Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[LØST] NETGEAR WNR2200 og mitt uhelbredelige NAT-problem. Et siste skrik.. [LØST]

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en NETGEAR WNR2200-router, og sliter noe voldsomt med stengt/begrenset NAT-type. Tidligere har jeg bedrevet velfungerende nettspilling på Playstation 3, hvis man ser bort i fra det faktum at jeg ikke kunne spille med noen av mine venner, utenom én ulykksalig utvalgt. Siden det ikke ville være rettferdig av meg å kreve at denne personen skulle være disponibel til alle døgnets tider, bestemte jeg meg for å løse det tilsynelatende enkle problemet. Hvor vanskelig kunne det egentlig være? Lite visste jeg, før jeg tre uker senere satt med skjegget i postkassen. Problemet var alt annet enn forduftet, og ingen ringere enn den store klokkemakeren selv kunne vite hvilke problemer jeg hadde stelt i stand inne på NETGEAR sin konfigurasjonsside. Etter å ha åpnet og lukket det som finnes av porter (ja, jeg åpnet faktisk alle), klusset med såkalte uPnP og DMZ-innstillinger, laget statiske IPer og det som er, bestemte jeg meg for å legge frustrasjonen, så vel som PS3-spillingen på hyllen. Det er først i nyere tid at problemet har gjenoppstått. Min gamle fascinasjon for Heroes of Might and Magic 3 har blitt vekket til live, og det samme har mine gamle frustrasjoner. Jeg er ikke i stand til å spille med mine venner, og har forsøkt det som er å forsøke.

Hva har jeg egentlig forsøkt?

- Jeg har åpnet og lukket det som er av porter på routerens konfigurasjonsside

- Jeg har brukt både Hamachi(flere versjoner) og Gameranger uten hell

- Jeg har aktivert uPnP og standard DMZ-server, igjen uten hell

Kan problemet fikses ved kjøp av nytt nett eller ny router?

Hjertelig takk på forhånd!

Endret av Diskusjonsmumriken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint om du forteller litt mer om hva slags nettleverandør du har..

Dette fordi en god dose av de kjører modemruter, noe som vil flytte problemet ditt vekk fra Netgear'en og over til nettleverandørens kontroll.

Hva er f.eks produsenten av modemet og typenummeret på den?

Nettverksproblemer er sjeldent forårsaket av kun en ting, så her må vi ha litt mer detaljer. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Foreslår du resetter routeren tilbake til fabrikkinnstillinger. Dette gjør du ved å stikke en pennespiss inn i det lille hullet ved strømkontakten til routeren i 10 sek.

Du skal se lampene foran blinke eller slukke. Parametrene i router vil da bli som den dagen du fikk den.

Forøvrig er mrblc inn på det rette da han spør om ditt oppsett. Ofte har man et routermodem som blokkerer porter i tillegg til routeren.

Lenke til kommentar

Vi har Nextgentel som nettleverandør, og et Netopia cayman 3351-modem. Jeg er svært fersk på emnet, men problemet ser straks verre ut i det jeg må blande inn Nextgentel. Jeg tok en telefon til leverandøren da jeg spilte PS3, og kundeservicen var så vidt jeg husker grusom.

Takk på forhånd, igjen!

Lenke til kommentar

Jeg er fryktelig dårlig på dette, så ikke bli oppgitt over meg. Jeg fant kundenummer og aktiveringspassord til Broadpark sine sider nå, og har muligheten til å velge én IP-adresse, uten filtersett, slik personen i "guiden" også gjorde. Det neste trinnet er å logge inn på modemet via telnet, og her mistet han meg. Hva mener han med det?

Edit: Jeg ser også at det å deaktivere filtersettet gjør meg svært sårbar for angrep. Ikke lurt?

Edit 2: Det var linket til en telnet-guide på siden. Jeg forsøker.

Edit 3: Kan for øvrig nevne at det å skru av filtersettet alene ikke hadde noen effekt.

Lenke til kommentar

Jeg aktiverer telnet-klienten i Windows nå, så får vi se hvor det bærer hen. Etter at den er aktivert skal jeg forsøke å følge guiden du linket til, la7dfa. Kommer tilbake med oppdatering.

Edit: "Vent mens funksjonene konfigureres. Dette kan ta flere minutter." Med tanke på at lastebaren er tom, og at muligheten for å trykke avbryt er ikke-tilstedeværende, begynner jeg å mistenke at noe har gått galt allerede i startfasen. :w00t:

Lenke til kommentar

Greit, jeg kom inn på telnet-klienten, og åpnet det som var å åpne av porter, men når jeg skulle trykke på "add NAT-server" fikk jeg en feilmelding, selv om jeg gjorde alt etter oppskriften. "Duplicate entry or entry conflicts with previous configuration". Jeg mistenker at jeg skriver feil "Server Private IP Adress:". Jeg skrev 10.0.0.1 der.

Skal jeg gå inn på NETGEAR sine routersider og krysse av på "bruk statisk IP-adresse"?

Lenke til kommentar

Vi er jo flere enn meg i huset. Jeg forsøkte å krysse av på "bruk statisk IP-adresse" på NETGEAR sin routerside nå, men det førte bare til at jeg mistet nettet. Det kan se ut til at jeg er nær en løsning, men jeg vet ikke hva min lokale IP-adresse er. På Broadpark sin side var den 10.0.0.1, men dette fungerte ikke når jeg forsøkte å åpne porter i telnet.

Edit: Nå åpnet jeg alle porter fra 1-49151 (alle) til IP 10.0.0.2. Det eneste jeg er usikker på er IP-en. Jeg gjorde bare akkurat det samme som han i guiden, men det er vel til lite hjelp hvis IP-en er helt feil i forhold til min maskin.

Lenke til kommentar

Ser man det!

Jeg åpnet gameranger, og den klassiske meldingen om at jeg lider av en begrenset NAT-type har forsvunnet. Det jeg derimot er litt redd for nå, er at all og enhver har tilgang til datamaskinen min. Hvis dette er tilfelle, så ønsker jeg ikke å ha slike innstillinger.

Er det slik at NETGEAR nå tar seg av brannmur og beskyttelse? Jeg skrev inn 10.0.0.2 som lokal IP når jeg åpnet portene, men jeg aner ikke om denne gjelder for routeren eller modemet.

Lenke til kommentar

Er det slik at NETGEAR nå tar seg av brannmur og beskyttelse? Jeg skrev inn 10.0.0.2 som lokal IP når jeg åpnet portene, men jeg aner ikke om denne gjelder for routeren eller modemet.

Ja, dersom du har koblet bort filtersettet i Netopia-boksen, og satt at den skal forwarde all trafikk til 10.0.0.2 (som nok er Netgear-ruteren din), så er det Netgear-boksen som må være brannmur og beskyttelse.

Lenke til kommentar

Har ikke Netopia-boksen bridge-funksjon så du slipper alt det der og den sender alt som er til Netgear-ruteren uten å blande seg? Skrur du av alt som er og lar Netopia være modem og intet annet, ikke engang DHCP-server (den blir rett og slett usynlig), sendes den eksterne IP-adressen til Netgear og så styrer du alt derfra, uten en ekstra boks som driver og blander seg inn.

Lenke til kommentar

Det ser ut til at du er kommet langt nå. Det var den forwardingen av portrange som ble anbefalt av han på ngtforum.net.

Som tingo sier, så vil Netgear være router med brannmur. I tillegg har man softwarebrannmur i datamaskinene.

TrondH: Den har bridgefunksjon, men det var muligens noe problem med stabiliteten. Les linken lengre oppe i tråden.

Det primære for trådstarter er å få forwardet portene. Da vil forwarding av stort portrange fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...