IceDale Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Leste denne saken i aftenposten http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4158861.ece Kort fortalt markere en narkotikahund tilfeldigvis og politiet oppsøker leiligheten og ber om å komme inn. Da beboer nekter så tar de seg inn med brekkjern [sic] og finner 6 kg med hasj. Nå har jeg ikke noe i mot at de som livnærer seg på narkotikasalg blir tatt, man kan politiet ta seg inn på den måten som blir beskrevet i artikkelen? Nå er jo politiet strengt tatt myndighet i narkotikasaker, og mener å huske at bevis som er kommet frem gjennom en ulovlig handling fremdeles kan brukes, men hva er konsekvensene for de som er myndighet? Hva er konsekvensene ved en ulovlig sikring av bevis når man ikke er myndighet, feks når Bellona tar seg ulovlig inn på en bedrift? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Trodde det var slik at man måtte han ransakelsesordre for å komme inn i andres eiendom? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Jupp. http://www.lovdata.no/all/tl-19810522-025-021.html Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Jupp. http://www.lovdata.no/all/tl-19810522-025-021.html Er vel strengt tatt kap. 15 som slår til her: http://www.lovdata.no/all/tl-19810522-025-022.html Kort sagt: Ved skjellig grunn til mistanke (noe to narkohunders markering vil være) har politiet lov til å ransake huset uten å få en ransakelsesordre fra en domstol. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Pff, for meg er ikke politiet en myndighet, så kan de vifte med papirer eller bare komme med brekkjern, jeg nekter dem å slippe dem inn - sperrer de meg inne for å ha "forhindret politiets arbeid" så skal de faen få høre det da jeg ikke ser på dem som en autoritet... Gjøker i uniform som tror de kan ta seg frem slik dem vil.. Postet av anonym: a318f6db90eff72477b90dad30e20102 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Kjør på, Anonym. Jeg gleder meg til å lese om det i avisen. 5 Lenke til kommentar
pepperkaken Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Dersom det er sterk mistanke om et forhold som kan gi straff mer enn 6 mnd og det er nærliggende fare for at formålet med ransakingen forspilles, KAN politiet foreta ransaking UTEN beslutning fra retten jf strpl. § 198 nr. 3 I dette tilfellet er narkotikahunden sin markering en sterk mistanke fodi de har særdeles god luktesans, og hvordan eierne oppførte seg. I tillegg er det overveiende sannsynlig at de vil prøve å bli kvitt narkotikaen dersom politiet ikke kommer seg inn med en gang. Konklusjon: Politiet har hjemmel til å ransake. Anyone disagree? 3 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Pff, for meg er ikke politiet en myndighet, så kan de vifte med papirer eller bare komme med brekkjern, jeg nekter dem å slippe dem inn - sperrer de meg inne for å ha "forhindret politiets arbeid" så skal de faen få høre det da jeg ikke ser på dem som en autoritet... Gjøker i uniform som tror de kan ta seg frem slik dem vil.. Postet av anonym: a318f6db90eff72477b90dad30e20102 Haha jeg håper du blir tatt. 2 Lenke til kommentar
IceDale Skrevet 28. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2011 Dersom det er sterk mistanke om et forhold som kan gi straff mer enn 6 mnd og det er nærliggende fare for at formålet med ransakingen forspilles, KAN politiet foreta ransaking UTEN beslutning fra retten jf strpl. § 198 nr. 3 I dette tilfellet er narkotikahunden sin markering en sterk mistanke fodi de har særdeles god luktesans, og hvordan eierne oppførte seg. I tillegg er det overveiende sannsynlig at de vil prøve å bli kvitt narkotikaen dersom politiet ikke kommer seg inn med en gang. Konklusjon: Politiet har hjemmel til å ransake. Anyone disagree? Spørsmålet er vel om de var klar over at det var snakk om seks kg. Hva om det her hadde vært snakk om en "small time waster" med småtterier? Mulig de kan argumentere med at måten hunden markerte på viste at det var snakk om "stort" kvanta, og derfor lovlig å ta seg inn. Minner meg om en sak i Bodø hvor de sendte hunden gjennom et kjøpesenter og tok flere kids på mistanke. Men den saken er strengt tatt en digresjon selv om det er interesant om det er å betegne som ransaking. Her var det mer eller mindre tilfeldig at hunden markerte. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Muligens ikke 6 kg, men stanken må ha vært ganske sterkt når hunden klarer å snuse så langt unna som det han gjorde. Lenke til kommentar
pepperkaken Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 (endret) Dersom det er sterk mistanke om et forhold som kan gi straff mer enn 6 mnd og det er nærliggende fare for at formålet med ransakingen forspilles, KAN politiet foreta ransaking UTEN beslutning fra retten jf strpl. § 198 nr. 3 I dette tilfellet er narkotikahunden sin markering en sterk mistanke fodi de har særdeles god luktesans, og hvordan eierne oppførte seg. I tillegg er det overveiende sannsynlig at de vil prøve å bli kvitt narkotikaen dersom politiet ikke kommer seg inn med en gang. Konklusjon: Politiet har hjemmel til å ransake. Anyone disagree? Spørsmålet er vel om de var klar over at det var snakk om seks kg. Hva om det her hadde vært snakk om en "small time waster" med småtterier? Mulig de kan argumentere med at måten hunden markerte på viste at det var snakk om "stort" kvanta, og derfor lovlig å ta seg inn. Det er jeg forsovet enig i. Men det som da ikke fremkommer i artikkelen er jo om politiet har tidligere erfaringer fra denne boligen. Hvis de f.eks har gjort beslag av større kvanta der tidligere, så er det jo ikke veldig mye som skal til før det er sterk mistanke om min. 6 mnd frihetstraff. Endret 28. juni 2011 av pepperkaken 2 Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 Pff, for meg er ikke politiet en myndighet, så kan de vifte med papirer eller bare komme med brekkjern, jeg nekter dem å slippe dem inn - sperrer de meg inne for å ha "forhindret politiets arbeid" så skal de faen få høre det da jeg ikke ser på dem som en autoritet... Gjøker i uniform som tror de kan ta seg frem slik dem vil.. Postet av anonym: a318f6db90eff72477b90dad30e20102 Voldsomt så hårsåre vi var da Btw, du skal nekte dem å komme inn når de kommer med brekkjern? Du vet hvordan et brekkjern fungerer? 3 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 Pff, for meg er ikke politiet en myndighet, så kan de vifte med papirer eller bare komme med brekkjern, jeg nekter dem å slippe dem inn - sperrer de meg inne for å ha "forhindret politiets arbeid" så skal de faen få høre det da jeg ikke ser på dem som en autoritet... Gjøker i uniform som tror de kan ta seg frem slik dem vil.. Postet av anonym: a318f6db90eff72477b90dad30e20102 Politiet er myndighet for deg også, like mye som for oss andre. At du ikke anerkjenner dem er strengt tatt ikke et problem for noen andre enn deg selv... 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå