekstremt mye av oss.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Kva ein har av karakter frå før av er ikkje anna enn ein peikepinn på kva ein kan/bør hamne på. Det er slett ikkje slik at standpunktkarakteren din skal vere noko fasitsvar på korleis eksamen skal gå. Alle kan ha både gode og dårlege eksamenar :)

 

Strengt tatt burde du hatt 1 då du innrømmer å ha fuska på eksamen..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Nei, jeg fokuserer ikke på hvor mye jeg har skrevet, men det jeg ville frempeke var at to sider med eksamens relevant oppgavebesvarelse + automatisk oversettelse burde ha klart litt bedre. Grunnen til at jeg nevnte 4 i nynorsk standpunkt er for å bevise at jeg har levert mange ganger oppgavebesvarelser med god innhold, selv om denne ikke var det.

 

Jeg tar ikke stilling til at jeg fusket på eksamen. Jeg ble ikke tatt, derfor vet ingen jeg har fusket. Ergo jeg fusket aldri, sett fra sensors sin side, med dette har jeg rett på en fullverdig vurdering med karakter, siden jeg ikke er anklaget for noe.

 

All fremtidig OT-diskusjon om moral og etikk angående oversettelsefusk på denne eksamen vil bli slettet av moderator.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg er enig i at min oppgavebesvarelse er verdt en toer i forhold til oppgavekravene. Men jeg velger å allikevel å reagere på dette siden jeg utførte eksamen på den måten som beskrevet tidligere i tråden, pluss at jeg hadde null dager, og null timer fravær dette året, og gjorde nesten alle lekser, noe som betyr at jeg har alltid vært til stede og fullført pensum.

 

Og med dette kan jeg basere dette på at med den undervisningen som jeg har fått er ikke tilstrekkelig til å gi meg den kunnskapen som kreves for å dekke opp de enorme kravene i nynorsk eksamen.

 

Norsk læreren min er en dyktig lærer som er lektor innenfor norrøn mytologi, og er streng på vurderingene, men hun gir den "rette" vurderingen som en fortjener, får du en 2, så fortjener du en 2 osv.

 

Denne smellen betyr at jeg må ta opp hele norskfaget og ikke 2/3 deler av det (hovedmål, sidemål, og muntlig) som privatist, dersom jeg skal inn på Nanoteknologi.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

En venn av meg skrev i overkant av 650 ord, han fikk 5 på nynorsk eksamen. Det at du skriver 1000 ord har ikke noe å si.

 

Riktig nok, men det jeg prøver å påpeke er at disse tusen ordene ikke inneholder bare svada, men faktisk relevant stoff, så kombinerer vi dette med et godt språk da burde dette være bedre enn en toer.

Lenke til kommentar

Ved klaging sendes eksamensbesvarelsen til nye sensorer. Disse sensorene vil ikke vite hva du allerede har fått på sensuren. Den nye karakteren er uavhengig av den første, og vil kunne være hvilken som helst på karakterskalaen.

Forskrift til opplæringslova, kapittel fem, § 5-9:

[...] Klagenemnda skal gjerast kjend med den karakteren prøvesvaret fekk ved den ordinære sensuren. Nemnda skal elles ikkje få andre opplysningar enn svaret og dei opplysningane som kan leggjast ved svaret ved eksamen. Nemnda skal ikkje gjerast kjend med eventuell grunngiving for klagen.

 

Når det gjeld klage på karakter til skriftleg eksamen, prøver nemnda alle sider ved karakterfastsetjinga. Finn nemnda at karakteren er urimeleg i forhold til eksamensprestasjonen, set ein ny karakter.

Det er i mine øyne ganske uforståelig at de velger å gjøre det på denne måten. En ny vurdering er det som hadde vært rettferdig, men jeg misstenker at de faktisk er klar over at selv sensuren på eksamen varierer veldig og at svært mange derfor ville fått en annen karakter ved klage. Så mange at det kunne skapt debatt rundt eksamensformen slik den er i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

[...] Klagenemnda skal gjerast kjend med den karakteren prøvesvaret fekk ved den ordinære sensuren. Nemnda skal elles ikkje få andre opplysningar enn svaret og dei opplysningane som kan leggjast ved svaret ved eksamen. Nemnda skal ikkje gjerast kjend med eventuell grunngiving for klagen.

 

Når det gjeld klage på karakter til skriftleg eksamen, prøver nemnda alle sider ved karakterfastsetjinga. Finn nemnda at karakteren er urimeleg i forhold til eksamensprestasjonen, set ein ny karakter.

Det er i mine øyne ganske uforståelig at de velger å gjøre det på denne måten. En ny vurdering er det som hadde vært rettferdig, men jeg misstenker at de faktisk er klar over at selv sensuren på eksamen varierer veldig og at svært mange derfor ville fått en annen karakter ved klage. Så mange at det kunne skapt debatt rundt eksamensformen slik den er i dag.

Hva får deg til å tro det, utifra det som skjedde med Tricell over virker det jo nettopp som det ikke er det som skjer. Og det tilogmed i et åpnere og mer diskusjonsrettet fag som nynorsk. Jeg er rimelig sikker på at i realfag er det enda mindre rom for tolkning.

Opplæringslover er jo også tydelig på at det skal være en urimelig karakter og ikke at det ikke går ann å vurdere den annerledes.

 

Cobos

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva du mener. Poenget er at man ved klage ikke får en ny vurdering av en upåvirket sensor, men sensor får derimot presentert karakteren din og skal vurdere om den er urimelig med hensyn til besvarelsen. Det er naturligvis en høyere terskel for å få omgjort karakteren når ordlyden er "urimelig" enn når det utføres en ny vurdering uten innsyn i tidligere vurdering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva du mener. Poenget er at man ved klage ikke får en ny vurdering av en upåvirket sensor, men sensor får derimot presentert karakteren din og skal vurdere om den er urimelig med hensyn til besvarelsen. Det er naturligvis en høyere terskel for å få omgjort karakteren når ordlyden er "urimelig" enn når det utføres en ny vurdering uten innsyn i tidligere vurdering.

Det jeg svarte på var det du sa i forrige post, jeg kan klippe og lime litt for at det blir tydeligere.

Hernil: "Det er i mine øyne ganske uforståelig at de velger å gjøre det på denne måten. En ny vurdering er det som hadde vært rettferdig,"

Forutsatt at ingen sensorer er ute etter å "TA" elever vil det vel være like rettferdig om det rettes etter de aktuelle reglene eller om det var en ny vurdering. Det er riktig som du sier at det er litt høyere terskel for at noen går opp (eller ned) med dagens ordning, men hvis karakteren på førstesensuren er urettferdig er den nok også urimelig og blir i praksis vurdert på nytt.

Hernil: "men jeg misstenker at de faktisk er klar over at selv sensuren på eksamen varierer veldig og at svært mange derfor ville fått en annen karakter ved klage. Så mange at det kunne skapt debatt rundt eksamensformen slik den er i dag."

Siden eksemplet Tricell tilsier at han fikk akkurat samme karakter både på førstesensur og klagen tilsier det at sensorene generelt er rimelig enige. Det jeg har hørt er også at det vanligste er at en karakter blir stående, slik at Tricell sitt eksempel er representativt.

 

Det som er et faktum er at i mange fag varierer eksamenskarakteren mye fra standpunkt og da gjerne ned. Men det er en annen sak.

 

Cobos

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...