Gå til innhold

PCen booter to ganger

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, etter at jeg skifta ut cpu-kjøleren min starter ikke pcen min som normalt. Den booter, så etter bios bildet restarter den og booter normalt.

Any clues?

Vell, den booter to ganger, uansett om jeg starter pcn for første gang på flere timer, eller en restart.

Lenke til kommentar

Jeg fikk det samme på den forrige PC'en min når jeg byttet CPU + vifte der og har det på min nye nå hvor jeg også har en annen CPU-vifte enn den som følger med.

Jeg støtter forslaget til SindraMA: "Sikkert på grunn av at cpu kjøleren må få startet først? "

Lenke til kommentar

Jeg fikk det samme på den forrige PC'en min når jeg byttet CPU + vifte der og har det på min nye nå hvor jeg også har en annen CPU-vifte enn den som følger med.

Jeg støtter forslaget til SindraMA: "Sikkert på grunn av at cpu kjøleren må få startet først? "

Det gir nada mening ettersom pcn må boote to ganger når jeg restarter. Hvis det hadde skjedd fordi kjøleren må starte først, ville den i så fall gått inn i en evig loop.

Nå kom den faktisk så langt som til "loading operation system", den hadde aldri kommet forbi bios bildet hvis kjøleren ikke hadde startet.

Takk for forslaget, men jeg er ganske sikker på at det er noe annet. For all del, så kan dere ha rett.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det gir nada mening ettersom pcn må boote to ganger når jeg restarter. Hvis det hadde skjedd fordi kjøleren må starte først, ville den i så fall gått inn i en evig loop.

Nå kom den faktisk så langt som til "loading operation system", den hadde aldri kommet forbi bios bildet hvis kjøleren ikke hadde startet.

Takk for forslaget, men jeg er ganske sikker på at det er noe annet. For all del, så kan dere ha rett.

Har aldri hørt at en cpu kjøler må startes først :-)

Det er flere ting som kan skje her. Første ting som faller meg inn er varme. Dersom man ikke har fått lagt inn nok kjølepasta, eller for mye kjølepasta, eller om cpu kjøleren er montert feil, vil dette kunne gi en overoppheting av cpu som forårsaker en restart. Men som nevnt vil det igjen kunne gå i loop.

Kan være noe har blitt satt feil i BIOS også, men alt tyder jo på en form for hardware påvirkning som årsak. Sjekk alle ledninger, at ram sitter skikkelig i etc. er noe jeg anbefaler først. Kanskje ta ut og montere kabler på nytt.

Trond

Lenke til kommentar

Har du tatt på så mye kjølepasta at det har kommet i kontakt med CPU(Utenom IHS'en) eller hovedkort? De fleste ganger jeg har vært borti dette problemet er det forårsaket av jordingsfeil et eller annet sted i systemet (Sett bort fra overclocking, men regner med du har satt systemet til default før du postet her hvis du hadde overclock tidligere).

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...