HansU Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Hei, jeg lurer på hvordan en fotoboks fungerer. Hvordan måler den farten, og hvor gjør den det? Er det det den gjør i den andre hullet i boksen? Hans. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 (endret) Farten måles av sensorer i bakken, vil jeg tro, da enkelte bokser ikke reagerer på motorsykler (?). Selve fotoboksen står vel kun for bildet, ikke målingen. Redigert: Jeg hadde rett. Se bare hva Wikipedia har å si: «Rent teknisk måles farten ved at kjøretøyet passerer to piezo-elektriske kabler som er frest ned i veibanen med nøyaktig tre meters avstand. 12 meter etter siste kabel passerer kjøretøyet en «fotolinje» - gjerne markert med en hvit stripe oppå asfalten (Datainstrument, udatert). Selve fotoboksen står på en metallstolpe i 18 meters avstand fra fotolinjen med fronten mot kjøretøyet i ca 30 graders vinkel i forhold til kjørebanen. Boksen er utstyrt med to vinduer - ett for kameraet og ett for blitz. Avhengig av om boksen er utstyrt med kamera - og om kjøretøyet overskrider kriteriet for at farten er definert som en lovovertredelse - tas det i denne posisjonen bilde av kjøretøy og bilfører forfra. Overtredelseskriteriet kan variere. Stolpen med fotoboksen er fastmontert. Alle bokser er imidlertid ikke utstyrt med kamera. Kameraet flyttes rundt fra boks til boks. Dette avgjøres av politiet, og utføres av Statens vegvesen. Alle strekninger hvor automatisk trafikkontroll er installert, skal varsles med skilt.» Endret 27. juni 2011 av Runar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå