Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva er et bra snitt å komme ut med i 10.klasse?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs hvilken skole du skal inn på. Snittet på skolene kan du finne ut om du gidder å søke. Hva som er "bra" kommer også an på dine egne intensjoner og mål, som bare du kan svare på. Noen er fornøyd med 3, andre blir ikke fornøyd før de får over 5.

Lenke til kommentar

Folk som ikke er interessert i å jobbe og tuller vil du komme utfor hvor godt snitt du har når du kommer fra ungdomsskolen. Hvilken linje du går spiller også ofte stor rolle. Eksempelvis er det gjerne ofte mer uro i en yrkesfagklasse enn en studiespesialiserende. Forstå meg rett, det finnes mer enn nok av useriøse mennesker på studiespesialiserende også, men her spiller karakterer en rolle for de som har ambisjoner om å komme inn på universitet/høyskoler som krever gode karakterer.

Det man oppdager når man kommer på videregående er at det ikke spiller noen som helst rolle hva slags karakterer man egentlig har når man kommer fra ungdomsskolen, bare man kommer inn på den skolen man vil. Du gjør deg selv dog bare en bjørnetjeneste ved å ha gode karakterer fra ungdomsskolen, ettersom de som oftest kommer av gode arbeidsvaner, noe som er gull verdt på videregående.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Du gjør deg selv dog bare en bjørnetjeneste ved å ha gode karakterer fra ungdomsskolen, ettersom de som oftest kommer av gode arbeidsvaner, noe som er gull verdt på videregående.

Hvorfor er dette en bjørnetjeneste? :ohmy:

Lenke til kommentar
Du gjør deg selv dog bare en bjørnetjeneste ved å ha gode karakterer fra ungdomsskolen, ettersom de som oftest kommer av gode arbeidsvaner, noe som er gull verdt på videregående.

Hvorfor er dette en bjørnetjeneste? :ohmy:

bjørnetjeneste. Gikk noe fort i svingene her i sted ser jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Drit oppi ungdomskole karakterene, bare tilpass innsats nivået etter inntakskravet for den videregående skolen du har tenkt å begynne på. Du lærer masse død meningsløs kunnskap på ungdomskolen som du ikke har behov for på vgs. Du sparer ekstremt mye tid på dette.

Jeg er ferdig med videregående skole, og jeg kan si med 100% at jeg fikk ikke noe særlig mye behov for all den svadaen jeg lærte på ungdomskolen. Prioriter mattematikk og engelsk.

Resten av fagene på vgs begynner helt fra grunnen av. Jeg tilpasset mitt innsatsnivå og det lønte seg.

Med en gang du kommer inn på vgs så kan du kaste vitnemålet fra ungdomskolen i bosset, ingen vil ha interesse av disse karakterene lengre. Du er helt ferdig med ungdomskolen da.

Lenke til kommentar

Jeg fikk 4.7 i tiende og kunne komme inn på alle offentlige (og sikkert også private) skoler i en storby som Stavanger. Så har du noe å gå ut fra, men er altså ikke så viktig.

Failer du i tiende kan du bare gjøre det bra i første også bytte til en bedre skole i andre også videre.

Viktigste er uansett å gjøre det godt nok på vgs, veldig bra på universitet/høgskole og enda bedre på jobb. ;)

EDIT: Og i forhold til hva som skal prioriteres på ungdomsskolen.. Jobb mye med matte, og mye med selve skrivingen (rettskriving, struktur osv) i norskfaget.

Endret av Zodihax
Lenke til kommentar

4 i snitt er ikke dårlig, mener å ha hørt at snittet i Norge er på 3,et-eller-annet. Jeg synes det er utrolig mye lettere å gjøre det bra på videregående, siden tingene vi går gjennom er litt mer interessante og miljøet blir litt annerledes. Jeg har gått fra 4,3 i 9. klasse til 5,3 på vg 1. Det viktige for å ha motivasjon til å jobbe, så du må sette deg noen mål. Selv håper jeg på å komme inn på NHH, noe som krever 5,2 i snitt. På videregående får jo alle en egen bærbar pc som vi bruker i alle timene. Hvis du klarer å unngå å spille for mye på facebook-spill, har du med en gang gitt et ganske bra inntrykk, siden langt over halve klassen blir sittende og spille tetris battle. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk 4.7 i tiende og kunne komme inn på alle offentlige (og sikkert også private) skoler i en storby som Stavanger. Så har du noe å gå ut fra, men er altså ikke så viktig.

Failer du i tiende kan du bare gjøre det bra i første også bytte til en bedre skole i andre også videre.

Viktigste er uansett å gjøre det godt nok på vgs, veldig bra på universitet/høgskole og enda bedre på jobb. ;)

EDIT: Og i forhold til hva som skal prioriteres på ungdomsskolen.. Jobb mye med matte, og mye med selve skrivingen (rettskriving, struktur osv) i norskfaget.

Umm..er veldig uheldig som er dårlig i matte, og Norsk skriftlig. Ligger mellom 3 og 4 i begge fagene, men jeg har prøvd å bli mer intressert i matte. Det går faktisk, men på feil tidspunkt. Nå går jeg på sommerskole(Gratis) , Kurset heter "sju start med mattematikk fra vidregående", vi lærer om funksjoner og koordinatsystem fra 1.klasse i T1 matte. Derfor har jeg nå ett STOORT PROBLEM, jeg er blitt intressert i vidregåendene matte hittil, fordi vi har hatt om funksjoner og sånt..syns det er kult, MEN der er et Stort MEN, det blir feil, jeg gjør det dårlig i ungdomskole matte..også er jeg intressert i vidregående matte. LOL? Jeg har lite motivasjon til å gjøre 10.klassse matteboka i sommerferien(fikk låne den), men kan like godt gjøre vgs matte. jeg vil ikke ha en 3 i matte i 10.klasse, da vil snittet synke ned! men det går ikke..klarer ikke å bli intressert i noe jeg har jobbet med før. Å jobbe med 10.klasse matteboka var et mål for sommerferien, men jeg tror jeg gir opp det målet, det går bare ikke.

Norsk, vel jeg klarer ikke å løfte språket :/ Såå..vet ikke om jeg klarer å få en 4 her as

Matte og Norsk bekymrer meg litt , har alltid de fagene i bakhode..Tenket alltid at jeg må gjøre noe med matte..HELE TIDA faktisk, men når jeg setter meg ned og prøver å gjøre det ...NOPE..

Endret av Noreply
Lenke til kommentar

Hvorfor tar du T1 matte hvis du sliter med faget? Vil anbefale deg å ta P1 i stedet. Nivået der er ikke direkte høyt, og hvis du tar P1 første året, S1 andre året også S2 tredje året, har du fullført den nest beste matten du kan ta på videregående, og det holder til de aller fleste videre utdanninger :)

Lenke til kommentar

Hvis du tenker på å gjøre noe med matematikk men ikke har motivasjon til å skrive å gjøre oppgaver, hva med å se gjennom noen relevante videoer på Khanacademy? http://www.youtube.com/user/khanacademy?feature=chclk#g/p

Ikke at man lærer så mye uten å gjøre oppgaver, men det får deg ihvertfall til å tenke matematikk på en litt mer produktiv måte.

Norsk har jeg ikke mange råd for. Selv skrev jeg ikke en eneste seriøs tekst på ungdomsskolen og arbeidet heller ikke med det. Etter fullført VG.2 er det til nå det eneste jeg angrer på fra ungdomsskolen, etter å ha slacket i alle fagene de 3 årene jeg gikk der.

Obligatoriske råd i norsk er:

- Lag disposisjon for tekst oppsett til alle relevante sjangre.(finner disposisjoner og maler på nett som du kan lære og kopiere fra)

- Les relevante tekster.(noveller, kåseri, analyser, essays, artikler)

Obligatorisk råd i norsk for U.skole:

- Vær jente og skriv om homofili o.l

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ungdomsskolen var mer eller mindre kun tull. Jeg trodde selvsagt på den tiden at det var det viktigste noensinne - fordi jeg måtte jo komme meg inn på en god videregående skole! Tøv, dersom du ikke skal inn på noe spesielt. Gikk ut av ungdomsskolen med et snitt på 4,5, synes det var fantastisk, jeg. Nå går jeg ut av VGS med et snitt på 5,2, noe som er helt OK. Kommer ikke inn på psykologi profesjon, men jaja.

Fikk drittlite informasjon om videregående når jeg kom dit, jeg forstod ingenting. Skulle ønske noen hadde tvunget meg til å ta S-matte og litt realfag, men jeg forstod jo ikke opplegget så tok da de "letteste" fagene - skulle ikke bli astronaut heller liksom. For å gå på NHH kan man ikke kun ha tatt P-matte, for å si det sånn, men det ante jo ikke jeg.

Sucks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...