Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Begynnende senebetennelse?

Anbefalte innlegg

Har hatt ubehag i hånden de siste dagene, men det er ikke alltid. Det er av og til når jeg gjør enkelte ting som å bruke fjernkontrollen, musa til pc'en og mobiltelefonen. Får ubehaget/vondt når jeg på en måte bruker ''kraft'' i hånda.

Var hos legen (for andre grunner egentlig) og hun sa at jeg skulle avbelaste hånden og begynne å bruke venstre hånd istedet, hun mente at det var mulig at det er en begynnelse på senebetennelse.

Er dette kjente symptomer på begynnelsen av senebetennelsen? Ønsker ikke å overbelaste hånden så jeg får kronisk smerte som er der uansett hva jeg gjør, men ønsker heller ikke å bli paranoid. Merker små ubehag/smerter selv når jeg skriver dette innlegget merker jeg :p

Noen tips hvis det ER senebetennelse??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt ubehag i hånden de siste dagene, men det er ikke alltid. Det er av og til når jeg gjør enkelte ting som å bruke fjernkontrollen, musa til pc'en og mobiltelefonen. Får ubehaget/vondt når jeg på en måte bruker ''kraft'' i hånda.

Var hos legen (for andre grunner egentlig) og hun sa at jeg skulle avbelaste hånden og begynne å bruke venstre hånd istedet, hun mente at det var mulig at det er en begynnelse på senebetennelse.

Er dette kjente symptomer på begynnelsen av senebetennelsen? Ønsker ikke å overbelaste hånden så jeg får kronisk smerte som er der uansett hva jeg gjør, men ønsker heller ikke å bli paranoid. Merker små ubehag/smerter selv når jeg skriver dette innlegget merker jeg :p

Noen tips hvis det ER senebetennelse??

Sviende følelse? eller skarp følelse?

Hvis det gjør vondt når du bruke kraft er det fremdeles håp å forebygge det. Trener du regelmessig? Hvis ikke, GJØR DET! Styrketrening hjelper sinnsykt mye for betennelse og skader. Hvis ikke så må du gjøre denne øvelsen:

Gjør dette med lette men tunge nok vekter. Husk å erstatte kongler med dumbells:) 12-20 x 3 ganger.

Pg til slutt ikke vær så mye på dataen og ha regelmessige avbrekk fra all dataaktivitet ellers.

Hilsen en som har hatt kronisk senebetennelse i flere år.

Lenke til kommentar

http://x-life.no/elastic_wrist_wraps/P_115

Du sitter for mye på dataen. Derfor går håndleddet ofte ut av alignment. Bruk armguard.

Det er ikke kun håndleddet, men jeg tenkte å kjøpe noe som kan støtte opp hele hånden kanskje så jeg ikke får brukt det så mye?

Sitter for mye på dataen ja.. crap.

Jeg bruker høyrehånden (den som det er er vondt/ubehag i) til ALT i hverdagen.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Hvis det gjør vondt når du bruke kraft er det fremdeles håp å forebygge det. Trener du regelmessig? Hvis ikke, GJØR DET! Styrketrening hjelper sinnsykt mye for betennelse og skader. Hvis ikke så må du gjøre denne øvelsen:

Gjør dette med lette men tunge nok vekter. Husk å erstatte kongler med dumbells:) 12-20 x 3 ganger.

Pg til slutt ikke vær så mye på dataen og ha regelmessige avbrekk fra all dataaktivitet ellers.

Vet ikke helt om jeg vil si skarp eller sviende, kanskje en liten blanding av begge to? Det er mer som ett ubehag enn vondt nå, får meg til å stoppe opp og tenke ''wtf'' men gjør ikke så jeg skriker eller griner av smerte.

Trener ikke styrke, har aldri gjort det. Hvordan skal styrketrening ha noe å si på hånden min? Det er bare fra håndleddet og utover i fingrene, ikke merket noe i resten av armen.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg vil si skarp eller sviende, kanskje en liten blanding av begge to? Det er mer som ett ubehag enn vondt nå, får meg til å stoppe opp og tenke ''wtf'' men gjør ikke så jeg skriker eller griner av smerte.

Trener ikke styrke, har aldri gjort det. Hvordan skal styrketrening ha noe å si på hånden min? Det er bare fra håndleddet og utover i fingrene, ikke merket noe i resten av armen.

Dersom håndleddet føles vondt eller gir deg "wtf" følelse så må du jobbe med å fjerne denne følelsen. Hvis du ikke har hatt betennelse så vil det alltid først oppstå vondhet i håndleddet deretter i albuen. Grunnen til det er at senemusklene i albuen er stive og "trekker" seg sammen. For å få dette vekk må du trene styrke for forarmen din eller/og skvise en ball for løse anspentheten. Poenget er jo å skape mobilitet og styrke slik at "wtf" følelsen ikke oppstår igjen.

Gjør disse øvelsene og FOREBYGG. Bedre sikker enn ikke...

http://www.youtube.com/watch?v=8C1a0l4q5HU

http://www.youtube.com/watch?v=rSbzs3kPdd8&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=IaX6rT8J8gI

Lenke til kommentar

Hvis du har fått det, s¨hjelper det lite å trene armen. Vent til det har helbredet seg skikkelig. Merk at det tar 2 uker før alt er i plass, men for all del ikke STOPP å bruke armen. Ha litt aktivitet. Jeg har aldri hatt behov for medikamenter, oftest gjorde de bare verre siden jeg ikke kunne tolke smertesignalene riktig, men jeg har brukt is istedet og iset armen min tre ganger daglig. Fem minutter på og 10 av x 2. Kosttilskudd som selolje og fiskeolje kan hjelpe eller er mye kjøtt i kostholdet med på å reparere ødelagte vev raskere.

Lykke til uansett!

Lenke til kommentar

Forsøk eksentrisk trening av håndleddet slik det blir foreslått over. Det kan være du har tendinose og ikke begynnende senebetennelse. Da vil midler som voltaren være verdiløse.

Det er det nok ikke. Merket noe før helgen og dro til legen på mandag, så i første omgang vil jeg tro at det er en enkel senebetennelse.

Har selv hatt stor nytte av vertikal datamus, og jobber aldri lenge uten slikt lengre. Selvsagt ingen mirakelkur, men selv en marginal reduksjon i belastning kan ha betydning om det foregår over lang tid.

DEN så behagelig ut!

Lenke til kommentar

En grei første test for å se om den musen har noe for seg er å holde underarmen horisontal, med hånden som om du skulle bruke den vertikale musen. Vri så håndleddet 90 grader til venstre, merker du det strammer til kan det være verdt å prøve. Koster litt, men jeg har ikke sett noen rimeligere alternativer i tilsvarende utforming.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...