Gå til innhold

Hypertread eller ikke hypertread ?

Lasse69

Anbefalte innlegg

Min nyeste PC har er en 3 Ghz med Hypertread.

Jeg har lagt merke til at når jeg kjører program som er prosessorintensive, f.eks DVD shrink (omkoding av videofiler), så makser den "ene" prosessoren 100% ut mens den "andre" dabber av gårde på tomgang, total prosessorbruk ligger da på 50%.

Hvis jeg hadde deaktivert HT, ville jeg da fått gjort jobben på halve tida da jeg regner med at hele (100%) av prosessoren jobber for fullt, og ikke bare halve ?

Eller har jeg totalt misforstått konseptet med Hypertread ?

Merk: når jeg holder på med dette så bruker jeg ikke maskinen til andre ting, så derfor føler jeg at det er litt bortkastet når det tilsynelatende er en prosessor som sitter og tvinner tommeltotter ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at den "ene cpu'n" jobber på fullt og den andre ikke vil jeg tro at programmene du bruker ikke har støtte for 2 prosessorer.

Det er det eneste jeg veit kan være feil, stor kunnskap om SMT og SMP har jeg ikke, men jeg vet at programmene trenger støtte for 2 cpu'er for at et program skal klare å bruke begge to på en gang :)

Lenke til kommentar

du har misforstått :) hvis du deaktiverer HT vil du bare ha en cpu, altså vil cpubruken sikkert øke til 100% men da bare 100% av en, som blir nøyaktig det samme som 50% av to. grunnen er vel at DVD shrink ikke har noe form for HT støtte, altså vet den ikke hva den skal gjøre med den "andre" cpuen. du vil iaffal ikke få ting til å gå fortere uten HT. Og ihvertfall aldri få ting til å gå dobbelt så fort, du vil max få 10-15% ytelsesøkning, hvis det en gang blir så mye :)

Lenke til kommentar
Min nyeste PC har er en 3 Ghz med Hypertread.

Jeg har lagt merke til at når jeg kjører program som er prosessorintensive, f.eks DVD shrink (omkoding av videofiler), så makser den "ene" prosessoren 100% ut mens den "andre" dabber av gårde på tomgang, total prosessorbruk ligger da på 50%.

Hvis jeg hadde deaktivert HT, ville jeg da fått gjort jobben på halve tida da jeg regner med at hele (100%) av prosessoren jobber for fullt, og ikke bare halve ?

Eller har jeg totalt misforstått konseptet med Hypertread ?

Merk: når jeg holder på med dette så bruker jeg ikke maskinen til andre ting, så derfor føler jeg at det er litt bortkastet når det tilsynelatende er en prosessor som sitter og tvinner tommeltotter ;)

CPU-en din jobber så raskt som den kan uavhengig av om den har på eller av HT. HT er heller ikke dual som det blir antydet over. HT er muligheten til å kjøre to tråder "samtidig".

I alle tilfeller vil jeg anbefale deg følgende:

1. Kjør dekodingen med HT på og ta tiden

2. Kjør samme dekodingen med HT skrudd av (gjøres i BIOS) og ta tiden.

Det er veldig mulig at maskinen din blir raskere av å skru av HT. Spesielt når en bruker programmer som ikke er laget for SMT/SMP.

BTW: Har P4 HT @ 3 Ghz selv og den virker for så vidt greit nok.

Lenke til kommentar

Grunnen til at den sier den bare bruker 50% er at den "kan kjøre" 2 tråder med oppgaver samtidig. Med HT så jobber den like raskt eller raskere i nesten alle situasjoner enn en tilsvarende prosessor uten HT, samtidig som den lar deg drive med andre ting ved siden av uten så store ytelsetap.

Du kan såklart ta tiden på forskjellige oppgaver med og uten HT, men alle nettsteder (Hardware.no og alle våre konkurrenter) har helt udiskutert kommet til at HT bør være påslått for gjevnt over maksimal ytelse.

Lenke til kommentar
Grunnen til at den sier den bare bruker 50% er at den "kan kjøre" 2 tråder med oppgaver samtidig. Med HT så jobber den like raskt eller raskere i nesten alle situasjoner enn en tilsvarende prosessor uten HT, samtidig som den lar deg drive med andre ting ved siden av uten så store ytelsetap.

Du kan såklart ta tiden på forskjellige oppgaver med og uten HT, men alle nettsteder (Hardware.no og alle våre konkurrenter) har helt udiskutert kommet til at HT bør være påslått for gjevnt over maksimal ytelse.

En får STORE ytelsestap en om jobber med flere oppgaver samtidig med eller uten HT. Å si noen annet er bare tull. Det som stemmer er at en generelt sett får mindre ytelsestap med en HT CPU enn uten HT.

Ingen som sier noen annet enn at HT, generelt sett, gir bedre ytelse. Men, her må du også huske på at mye test-programvare har fått optimaliseringer for HT som tildels gir syke forbedringer.

For å sitere ACE's hardware:

"It is quite remarkable how almost every single threaded benchmark still got a small performance boost from HyperThreading, between 1 and 5%. This shows that HyperThreading has matured as it almost never decreased performance, as it did in the first hyperthreaded Xeons. "

Ellers med andre ord: HT har blitt veldig bra og som regel gir det ytelsesforbedringer. Mye av dette skyldes optimalisert programvare. Husk forøvrig at en må bruke WinXP for å kunne bruke SMT. Ellers vil HT ikke fungere optimalt (som SMP som blir feil).

Men, jeg står på mitt:

Prøv med og uten HT for å se hvordan DINE programmer oppfører seg.

Lenke til kommentar

Presiserer litt bedre: En får ikke så store ytelse tap på en HT maskin som en non-HT maskin dersom man gjør flere ting om gangen.

Å slå HT av og på for et program som kanskje tjener 2% på ikke å ha HT virker meningsløst (de minuttene du bruker på å rebootingene er tilsvarer mer forsinkelser enn HT).

Som Per Øivind presiserte, så gjelder dette under Winxp/2k3 server. Win2k registrerer SMT som SMP og det kan bidra til relativt store ytelsetap dersom programmet begynner å "trekke på begge CPU'ene".

Lenke til kommentar

Jeg har nå sjekket diverse programmer med og uten HT.

Konklusjon, HT forblir på hos meg.

I 3D mark 2001 SE så gikk resultatet ned 200 poeng med HT, og i 3D mark 2003 så gikk resultatet ned med 12 poeng med HT, men dette avviket er ikke større enn det jeg får fra gang til gang med disse programmene uansett, ved omkoding av DVD så var det ingen merkbar foskjell med eller uten HT.

Eneste jeg virkelig la merke til er at hele maskinen "glir" mye mere jevnt med HT, ingen stans i mine operasjonen uansett hva jeg holdt på med i bakkrunnen.

så uten tvil, Hypertread er kommet for og bli. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...