Gå til innhold

[Løst] Kan jeg klare MATH100?

anna1992

Anbefalte innlegg

Fra høsten av skal jeg studere, og blant fagene som er obligatoriske er det et matematikkurs som heter: MATH100. Nå har jeg lest litt om dette matematikkurset, og det virker som at det er en stor fordel å ha hatt Matematikk R1. Jeg har hatt kombinasjonen Matematikk S1/S2, men jeg ser at kurset tar opp flere emner som jeg ikke har hatt om i S-matematikk: optimalisering i en og to variable, Lagranges multiplikatormetode, vektorer, differensiallikninger og integrasjon.

Mitt spørsmål er da: Er det veldig vanskelig for en som ikke har hatt disse emnene å gjennomføre det? I og med at det står at man må ha kombinasjonen R1 eller S1/S2, burde det vel være sånn passe gjennomførbart for meg også? Jeg hadde 5'er i S2 standpunkt, bomma litt på eksamen og ble dratt ned til en 3'er (som jeg egentlig mener er en 4'er besvarelse, men det er en annen sak).

Endret av anna1992
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Kanskje de tar de emnene fra grunnen av eller at de blir repetert før dere går i dybden.

Står det at det anbefales at du har enten R1-matte eller S1+S2-matte i forkunnskaper og du har dette da skal det gå bra, så lenge det ikke står at det anbefales R2-matte.

Lenke til kommentar

Hvis det er noe du eventuelt bør se på, så er det vektorer. Dette behandles i R1, mens de andre emnene du nevner nok blir tatt fra grunnen av, slik som Tricell sier.

Okei. Takk! Jeg begynte opprinnelig med R1, så vektorer har jeg hatt litt om fra før, men husker svært lite av det. Får prøve å jobbe meg igjennom vektordelen av R1 pensum...

Lenke til kommentar

Det ville vel vært urimelig om man ikke har en gjennomgang av det grunnleggende i hvert emne før man begynner for fullt?

Det er jo ditt ansvar å sørge for at du har med deg det grunnleggende.

Så lenge man klarer inntakskravene så vil jo universitetet indirekte si at du kan det grunnleggende som kreves for studiet?

Det er ikke meningen at man skal kunne alle emnene som står nevnt i 'fagplanen'.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har ikke hatt Math100, men har hatt venner som har hatt det faget. Inntrykket mitt er ikke at det er spesielt vanskelig. Det virker som at du er mer eller mindre en oppegående person, da er det ikke tvil om at du "klarer" Math100. Men det spørs hva du mener med klarer. Hvis klarer er en "E" så skal det rimelig lett. Men jeg vil tro med god forberedelse til eksamen så burde C være innen rekkevidde for de fleste.

Lenke til kommentar

Kubjelle: Med klarer mener jeg at jeg klarer det mer enn bare såvidt... Visst det ikke er så veldig vanskelig, burde jeg vel klare det.

Hadde 3 i 3MX på VGS og fikk B i Math100 så dette er et veldig greit fag. Går ikke i dybden overhodet og er kun helt generelt over flere emner. :)

Okei, takk for svar. 3MX tilsvarer nåtidens R2 ikke sant? Jeg får bare prøve å bite tennene sammen, evt. kan jeg ta et lite forkurs før mattekurset begynner. Det finnes ihvertfall et kurs som heter math001 som skal gjøre det lettere å henge med i math100.

Endret av anna1992
Lenke til kommentar

Glemte å skrive at jeg hadde funnet ut av problemet mitt. Undersøker litt nærmere kurset Math100 nå og jeg ser at det er lagt inn gamle forelesningsnotater på siden der. Det virker som at de tar det ganske bra fra begynnelsen av...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...