digitalprince Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Topic sier vel det meste. Har sølt en del pasta utenfor kjernen også. Lurer bare på om noen har brukt aceton eller om jeg bør bruke noe annet. Håper på svar innen kvelden, for da kliner jeg på hvis jeg ikke hører noe Lenke til kommentar
Prelude Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Aceton, Isopropanol, alkohol (96% teknisk sprit, ikke det lokale hjemmebrygget) mm er noen av de beste stoffene du kan bruke til å gjøre ren en kjøler og cpu. dem ødelegger ikke overflaten og legger ikke igjen rester samt de fordamper veldig fort, men av den grunn så er det anbefalt å gjøre rensejobben utendørs ellers så kan man bli 'litt' rar i hodet Lenke til kommentar
darkfury Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 aceton er vel ikke like bra som isopropanol, inneholder litt for mye fettstoff og tull, men kjøp deg ei flaske iso på nærmeste bensinstasjon så blir det full rulle Lenke til kommentar
Calm Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Aceton kommer vel som oftest i form av neglelakkfjerner, og da vil jeg ikke tro at du kun får aceton, men en del andre stoffer i tillegg, som darkfury skriver... I tillegg til på bensinstasjonen, får du kjøpt isopropanylalkohol (propan-2-ol) rent som "Blå Isopropanol" fra Arcus på Vinmonopolet. Lenke til kommentar
evorkahn Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 du kan få kjøpt aceton i butikker hvor de selger maling. feks. Fargerike butikene. Lenke til kommentar
artoffiction Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Ren aceton kan kjøpes på apotek. Men husk at aceton løser opp plast. Ikke vask cd'er og slikt med det, da det resulterer i ubrukelig plate. Derfor vil jeg være forsiktig med cpu kjernen og evt printkort i nærheten. Topp for rengjøring av metall da. Ren etanolsprit er nok bedre/mindre risikofylt for cpu. Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 aceton er vel ikke like bra som isopropanol, inneholder litt for mye fettstoff og tull, men kjøp deg ei flaske iso på nærmeste bensinstasjon så blir det full rulle Sprøyt! Ren Aceton inneholder ikke et fnugg fettstoffer eller tull!!! Gå til en malerbutikk å kjøp ren Aceton, den er fantastisk til rengjøring, men ikke søl på malte flater eller plastdeksler på maskinen din eller på bordet du jobber på, det ødelegger de fleste typer plast, faktisk løser opp molekylene på plasten, og løser opp så og si alle maling/lakktyper, selv etter herding. Et av de få stoffene man kan få liv i gamle tørkede malekoster med. Ellers er jo som skrevet teknisk isopropanol yppelig til rengjøring av CPU-core. Lenke til kommentar
bjalle Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 vanlig frostveske til bil gjør det rent uten problem. Lenke til kommentar
salomo Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 vanlig frostveske til bil gjør det rent uten problem. Inneholder ikke frostveske olje(fett). Lenke til kommentar
bambam Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Jeg brukte neglelakkfjerner, hvordan funker egentlig dette? Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Jeg brukte neglelakkfjerner, hvordan funker egentlig dette? Funket fint for meg også. Et av de få stoffene man kan få liv i gamle tørkede malekoster med. Er ikke bustene til en malekost tynne plasttråder vanligvis? :o Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Jeg brukte neglelakkfjerner, hvordan funker egentlig dette? Det er nok litt heller tvilsomme greier, pga. aceton's ekstreme fettoppløselige egenskaper, fyller man på med olje, liksom for å myke opp neglene, og for å begrense lukta, har man parfymestoffer inaglelakkfjernen. Ikke om jeg ville ha det på min Cpu-kjerne (det holder med godlukt på kjærringa). Som beskrevet overfor, kjøp den i malerbutillen. Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Tacritan skrev: Sitat: Et av de få stoffene man kan få liv i gamle tørkede malekoster med. Tacritan skrev Er ikke bustene til en malekost tynne plasttråder vanligvis? -------------------------------------------------------------------------------- Mulig det finnes med plasttråder, men det har aldri jeg sett eller kjøpt. Tror ikke du ville fått en maler til å male med en plastkost. Tviler på at du kunne male Jotun sin oljebaserte Heftgrunning med en plastkost feks. Den inneholder sinnsykt mye kjemi. De kostene jeg bruker har grisebust. Ble litt off-topic nå 8) Lenke til kommentar
bambam Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Men kan cpu få skader av og bruke neglelakk fjerner? Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Tviler jeg på, men du vil muligens få et fettlag fra den "oppmykingsoljen" som er i den, og derved få et dårlig ledende lag mellom cpu og goop'en du bruker. Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Som en guide på overklokking sier: Burk Isopropanol eller rødsprit. Disse er spesiellt bra da de løser opp, og ikke inneholder fett. Koster ikke så fælt mye for isopropanolrødsprit, så hvorfor mase om aceton som rett etser på plastikk her og der. Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 vanlig frostveske til bil gjør det rent uten problem. Inneholder ikke frostveske olje(fett). Nei det er ikke mulig å bruke frostveske til å avfette cpu'n Nei frostveske inneholder ikke oljeprodukter men glykol Lenke til kommentar
digitalprince Skrevet 31. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2003 Tusen takk for svar alle sammen. Brukte Aceton jeg ( ren, kjøpt på jernvarehandel) og det funket fint. La på et nesten gjennomsiktig lag med artic silver 3, så nå blir det bra Lenke til kommentar
Junta Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Jeg har brukt Aceton til andre ting. Det er kraftige saker, men jeg har ikke lyst å bruke det på cpu'n. Foretrekker Isopropanol jeg. Billig er det også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå