MrAvionics Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Skal flytte til høsten, og der er det en nettlinje på 5Mbit ned/0.5Mbit opp. Lengde til sentral er 1994M og lengde til inntak er 25M. ADSL. Kan man ut i fra det si om man får god nok ping til å spille online ? Lenke til kommentar
branick Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Skal flytte til høsten, og der er det en nettlinje på 5Mbit ned/0.5Mbit opp. Lengde til sentral er 1994M og lengde til inntak er 25M. ADSL. Kan man ut i fra det si om man får god nok ping til å spille online ? Mer enn god nok. Jeg har 1,8 ned / 0,35 opp og ligger jevnt på 65ms i COD/CS spillene. Noen vil nok si at god ping har et 2 tall først, og jeg er forsåvidt enig, men 65 ping er helt supert i dagens spill Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 27. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2011 Så lenge jeg ikke går over 100ms er jeg fornøyd. Men Hastigheten har vel lite å si når det gjelder ping ? Hva annet er det som avgjør ? Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Hastighet har ingenting og si. Om så er så har det ikke noe og si om du har 50Mbit ned og 0,2Mbit opp. Opp hastighet er minst like viktig som ned hastighet. Du vil nok heller ikke slite med ping. Svært få sliter med høy ping i Norge og kjenner flere som ligger på 40ms med en avstand på 2-3k meter fra nærmeste sentral. Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 27. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2011 Takk for svar. Nettlinjen jeg sitter på idag er 4 ned/0.4 opp og er 3.5km fra sentralen. Jeg sitter med ping rett over 100 i BF BC2. Bare det ikke blir værre en det så er jeg fornøyd På 5/05 linje, hvor mye kan de andre som sitter på nettet gjøre før man merker det under spilling ? Hvis de for eksempel ser en youtube film samtidig som jeg spiller, vil jeg merke noe til det da ? Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Nei, men med en gang de starter en opplasting av større filer vil du merke det ganske lett. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 (endret) Avstand mellom klient og server (klient/klient for P2P-applikasjoner). Og fysisk avstand er ikke nødvendigvis det viktigste her heller, men antall ruterpunkter mellom endenodene. C:\Users\Øyvind>tracert www.vg.no Tracing route to www.vg.no [195.88.55.16] over a maximum of 30 hops: 1 <1 ms <1 ms <1 ms 10.0.0.1 2 6 ms 5 ms 5 ms <min egen IP her> 3 17 ms 17 ms 28 ms 217-13-1-238.dd.nextgentel.com [217.13.1.238] 4 17 ms 17 ms 18 ms 154.84-48-3.nextgentel.com [84.48.3.154] 5 21 ms 17 ms 20 ms ti0002b300-ge2-3-0.ti.telenor.net [148.122.8.1] 6 33 ms 17 ms 47 ms ti0001c310-ae0-0.ti.telenor.net [146.172.105.13] 7 32 ms 78 ms 17 ms ti0001a400-xe1-0-0.ti.telenor.net [146.172.98.14] 8 41 ms 25 ms 17 ms rl-gw.cust.telenor.com [194.248.42.170] 9 18 ms 18 ms 18 ms vlan62.sw0.hmg9.no.linpro.net [87.238.32.19] 10 18 ms 27 ms 18 ms www.vg.no [195.88.55.16] Trace complete. Dette er ruten data overføres mellom meg og VG sin webserver (prøv selv med kjør > cmd og "tracert www.vg.no"). Jo flere interne noder (ruterpunkter), jo lenger tid før data kommer frem. Dessuten er linjelast vesentlig. Ruteren har en viss buffer, og dersom bits renner inn fortere enn ruteren klarer å distribuere dem vil pakker gå tapt. Ulike protokoller håndterer dette på ulike måter, men i praksis vil du stort sett oppleve at dersom en annen person på ditt lokalnett streamer video og laster torrents på full guffe samtidig som du spiller, opplever du massiv lagg - selvsagt noe avhengig av linjen din. Det hjelper ikke å ha mer overføringskapasitet på linjen din hvis du allerede har nok. Med "nok" mener jeg selvsagt "tilstrekkelig til å dekke det totale samtidige kapasitetsbehovet for husstanden" (og ikke nødvendigvis bare akkurat nok til å dekke kravene til spillet du spiller). Dersom du sliter med lagg pga. andres overlasting, kan du skaffe deg en kvalitetsruter med skikkelig støtte for QoS (Quality of Service). Da vil du få muligheten til å prioritere visse typer traffikk over andre typer, slik at ruteren f.eks. prioriterer pakkene som skal til din lokal-IP med portene spillet bruker fremfor pakkene som hører til torrentnedlastingen på en annen maskin. I praksis vil det si at pakkene spillet ditt benytter seg av hopper fremst i ruterens buffer (kø), og blir distribuert først, slik at ping og pakketap reduseres for deg. Endret 27. juni 2011 av srbz Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 jeg er 2km unna sentralen og får 6 ms til vg.no og 5 på de fleste norske css servere, så er nok mere enn bare avstanden og hastigheten som spiller inn. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 (endret) Avstanden til VG er ikke nødvendigvis avgjørende for ping på spillservere, jeg trakk det bare frem som et eksempel. Endret 27. juni 2011 av srbz Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 jeg er 2km unna sentralen og får 6 ms til vg.no og 5 på de fleste norske css servere, så er nok mere enn bare avstanden og hastigheten som spiller inn. Det ser ut som mange tror at avstand til sentral spiller inn på responstiden (a'ka ping). Det gjør den ikke, med de målemetodene vi snakker om. Signalene mellom sentralen og huset ditt, går med nesten 30 mil pr millisekund. Avstand til sentral kan spille inn ved at det blir kødannelse pga trafikk på linjen og lav kapasitet. Lenke til kommentar
ftpman Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Avstand mellom klient og server (klient/klient for P2P-applikasjoner). Og fysisk avstand er ikke nødvendigvis det viktigste her heller, men antall ruterpunkter mellom endenodene. C:\Users\Øyvind>tracert www.vg.no Tracing route to www.vg.no [195.88.55.16] over a maximum of 30 hops: 1 <1 ms <1 ms <1 ms 10.0.0.1 2 6 ms 5 ms 5 ms <min egen IP her> 3 17 ms 17 ms 28 ms 217-13-1-238.dd.nextgentel.com [217.13.1.238] 4 17 ms 17 ms 18 ms 154.84-48-3.nextgentel.com [84.48.3.154] 5 21 ms 17 ms 20 ms ti0002b300-ge2-3-0.ti.telenor.net [148.122.8.1] 6 33 ms 17 ms 47 ms ti0001c310-ae0-0.ti.telenor.net [146.172.105.13] 7 32 ms 78 ms 17 ms ti0001a400-xe1-0-0.ti.telenor.net [146.172.98.14] 8 41 ms 25 ms 17 ms rl-gw.cust.telenor.com [194.248.42.170] 9 18 ms 18 ms 18 ms vlan62.sw0.hmg9.no.linpro.net [87.238.32.19] 10 18 ms 27 ms 18 ms www.vg.no [195.88.55.16] Trace complete. Dette er ruten data overføres mellom meg og VG sin webserver (prøv selv med kjør > cmd og "tracert www.vg.no"). Jo flere interne noder (ruterpunkter), jo lenger tid før data kommer frem. Antall hopp har ikke noe å si, og uansett så viser dei fleste hopp ikke selv om dei er der da dei er masket bort i mpls nettene til leverandørene, i nettet her jeg sitter for eks så e r det ca. fysiske hopp men ingen av dei viser i en traceroute. (og jeg bruker 1-2ms igjennom alle sammen) Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 2. juli 2011 Del Skrevet 2. juli 2011 Kan man ut i fra det si om man får god nok ping til å spille online ? Nei, routing is king. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå