LMH1 Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 (endret) Kan noen gi meg et diagram lik: Som viser ca hvordan boligprisene vil antas å stige opp mot 50 år frem i tid? Fra 1980 og senere? Eller er dette for mye å be om? Eller vanskelig å diskutere? Regner vi stignig eller reduserring innen 5 år? Hvis ikke noe spesielt skulle skje? Endret 27. juni 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Econ har stort sett prisene du trenger, men ikke tilbake til 1980 – for eldre data er Norges Bank antageligvis beste kilde. Ditt første og siste spørsmål blir ren gjettelek. 1 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Det har jo visst seg at både særlig oppgangene, men også nedgangene stort sett har slått alle prognoser, om jeg ikke tar helt feil... 1 Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Jeg ville begynt her. http://www.ssb.no/emner/08/02/30/bpi/ Kunnskap om boligpriser 50 år frem i tid vil jeg ikke tro at noen vil hevde med overbevisning at de har. Historiske priser finnes, fremtidige er litt mye å be om, analytikerne gjetter vel noen få år frem i tid. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2011 (endret) Men hvis noen skulle vedde de neste 3-4 årene. Tror dere det må gå oppover eller nedover med det første? Alikevell får jeg neppe sikrere svar en 60% men hvis det er sannsylig prisene går ned, er det bedre å vente en å ta opp større lån (75%) av det man har. Problemet er hvis prisene vil øke i takt med de siste 10 årene, er det nytteløst å spare seg til bolig, fordi det blir for dyrt, og man aldri vil slippe lån. Vetfall slik jeg ser det. Er det usansynlig gjennomsnitt boliger vil øke indeksen med 5% hver år 20 år frem i tid? Jeg tviler på noen ville kjøpt en 2 roms borettslag i dårlig standard til 10 milioner hvis det var billig. Da tror jeg flere heller ville leiet boligen. Eller bo i campingvogn. Endret 28. juni 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Ingen kan svare deg på dette, men så lenge du ikke MÅ selge boligen du kjøper i løpet av en nedgangsperiode så spiller det ingen rolle om boligens verdi synker. Det er først når du skal selge boligen at dette virkelig skaper et problem for deg. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2011 (endret) Ok, men hvor mye er dere villige å betale for bolig før dere sier, da velger jeg heller å bo i bilen eller campingvogn isteden? Må man da opp i 5 milioner for 2 roms leilighet under 20 kvadratmeter i dårlig standard før noen ikke vil betale dette i grønnland området? Hvis dere ønsker et sted å bo, ville dere kjøpt det nå om dere kan vente i 5 år? Og heller tatt opp lån eller ville dere ventet å håpe på prisene synker litt? Endret 28. juni 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2011 (endret) Prøv å se på: Hvis vi ser mellom 2006-2008 gikk prisene ned, antakelig på grunn av finskrisen, så eneste som klarte å norge å ungå den problematikken var at rentene i bankene gikk ned. Så hvis rentene går opp, mistenker jeg vi snart får ny finanskrise. Og da burde boligprisene gå ennå mere ned, hva tror dere? Ut fra denne tabellen virker blokkleilighet som et dårlig kjøp nå. Hadde vi vært for 10 år siden kunne vi sikkert ha spart 75% av utgiftene for borettslag og lingdene? Altså en bolig som selges til 2 milioner hadde kostet 500 000 kr isteden. Vet ikke om fellesutgiftene økes også, men bare boligprisen er verdt besparelsen. Endret 28. juni 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 (endret) Hvis dere ønsker et sted å bo, ville dere kjøpt det nå om dere kan vente i 5 år? Og heller tatt opp lån eller ville dere ventet å håpe på prisene synker litt? Ville kanskje ikke ventet fullt fem år, men heller kjøpt når renta har økt litt mer. Siden 1992 har blokkleilighetprisene steget med ca. 9.7% i året. Boble eller ei? Det for være opp til deg å vurdere. Edit: At blokkleiligheter er dyrt er ikke nødvendigvis en sannhet. Med eiendomsskatt vil store objekter få høy skatt (altså hus høy skatt) dessuten ligger disse ofte mer sentralt enn hus og derfor lavere transportkostnader (som øker mye). Endret 28. juni 2011 av Wisd0m Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2011 (endret) Siden 1992 har blokkleilighetprisene steget med ca. 9.7% i året. Boble eller ei? Det for være opp til deg å vurdere. Nå har jo andres vurderinger det som sier mest på pris, så hvis andre er villige å kjøpe et 2 roms råtten/soppskadet obos leilighet til 5 milioner kr, så er det alle det går ut over i tillegg om det er få hus tilgjengelig. Edit: At blokkleiligheter er dyrt er ikke nødvendigvis en sannhet. Nå kjenner du ikke meg, kan jo godt tenkes at f.eks Asker er fiber så dyrt at det koster 4 ganger så mye en i oslo, derfor trenger jeg å reise langt til jobb, nå er jo dette eksempel, men jeg bare nevner det. Men jeg er enig at høye boligpriser gir store lån og høye renter i tillegg formueskatt så jeg forstår nesten ikke hvordan folk mellom 18-23 år har råd til å eie et 2 roms lelighet alene og man i tillegg vil klare å spare en 10 000 kr i året. Hvis man da låner hus betaler man ca like mye som å eie, hvis vi snakker om lengere perioder. Så det er heller ikke lønnsomt. Selv hadde jeg håpet å spare alt pengene slik jeg slipper å ta opp større lån. Men problemet hvis prisene økes som de siste årene er det å spare penger til bolig nyttesløst. Endret 28. juni 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Du får ikke formuesskatt så lenge du har mye gjeld på boligen... Fiber er ikke 4 ganger så dyrt i Asker, unntaket kan være for oppstarten hvis du må legge kabel, men det kan du risikere i Oslo også... Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2011 (endret) Du får ikke formuesskatt så lenge du har mye gjeld på boligen... Hva med boligskatt? Man slipper ikke unna. Fiber er ikke 4 ganger så dyrt i Asker, unntaket kan være for oppstarten hvis du må legge kabel, men det kan du risikere i Oslo også... Sammenlign med lynet.no: http://www.lynet.no/bestill?project=463080&name=Funkisg%C3%A5rden%20Borettslag Olja Lyn - 100/25 Mbit/s Internett 419 kr per måneden Hvis du klarer å få den hastighet uten å betale 4 ganger så mye f.eks i asker så er du flink eller har en superavtale. Eller: Ammerudlia Borettslag Olja Lyn - 100 / 100 Mbit/s Internett 599 kr per måneden Tviler på det bli enkelt å få noe tilsvarende mellom OSLO og Asker. I tillegg støtte for IPTV. (Ikke kabeltv dekoder) f.eks fra Get eller nextgentel. Endret 28. juni 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Hva med boligskatt? Man slipper ikke unna. Det kommer ann på hvilken kommune du bor i... Olja Lyn - 100/25 Mbit/s Internett 419 kr per måneden Hvis du klarer å få den hastighet uten å betale 4 ganger så mye f.eks i asker så er du flink eller har en superavtale. Får du fiber med noen andre i Asker? Hvis nei, urelevant... Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2011 (endret) Må nok være http://www.bkkfiber.no/ (altibox) men tviler på de selger fiber i prisklasse med lynet for borettslag, så jeg tror lynet er billigere. Men la oss ikke diskutere så mye utenfor tema, det viktigste jeg lurer på om det er en god invistering å ta opp større lån eller ikke, man må nok regne med prisen ofte økes med 25% hvis man låner penger, så totalsett er ikke lån å anbefale hvis det ikke er krise for å si det slik. Nå jeg jeg nok en kravstor person, så jeg gidder neppe å kjøpe en dyr lelighet hvis standarden er så dårlig at standarden stammer fra fra 1940 tallet. Angående hus/leilighet hva defineres som nytt? Er alt mellom 10-20 år nytt? Men eldre en det gammelt? Endret 28. juni 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Jeg vil si at nytt er under 10 år... Lenke til kommentar
Morro Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Men hvis noen skulle vedde de neste 3-4 årene. Tror dere det må gå oppover eller nedover med det første? Alikevell får jeg neppe sikrere svar en 60% men hvis det er sannsylig prisene går ned, er det bedre å vente en å ta opp større lån (75%) av det man har. Problemet er hvis prisene vil øke i takt med de siste 10 årene, er det nytteløst å spare seg til bolig, fordi det blir for dyrt, og man aldri vil slippe lån. Vetfall slik jeg ser det. Er det usansynlig gjennomsnitt boliger vil øke indeksen med 5% hver år 20 år frem i tid? Jeg tviler på noen ville kjøpt en 2 roms borettslag i dårlig standard til 10 milioner hvis det var billig. Da tror jeg flere heller ville leiet boligen. Eller bo i campingvogn. Bankene er veldig interessert i evig prisoppgang på boliger. Da betaler vi størst mulig andel av inntekten vår i renter, og banken har ingen risiko for å tape penger. Så da kan de låne ut mer, og få mer i renter... Hvis kjøperne tenker seg litt om, så prisoppganger stopper opp litt, så kan banken låne litt mer til alle, så de kan by litt mer. Sånn fortsetter det. Hvem er det EGENTLIG som eier flest boliger? 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2011 Er det staten som eier flest boliger? Vet ikke om bankene eier noe? Lenke til kommentar
Morro Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 20% egenkapital, 80% fra banken, hvem som eier huset kan man jo se som man vil.... Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Er det staten som eier flest boliger? Vet ikke om bankene eier noe? Hvorfor blande inn staten? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå