Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Missing operating system

Anbefalte innlegg

Okei. Hvis vi da tar utgangspunkt i at disken er ødelagt. Burde jeg kjøpe en ssd eller bare vanlig harddisk? Har jo tross alt 500 gb på den fra før, så en ssd ville vel kanskje ikke være så dum å ha OSet på.

Så hvordan finner jeg ut hva slags ssd som dell-maskinen min støtter (hvis den støtter det i det hele tatt)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at dette er en stasjonær.

SSD er samme som en vanlig snurredisk. Den passer alle stasjonære. :thumbup:

Det er ikke dumt å ha OS'et på SSD disken nei (mye kjappere laste tid), og resten på en annen snurredisk.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Så jeg kan altså kjøpe en ssd av hvilket som helst merke? eller samme merke som de andre harddiskene?

Et spørsmål til. Pcen kom med 64-bits Vista. På "back up CDen" jeg fikk med er det kun 32-bits Vista. Ettersom PCen har 8 gb RAM så må jo dette utnyttes. Så hva gjør jeg nå? 64-bits OSet gikk med den ødelagte harddisken og nå sitter jeg igjen med en en gjerrig 32 bits utgave. Kan dell gjøre dette? Men alle sier jo at vista er elendig, så da må jeg vel bare investere i Windows 7. Eller?

Lenke til kommentar

Hvilket som helst merke. :yes:

Hm. Maskinen har lisensnøkkel på en klistrelapp som er klistret et eller annet sted på PCen. Vil tro at det går an å laste ned Vista 64-bits og legge inn den lovlige nøkkelen. Eller så er dette OEM-lisens (noe det sikkert er da de fleste leveres med den typen), men dette står på klistrelappen som er på PCen. Ta å skjekk den ut først.

Jeg (og mange andre) synes Vista bare er drit, så å kjøpe Windows 7 er nok ikke så dumt.

Lenke til kommentar

Okei :) Tusen takk. Så dersom jeg skal ha OS og muligens et spill eller to, så trenger jeg ikke noe heftige greier. Har du noen forslag til harddisker jeg kan gå til innkjøp av? Behøver vel strengt tatt ikke mer enn en 40 eller 60 gb disk.

Lenke til kommentar

Du kan vel prøve på noe, siden du er allikevel i gang med å investere:

-har du prøvd å taste F8 etter post screen (bios control) men før du ser windows logo? Da skal du nemlig komme til Advanced Boot Options?

-har du prøvd å boot up med den "Backup up CDen" og se hva slags recovery alternativer du har?

-hvis maskinen ble levert med 1 hardisk og den andre er montert av deg, da vet du hvilken disk du hadde kjøpt. Kople fra den og prøve på startup repair.

Ja, det var ikke så mye, men du kan prøve deg litt. Alt du lærer nå, vil være til nytte senere, uansett hva du velger å gjøre.

Lenke til kommentar

SSD er samme som en vanlig snurredisk. Den passer alle stasjonære. :thumbup:

De fleste SSD-er på markedet er 2.5", samme str. som man typisk finner i bærbare maskiner. De fleste stasjonære maskiner benytter 3.5" disker, men noen kabinetter har også festeanordninger for 2.5". Jeg tviler dog på at dette gjelder noe nevneverdig antall av Dell sine modeller.

Du trenger isåfall en ekstra bracket fra 3.5" til 2.5" - med mindre du ønsker å ha disken liggende løst inni kabinettet. Dette koster typisk rundt en femtilapp i mange nettbutikker (og følger også med i pakken når man kjøper visse SSD-modeller). Ut over dette kan du bruke samme type SATA- og SATApower-kabler som du bruker til 3.5" disker.

Crucial sine SSDer er fine, har selv et par stk. av C300-serien (dog bør du gå for m4 i dag). Her følger det ikke med monteringsbrackets.

OCZ Vertex 2/3, Corsair Force eller Intel 320 er også relativt safe alternativer.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Mange kabinetter som kommer med adapter, om Dell leverer dette med vet jeg ikke. Det må "Muslim" nesten skjekke om det fulgte med.

De fleste SSD'ene på markedet kommer med en slik 2.5" til 3.5" SSD adapter som du sier. Ihvertfall Corsair Force F60/A & 3 serien.

Ellers så står det under "Tilleggsutstyr inkludert" om det kommer med brønnadapter. Hvis det ikke står kan han bare spørre her. :thumbup:

EDIT: Denne SSD'en skal være god nok. :thumbup:

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...