Gå til innhold

Bytte disker i Raid-5 på server 2008 r2?

Anbefalte innlegg

Ser ut til at den ene disken holder på å ta kvelden her nå og må byttes, så da har jeg et lite spørsmål.

Om jeg nå bytter den til en større disk, lar den sette opp arrayet korrekt og gjentar prosessen til alle diskene er byttet ut med større disker, vil da windows skjønne dette og automatisk utvide arrayet deretter?

Kan jeg utvide raid-5 med en ekstra disk uten å miste data som alt ligger på arrayet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gjort dette i 3 steg.

Forutsetter at du IKKE kjører software raid, og at disken er satt opp som dynamisk disk.

1. Bytte disk som har feilsymptom med like stor disk

2. Bytte en og en disk med større disker. Windows vil ikke "skjønne" utvidelsen, du må kjøre extend disk.

3. Kan jeg utvide raid-5 med en ekstra disk uten å miste data som alt ligger på arrayet? Ja.

Regner med at du da mener at du nå har f.eks. 4 disker i arrayet og vil øke til 5. Er det en HP server så er det bare å sette inn den ekstra disken, etter at du er ferdig med pkt. 2. Så kjøre HP Array Configuration Utility (ACU) og legge disken til arrayet. Deretter kjøre extend disk som i pkt. 2.

Med hot swap disker gjør du hele operasjonen uten nedetid og uten driftsforstyrrelser.

Lenke til kommentar

Nå har jeg software raid-5 i windows server 2008 R2.

Klarte å byte disk og få satt denne opp, men på et mirakuløst vis klarte jeg også å formatere hele arraey, så nå søker jeg igjennom i håp om å kunne gjenopprette mesteparten av filene.

Om noen har et program å anbefale til dette så tar jeg gjerne i mot forslag:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...