Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan klage på VG3 sentralgitt nynorsk eksamenskarakter?


Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Velkommen

 

Jeg fikk vitnemålet i posten idag, det var seint, men det kom frem. Her kan jeg se at jeg fikk en karakter lavere enn forventet i nynorsk eksamen, nemlig karakter 2. Jeg klager automatisk på sånne karakterer så det slik at jeg får en ny vurdering.

 

Hvordan klager jeg på en sentralgitt nynorsk eksamen for VG3 allmenn påbygg?

 

Er ikke klagefristen utløpt? jeg fikk ikke vitnemålet før i dag jeg.

 

Søker gjennomtenkte svar...

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

1. juli.

 

Du trenger ikke begrunnelse. Klagen leveres til skolen.

 

Takker for svar. Jeg har visst litt dårlig tid jeg da.

 

Noen som kan kort nevne en mal? og hva den burde inneholde?

Lenke til kommentar

Det eneste du trenger i grunnen personalia (personnummer, adresse, navn), fag og hvilken karakter du fikk. Og selvsagt hvilket vedtak du klager på, hvilket i dette tilfellet vil være eksamenskarakteren.

 

Tricell

Adresse

Personnummer

Fag

Karakter

 

Jeg klager herved på eksamenskarakter 2 i faget sidemål.

 

Med vennlig hilsen,

Tricell.

Endret av nypis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Kan de ikke også sette deg ned i karakter om du klager? Kan det på høgskoler tydeligvis: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=242271

 

Kjedelig om du vippet mellom stryk og 2 ihvertfall

 

Jeg takker for alle svar.

 

Joda, man kan selvsagt falle i karakter, for man ber bare i praksis om en ny vurdering. Jeg skrev over 1000 ord, ca. 250 ord på kort svarsoppgaven og ca. 750 på langsvaroppgaven. Alt ble oversatt riktig, men innholdet er kanskje en dårlig besvarelse på oppgaven.

 

Jeg tviler på at jeg kan stryke med denne oppgaven, det blir enten at jeg stiger til tre eller at jeg beholder min toer.

Lenke til kommentar

Jeg har sendt epost til lærerene mine for 5 dager siden eller noe med spørsmål om jeg burde klage eller ikke, og har ikke fått noe svar. Hvordan skal en vite om det er grunn til å klage eller ikke når lærerene ikke svarer?

 

Forøvrig hovedmål.

 

Lærerne dine er nok på ferie og har vel uansett ikke sett hva du har gjort til eksamen.

Lenke til kommentar

Ved klaging sendes eksamensbesvarelsen til nye sensorer. Disse sensorene vil ikke vite hva du allerede har fått på sensuren. Den nye karakteren er uavhengig av den første, og vil kunne være hvilken som helst på karakterskalaen.

Dette stemmer ikke; klagesensuren faller ikke på uavhengig grunnlag. De nye sensorene skal se besvarelsen din i forhold til karakteren du har fått, og skal vurdere om den gitte karakteren avviker betraktelig fra måloppnåelsen din i faget.

 

Jeg har sendt epost til lærerene mine for 5 dager siden eller noe med spørsmål om jeg burde klage eller ikke, og har ikke fått noe svar. Hvordan skal en vite om det er grunn til å klage eller ikke når lærerene ikke svarer?

 

Forøvrig hovedmål.

Det er ikke nødvendigvis faglæreren din som skal vurdere hvorvidt du har grunnlag for å klage - skolen din skal tilby veiledning fra enten faglærer eller fagansvarlig. Bare ta kontakt med dem for å høre hva du skal gjøre! :yes:

Endret av Fancy
Lenke til kommentar

I de fleste universitetsfag som jeg har sett klagestatistikk for, har like mange eller flere gått ned i karakter som gått opp i karakter. Hvis det er så stor sjanse for å gå ned i karakter, vil jeg si at man definitivt har noe å tape på å klage ut av det blå. Jeg ser ingen grunn til at klagestatistikken ikke er lignende for videregående-fag.

 

Edit: glemte "mange"

Endret av operg
Lenke til kommentar

Finnes etter hva jeg kan se ingen logisk forklaring på at flere skal gå ned enn opp i karakter etter en klage. Hvis dette er normen, så er det helt klart noe galt med systemet.

 

Det skyldes at mange er for snille med karakterene, spesielt når det gjelder elever som bør stryke i et fag. Istedenfor å stryke elevene får de laveste ståkarakter og når de da klager kan de bli satt ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...