Gå til innhold

Oppgradere/kjøpe ny?

Anbefalte innlegg

Ok, nå har hardwarekåtskapen våknet i meg igjen og jeg føler for å oppgradere... Ikke om jeg vet det er nødvendig!!

Problemet mitt er at etter noen dagers uptime nå så er maskina ei sinke. Endel spill (Crysis2?) etc. får skjermkortet mitt til å overopphete og jeg får ikke nok FPS i spill jeg vil (Les: Stabilt 100 FPS i Black Ops f, eks).

Jeg er en avid gamer, les: konkurranse gamer. Ustabil FPS er uaktuelt. Jeg vil også ha en maskin klar til å kjøre BF3, MW3 og Skyrim.

Jeg er ingen overclocker, never have been... Burde jeg? Vannkjøling isåfall? Never done!

Det skal også nevnes at leiligheten min når det er varmt i været FINT går oppi 30 varmegrader innendørs (yes det suger).

Current specs:

Kabinett: Coolermaster Stacker med så mange casefans som mulig.

CPU: i7 920 (stock fan)

Hovedkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R

Gfx: Ati Radeon 5870 (hadde et GTX 280 men det slutta fungere, overoppheta det og :p?)

Ram: 3x2Gb Corsair XMS3 DDR3 1333MHz

Disker: OS Disk er 36Gb Raptor SATA, internt: 1 TB SATA (for spill og programmer jeg kjører), eksternt: 5 TB i USB disker for lagring.

PSU: Corsair 750w

En kompis er også småinteressert i å kjøpe den (uten diskene).

Jeg har sett litt og har vurdert om det er verdt det å oppgradere til en i7 2600, 12Gb ram og et GTX 580 (ev 580 Sli el 560-70 sli?) eller nyeste radeon.

SSD disk for OS/cachedisk bør jeg vel også få på plass. Kanskje bytte kabinett også til et med enda bedre luftflyt? Sett på de(t) HAF kabinettet f, eks.

Eller vente en evighet som vanlig >_<

Thx!

Endret av Ryoma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mere ram har lite for seg.

Overklokking kan være fornuftig for å presse noen FPS ut av systemet. Personlig synes jeg Corsair sin A50 Corsair sin A50 er helt grei kjøler for moderat overklokking. A50 er stille mens vannkjøling er ikke det smme som stille. A50 kan også bygges ut med en vifte til og da er den som A70. Disse takler OC ute problem. CPU 920 er nesten like bra som i52500 dog med lavere frekvens. Overklokker du CPUen så yter den like godt og det er derfor ikke mye hensikt å oppgradere CPU.

Hovedkortet ditt er kjøpt for å drive 2 HD skjermkort og derfor er den eneste fornuftige skjermkort oppgraderingen å kjøpe et stk HD 5870 til. 750 watteren din klarer det oppsettet helt fint.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Et stykk 5870 til? Så to av de nyeste ATI korta er ikke en smartere idé? Hva med SSD etc?

I mine øyne er SSD litt hype. En vanlig harddisk feks WD Black er uhyre rask den også. Som spiller har ihvertfall SSD ingen reel betydning og SSD gir kun effekt ved fysiske målinger. Jeg kjøper sikkert en SSD snart jeg også, men du trenger det ikke. Kjøp SSD dersom du har en tusenlapp ekstra.

2 nye ATI skjermkort som skal yte som 2 X HD 5870 vil koste deg ca 5000,-. Jeg tenkte derfor at det var økonomisk idioti å ikke benytte den hardwaren som du allerede har. Som salgsobjekter har de jo liten verdi..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...