MysticoN Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Hei! Vil starte med at jeg kan nesten ingen ting om biler og dette er min første tråd på bil delen av forumet. Problemet er at nesten alt av varsels lamper lever sitt egent liv. I februar fikk jeg endelig lappen i en alder av 30 år, og jeg var klar på at jeg også skulle ha meg en bil. Bilen var betalt dagen før jeg hadde oppkjøring og hentet bilen dagen etter Bilen er en Opel Vektra ( 1996 modell) som hadde gått 139 000 km. Det var et par små problem med bilen når jeg fikk den: pæra hadde gått der kilometer standen står, litt rust og sentral låsen på ene døren virket ikke. Men i det siste har jeg hatt problemer med at div lapper i dasj bordet lyser: Antispim og ABS starter å lyse av og til og det er tydelig at jeg ikke har dette lengre da jeg merket dette i vinter. Dette skjer av og til og vist jeg stopper bilen, slår den av og la den stå i et par min så virker abs og antispinn igjen. Løpet av den tiden jeg har hatt bilen har jeg hatt dette problemet 5-6 ganger og lampene slukkes like fort som de tennes vist jeg stopper bilen. Motor havari pæra har også lyst et par ganger. Kanskje 3-4 ganger, 3 ganger var det mer et "blink" (altså lyste et sekund) men ene gangen varte det litt lengre. Nøyaktig hvor lenge vet jeg ikke, for jeg stopper bilen med en gang jeg ser denne lampen lyser. I går fikk jeg plutselig lys der jeg ser hvor langt bilen har gått også, så det er tydeligvis at det kun var dårlig kontakt eller noe. og om ikke dette er nokk så bruker bilen også olje. På turen fra molde til Tr.Heim måtte jeg etterfylle 1 liter olje. Nå begynner jeg å bli kraftig lei av alle problemene. Dette kan vel sikker kun ordnes på verksted og kommer sikker til å koste en fot og litt mer. Lurer faktisk på å selge bilen å kjøpe en ny bil. Jeg orker ikke å bruke tid og energi til å irritere meg over all verdens problem med en bil. Hva tror dere dette kan være? ABS og antispin er no en ting som jeg kan klare meg uten, men når den motor haveri lampa lyser er det nå litt verre. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Spray sikringsboksen din med elektrorens.. Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 28. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2011 Er løsningen virkelig så enkel?! Det var no gode nyheter for meg ^^ Lenke til kommentar
Couchfighter Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Kan ikke hjelpe deg med det elektriske.. Men om du ikke har merket oljelekkasjen før nå er jeg redd du må få det utredet selv. Lekkasjen bør være enkel å finne selv, om du er i tvil, vask motoren så ser du fort hvor det lekker hvis du lar motoren gå en liten stund. Dette hørte du ikke fra meg, men hvis du har flaks kan du stoppe lekkasjen med litt sparkel/fugemasse/tyggis. Verdt å prøve før du handler ny bil ihvertfall. Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 28. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2011 Takker for svar! Har sett etter olje lekasje men mine utrente øyer kan ikke se noe. Men jeg har da ikke sett i selve motoren. Kun der bilen står parkert. Vask motoren sier du, med hva og hvordan? Som sakt, er grønn på bil :s Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Kan ikke love at å "vaske" sikringsboksen vil fikse problemene dine, men på de fleste eldre biler er det mye irr og tull i sikringsboksen, som kan lage alt mulige slags elektriske problemer. For å vaske motoren kjøper du bare en boks med motorvask (ca 50kr på biltema i think) som du sprayer på som annvist på boksen, og spyler av. (Ikke spray på lakken) Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 28. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2011 Skal prøvest. Takker for svar til dere begge! Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Er det 1.6 motor i denne? De er kjent for feilproduksjon som fører til oljeforbruk. Lampene dine lever nok ikke sitt eget liv, det som skjer at det det er periodiske feil som kommer og går. Etterhvert så vil lampene lyse konstant. Det er nok en abs føler som synger på siste verset. På motoren så er det nok en omdreiningsføler som det er noe feil med. Feilkoder må leses ut for å finne feilene. Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 29. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2011 (endret) usikker på motoren, skal sjekke seinere (på jobb no). Du sier at ABS'en synger på siste verset? Hva med antispinnen? Synger den også på siste verset da eller? Siden de lampene lyser alltid samtidig, er aldri enten abs eller antispinn, alltid begge samtidig. Så vist dette stemmer så må bilen inn på verksted for å fikse ABS, antispinn og den omdreiningsfølern. Uff.. Dette hørtest dyrt ut. Skal prøve meg på å "vaske" sikringsboksen først for å se om det hjelper. Svigers sier at når en motor starter å "bruke" olje så er det bare et spm om tid før motoren tar kvelden, mens typen til dama sier at det er mange eldre biler som bruker olje. Edit: Er en 2.0 16v Endret 29. juni 2011 av MysticoN Lenke til kommentar
cozmos Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 Abs lyset er nok absføleren(e) ja, hadde samme problemet på min 97' samme bil. Motorfeil (ikke havari) lampen som lyser kan bety så mangt, så der må du nesten få lest av feilkoder. Hva motorer bruker av olje er forskjellig, mange nye biler bruker også en del olje. Så lenge oljen ser fin ut, og den ikke lekker noe sted ville jeg ikke brydd meg så særlig mye om dette. Det ryker fort penger når du setter en eldre bil på verksted, heldigvis har jeg en bekjent som ordner dette på min bil, så hvilke priser det kommer på aner jeg ikke. Lenke til kommentar
hansjqrg1 Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 usikker på motoren, skal sjekke seinere (på jobb no). Du sier at ABS'en synger på siste verset? Hva med antispinnen? Synger den også på siste verset da eller? Siden de lampene lyser alltid samtidig, er aldri enten abs eller antispinn, alltid begge samtidig. Så vist dette stemmer så må bilen inn på verksted for å fikse ABS, antispinn og den omdreiningsfølern. Uff.. Dette hørtest dyrt ut. Skal prøve meg på å "vaske" sikringsboksen først for å se om det hjelper. Svigers sier at når en motor starter å "bruke" olje så er det bare et spm om tid før motoren tar kvelden, mens typen til dama sier at det er mange eldre biler som bruker olje. Edit: Er en 2.0 16v Hvis det er noe galt med ABS-føleren, vil bilen anta at et hjul spinner. Dermed vil antispinn lyse sammen med ABS lampen. Du kan måle spenning i ABS-følerne med et multimeter for å finne ut hvilken det er noe galt med, og du skal få relativt likt tall på alle følerne. Den som skiller seg ut må byttes. Det å bytte er egentlig ikke særlig vanskelig, det er bare at ABS-følerne noen ganger sitter utrolig godt fast. 1 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 usikker på motoren, skal sjekke seinere (på jobb no). Du sier at ABS'en synger på siste verset? Hva med antispinnen? Synger den også på siste verset da eller? Siden de lampene lyser alltid samtidig, er aldri enten abs eller antispinn, alltid begge samtidig. Så vist dette stemmer så må bilen inn på verksted for å fikse ABS, antispinn og den omdreiningsfølern. Uff.. Dette hørtest dyrt ut. Skal prøve meg på å "vaske" sikringsboksen først for å se om det hjelper. Svigers sier at når en motor starter å "bruke" olje så er det bare et spm om tid før motoren tar kvelden, mens typen til dama sier at det er mange eldre biler som bruker olje. Edit: Er en 2.0 16v Hvis det er noe galt med ABS-føleren, vil bilen anta at et hjul spinner. Dermed vil antispinn lyse sammen med ABS lampen. Du kan måle spenning i ABS-følerne med et multimeter for å finne ut hvilken det er noe galt med, og du skal få relativt likt tall på alle følerne. Den som skiller seg ut må byttes. Det å bytte er egentlig ikke særlig vanskelig, det er bare at ABS-følerne noen ganger sitter utrolig godt fast. Jeg har problem med min A3 at ABS lampen lyser bare når det er vann på veien. Så da er det å finne ut hvor sensorene er koblet til og måle med ohm-meter, dreie et og et og et hjul hel til jeg får unormalt utslag? Lenke til kommentar
Topper271 Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 Nei, så lett er det desverre ikke. Jeg er ganske sikker på at det er peppel&fuchs initiatorer som er brukt som abs initiatorer. De bruker spennings forskjell for å se om det er noe foran initiatoren eller ikke. I ditt tilfelle kommer det nok vann i kontakten som kortslutter kretsen og det blir rappotert som feil. Topper Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 29. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2011 Får ikke gjordt noe med dette før på Mandag. Men det skal nevnes at lampene lyser kun når bilen har kjørt i en "lengre" tid. Dvs etter rundt en times tid. Kjørte også til jobb i dag på veldig våt vei uten at det var noe problem. Vist det er noe med ABS-føleren så må vel bilen inn på verksted, ikke har jeg kunskap eller utstyr til å måle/reparere slikt selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå