Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Missing operating system

Anbefalte innlegg

Etter at maskinen min (2 år gammel dell studio xps) hadde begynt å bråke mer og mer bestemte jeg meg for å åpne den, og rense ut viften for støv. Dette gikk smertefritt for seg, men da jeg skulle skru på maskinen igjen ble skjermen svart og og det står "missing operating system" med hvit skrift. Jeg aner ikke hvordan dette har skjedd, og jeg var relativt forsiktig da jeg fjernet viften. Er det noen som kan hjelpe meg med dette? Må legge til at jeg ikke kan noe særlig om datamaskiner.

På forhånd takk for all respons :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å boote fra hver av dem. Enten er det en hurtigtast i BIOS som lar deg velge, eller så må du inn i en BIOS meny og sette bootrekkefølge.

Meldingen kan være fra MBR og betyr da et den ikke finner bootsektor. Enten fordi den booter fra feil disk, eller så er det et problem med disken.

Lenke til kommentar

Ikke rør bios etc. Det funker før, så det skal funke nå. Det er liten sjanse for å ødelegge noe(så lenge pc starter etc, kun boot failure).

Se det som mest sansynlig har sjedd er en kable som ikke er skikkelig festet pga du har komt borti den eller noe slikt.

Siden du bare ser en HD, er første skritt og sjekke strøm kabel og S-ATA kablene(eventuelt ide kabler) til harddiskene. Det skal være tilkoblet 2 kabler til være HD, sjekk disse nøye i begge ender, trykk dem inn og se til at ikke de er halveis på.

Hjelper ikke dette, så gå over alle kablene i maskinene din. Du kan få samme feil visst kun signal kabel til CD/dvd står i, uten strømkabel er koblet til.

Men som sagt, ikke rot i bios etc. Der kan en fort rote det til, visst ikke en kjenner til hvorda det fungerer.

PS! Du har ikke hatt av noen kabler når du rengjorde? Eventuelt, kan du ha mixet S-ATA, harddiskene? Visst dette kan ha sjedd, bytt om kablene til HD'ene.

Endret av Tom H.
Lenke til kommentar

Når jeg går inn i BIOS og bestemmer boot rekkefølge får jeg bare opp en hardisk.

Mulig du er i feil meny. Det er vanlig med to forskjellige menyer. Den ene velger mellom forskjellige enheter (CD/DVD, HDD, USB, etc) mens den andre velger mellom enheter av samme type.

Lenke til kommentar

Ikke rør bios etc. Det funker før, så det skal funke nå. Det er liten sjanse for å ødelegge noe(så lenge pc starter etc, kun boot failure).

Se det som mest sansynlig har sjedd er en kable som ikke er skikkelig festet pga du har komt borti den eller noe slikt.

Siden du bare ser en HD, er første skritt og sjekke strøm kabel og S-ATA kablene(eventuelt ide kabler) til harddiskene. Det skal være tilkoblet 2 kabler til være HD, sjekk disse nøye i begge ender, trykk dem inn og se til at ikke de er halveis på.

Hjelper ikke dette, så gå over alle kablene i maskinene din. Du kan få samme feil visst kun signal kabel til CD/dvd står i, uten strømkabel er koblet til.

Men som sagt, ikke rot i bios etc. Der kan en fort rote det til, visst ikke en kjenner til hvorda det fungerer.

PS! Du har ikke hatt av noen kabler når du rengjorde? Eventuelt, kan du ha mixet S-ATA, harddiskene? Visst dette kan ha sjedd, bytt om kablene til HD'ene.

Har prøvd å dytte inn alle kabler, men får fortsatt opp samme melding.

Når jeg går inn i BIOS og bestemmer boot rekkefølge får jeg bare opp en hardisk.

Mulig du er i feil meny. Det er vanlig med to forskjellige menyer. Den ene velger mellom forskjellige enheter (CD/DVD, HDD, USB, etc) mens den andre velger mellom enheter av samme type.

Var sikkert inne i feil meny. Men hva heter den jeg skal inn i? (sorry for dumt spørsmål)

Lenke til kommentar

Visst ikke du har gjort noe i bios... og backup batteri på hovedkort er oki.. Hvorfor da gå inn i bios og endre ting. Det er da bedre bare koble fra en harddisk, bruk en kabel fra port S-ATA 1 på hovedkort til Harddisken. Start opp, funker det ikke, flytt kabelen til andre harddisken og prøv igjen.

Har du gjort noe i bios, og er usikker. Da er det best å resette bios til default settings.. og boot. Men... husk, ikke rot i bios om ikke det er for sent allerede. Det forandrer set ikke av seg selv(så lenge backup batteri på hovedkortet er ok, er det defekt kommer det opp beskjed om det).

Lenke til kommentar

Var sikkert inne i feil meny. Men hva heter den jeg skal inn i? (sorry for dumt spørsmål)

Alt som har med harddisk og boot er vanligvis i dag under menyen BOOT i bios. Det kan du velge alle disker some skal være bootable og et annet sted under samme meny finner du rekkefølge av boot. Men står det allerrede en harddisk der, er det rett, slik Dell har satt der fra start, så ikke endre noe der. Den ene diske du ser er da boot disk. Den andre er ikke valg som boot disk, derfor ser du den ikke der.

Men under første meny helt til venstre, der skal du normalt se alle diskene.. men igjen er ikke det sikkert. Noen bioser har raid kontroller bygget inn, da ser du ikke diskene i bios, men de kommer opp etter bios er kjørt, før windows starter.

Det kan jo være maskinen din kjører raid, dvs 2 disker er satt sammen til 1 for fart eller som backup. Visst det er tilfelle, bør du få noen til å hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Det har skjedd før at bootrekkefølgen har forandret seg, så det er verdt å sjekke. Å koble om kabler fører ofte til at rekkefølge forandres.

Og noen er avhengig av begge diskene (System og Boot på hver sin disk), så det å prøve en og en er ingen garantert måte å løse problemet (men feilmelding vil bli en annen).

Hva menyen heter er ikke så lett å si uten å ha samme PC.

Uansett hva du gjør får du et klart valg om å lagre forandringer eller ikke når du går ut av BIOS, så det er ganske trygt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Okay, etter hva jeg har lest så kan en av disse være feilen:

1. Harddisken er mest sannsynlig ødelagt

2. Sector 0 av den fysiske harddisken har en feil eller feil Master Boot Record (MBR).

Vil tenke at harddisken er ødelagt. Men du kan ta den ut og koble den til en annen datamaskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...