Gå til innhold

En hardwareamatør setter opp PC - hjelp

Ville du satset på dette oppsettet?  

6 stemmer

1. 1. Ville du satset på dette oppsettet?

• Ja
    • Nei
    • Ja, med forandringene som er foreslått

Anbefalte innlegg

Da har endelig muligheten åpnet seg for innkjøp av ny PC. Som alle andre er jeg ute etter mest mulig for lavest mulig pris. PCen vil hovedsaklig bli brukt til spilling. Etter to år uten PC har min kunnskap om hardware blitt fullstendig utdatert. Jeg trenger hjelp. Har lekt meg litt på prisguiden og kommet opp med følgende liste. Setter stor pris på om du vil svare på en eller flere av spørsmålene under. Foreslå gjerne andre deler, men 11 000 er smertegrensen økonomisk.

Harddisk: Samsung Spinpoint F3 1 TB

Skjerm: BenQ G2420HD

Kommentar: Billig og bra?

Strøm: 
Corsair HX 650W

Kommentar: Her er jeg virkelig på dypt vann. Valgte den som lå sånn midt i laget. Vil denne klare å dra systemet jeg har satt opp? Er det overkill?

DVD R/W: Samsung SH-S223C

Kommentar: Bare valgte en. Ingen peiling...

Kabinett: Fractal Design Define R3 Black Pearl

Kommentar: Skal være stillegående og stilrent.

Prosessor: Intel Core i5 2500K

Kommentar: Stod mellom denne og i7. Valgte denne pga prisen.

Hovedkort: Asus P8H67-M PRO

Kommentar: Nok et punkt jeg er ganske blank på. Det står at dette kortet har intergret grafikkort og lydkort. Har det virkelig et annet fungerende grafikkort? Hvordan fungerer det opp mot at jeg allerede har valgt et annet?

Skjermkort: Gigabyte GeForce GTX 560 Ti Super Overclock 1GB

Kommentar: Bra kort ut fra et pris/effekt-synspunkt?

SSD: OCZ Agility 3 120 GB

RAM: 8 GB Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz

Totaltpris 11 224

Link til prisguiden: https://prisguiden.no/liste/125388

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke spill spiller du?

Harddisk: Samsung Spinpoint F3 1 TB

Kommentar: God hdd.

Skjerm: BenQ G2420HD

Kommentar: Billig, ja. Bra, relativt. Dette er tross alt noe du vil stirre på med blodskutte øyne i flere tusen timer fremover. Her ville jeg lagt igjen mer penger og overbevist meg selv om at der er en god investering.

Strøm: 
Corsair HX 650W

Kommentar: Ett GTX 560 Ti har en TDP på 170w. To i SLI vil bruke dobbelt av det, enkel matematikk utgjør dette til 350w. Legg til 95w for en quad core cpu og 100w for mobo, hdd, vifter og annet, så blir det tilsammen 550w på 12v railen.

tl;dr 500w holder for ett kort, 750w for to(SLi).

DVD R/W: Samsung SH-S223C

Kommentar: Den kan lese windows dvden din, mer trenger du vel ikke?

Kommentar: Helt kurant kabinett, vil oppfylle ønskene dine.

Kommentar: Godt valg til gaming. Det er ingen forskjell mellom i5 og i7 i spill.

Hovedkort: Asus P8H67-M PRO

Kommentar: Alle hovedkort har intergrert lydkort. Det dedikerte skjermkortet(gtx 560 Ti) vil overstyre det innebygde. Ulempen med H67 er at det ikke kan overklokkes og er rettet mot mediestasjoner. P67 derimot er rettet mot gamere. Z68 kombinerer partytriks fra begge kortene til ett.

Skjermkort: Gigabyte GeForce GTX 560 Ti Super Overclock 1GB

Kommentar: GTX 560 Ti er et flott kort som gir mye ytelse per krone. Super Overclocken til Gigabyte ville jeg ikke betalt ekstra for. Du kommer like langt med et referansekort og MSI afterburner.

Kommentar: God ssd.

RAM: 8 GB Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz

Kommentar: Dominator brikkene er myntet på AMD serien, da disse kjører på 1.65v. Sandy Bridge liker bedre Vengeance, som kjører på 1.5v. Ellers er det ikke noe forskjell mellom de to.

En tredjeparts cpukjøler er noe du trenger hvis du er sky for støy eller vil overklokke cpuen din.

Helt til slutt er det ikke realistisk å sette opp full liste på prisguiden da den tar de billigste delene fra forskjellige butikker, det vil bli dyrere å betale frakt fra alle enn å bestille alt fra en butikk. Jeg kan anbefale dustinhome.no. Da vil listen se noenlunde slik ut.

Grunnen til at det blir hakket dyrere er pga hovedkortet. Du kan fint leve med et P67-kort av samme variant. Corsair hx 750w for eventuell SLi oppgradering. Ellers vil OCZ ModXStream Pro 500w gjøre jobben for ett kort.

Endret av leetabix2
Lenke til kommentar

Takker for hjelpen til de som har bidratt så langt. Det blir i hovedsak spill som Dragon Age, Assassins Creed, Bioshock, Civilization på denne maskina.

Har falt ned på følgende oppsett. Hvis noen ser noe feil eller uklokt så si ifra nå! Jeg bestiller dette i morgen kveld.

Strøm: 
OCZ ModXstream Pro 500W

469,–

Harddisk:
Samsung Spinpoint F3 1 TB

395,–

Microsoft Windows 7 Home Premium...

788,–

DVD r/w 
Samsung SH-S223C

363,–

689,–

Grafikkort: 
XFX Radeon HD 6950 2GB

1995,–

RAM: Corsair Vengeance DDR3-1600 8 GB...

634,–

1509,–

Hovedkort: Asus P8P67 PRO

1195,–

Ekstra vifte: Arctic Cooling Freezer 13 Pro

244,–

Skjerm: BenQ G2420HDBE

1159,-

1584,–

Totalsum = 11089,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...