TheGatherer Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Jeg er en smule usikker på om jeg poster på rett sted nå - har nemlig en del spørsmål som krysser hverandre :-) Uansett, satt meg et lite mål om å spare opp 100.000 kroner + lappen innen jeg er 20. Er nå 17, og regner med å ha rundt 70.000 i løpet av neste år, muligens også førekort Jeg har tenkt litt på det å kjøpe meg en liten leilighet (for å så pusse opp), men lurer rett og slett på hva man faktisk får for litt over en million (i aksershus, ås-ski-vestby). I tillegg begynner jeg nå på andre året, og kommer til å fordype meg i økonomi. I det lange løp blir det mest sansynelig siviløkonom. Men hva koster en slik utdanning? Bør jeg kjøpe meg et sted, eller heller bruke disse pengene på studiekostnader? Eller er det slik at studielån er såpass billig at jeg heller burde kjøpe meg ett lite bøttekott, så jeg heller betaler boliglånet selv, enn å leie et sted? :-) Jeg er klar over at det kan bli mye jobb, men er innstilt på å jobbe! Et siste spørsmål: Hvor mye kan man forvente å ha i månedlige kostnader med et lån på 1,35m? Da mener jeg førstegangslån, men også med fellesutgifter - strøm og slike ting. Tusen takk for hjelp! Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 For å svare på det letteste første, utdannelsen, hvis du tar den på en av de offentlige skolene koster ca 500 kr i halvåret, men du skal jo bo og leve også... Hvis du går på BI eller evt andre private så ligger det vel på 50-70 i året i studieavgifter (du får lån til dette også). Og ut i fra at Lånekassen er en relativt hyggelig motpart å skylde penger ut i fra vilkårene og at du uansett trenger et sted å bo så ville heller puttet pengene i bolig enn i utdannelsen. Hva du får for en million må du nesten se etter på Finn.no, men det er mye forskjellig. Men du får antagelig ikke noe så mye større enn 35-40 ut i fra hva jeg husker fra da jeg så på boliger i området selv om søket mitt primært sett var rettet mot Frogn. Men hvis du vil bli siviløkonom og har veldig gode karakterer så ville det kanskje være attraktivt å studere i Bergen? Eller tenker du at du skal gjøre det på UMB/BI/UiO(?) uansett? Utgiftene er: Renter Avdrag Evt Husleie (fellesutgifter i et sameie/boligbyggelag, men erstatter ofte en eller flere av de etterfølgende punktene) Forsikring Strøm Nettleie Internet Kommunale avgifter (Renovasjon, feiing, vann og avløp) Det er litt vanskelig å skulle gi deg tallene for disse tingene siden det er så forskjellig for hver enkelt kommune og leilighet, så det er bedre at du undersøker hvilke priser som gjelder i din ønskede kommune og hva du kan få på forsikringen og så lager du deg et excelark som du kan leke med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå