bobbyMc Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Jeg har prøvd å finne ut av det jeg lurer på ved å bla gj. en haug av tråder om eksamen, privatist osv. Men enklest å spørre selv. For noen uker siden tok jeg et par muntlig eksamener, for å forbedre Vgs vitnemålet fra i fjor. Resultatene ble gode Nå har jeg fått vitnemålet. Så var det slik at de gamle standpunktkarakterene er strøket, og inn i eksamenskarakterkollonnen har naturligvis de nye kommet. Men jeg trodde man kunne bruke de dobbelt opp, etter hva jeg har lest på dette forum. Har prøvd å finne ut av det på udir.no, uten å blitt noe klokere. Noen som vet? Hadde vært veldig greit med henvisning til udir.no, eller annet offentlig dok. Jeg har tenkt å sende e-post til skolen om det, men greit å vite litt først. Lenke til kommentar
bobbyMc Skrevet 27. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2011 (endret) Fant ut av det selv. Men sikkert noen andre som lurer på det samme. Se § 3-46 http://www.lovdata.no/for/sf/kd/xd-20060623-0724.html#3-42 Endret 27. juni 2011 av bobbyMc Lenke til kommentar
;_; Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Hva mener du med "bruke de dobbelt opp"? Lenke til kommentar
bobbyMc Skrevet 27. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2011 Hva mener du med "bruke de dobbelt opp"? Både som standpunkt- og eksamenskarakter. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Det jeg har hørt hvertfall Lenke til kommentar
;_; Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Slik at den nye eksamenskarakteren tar over den gamle standpunktskarakteren (og evt. gammel eksamen)? Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Det er i så fall feil. Det som skjer er at standpunkt og eventuell gammel eksamenskarakter fjernes, og den nye eksamenskarakteren blir stående. Lenke til kommentar
bobbyMc Skrevet 27. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2011 Det er i så fall feil. Det som skjer er at standpunkt og eventuell gammel eksamenskarakter fjernes, og den nye eksamenskarakteren blir stående. Riktig. Det var det jeg så på det nye vitnemålet mitt. Lenke til kommentar
thiho Skrevet 2. juli 2011 Del Skrevet 2. juli 2011 vil det si at du fortsatt får førstegangsvitnemål? Lenke til kommentar
operg Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Bare hvis du tar privatisteksamen i løpet av tiden du går på videregående. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 (endret) vil det si at du fortsatt får førstegangsvitnemål? Feil! Tar du et fag opp som eller via privatist da mister du førstegangsvitnemålet AUTOMATISK, og havner inn i ordinær kvote dersom du velger å bruke privatistkarakteren. Edit: Innlegg inneholder feil informasjon. Endret 3. juli 2011 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 vil det si at du fortsatt får førstegangsvitnemål? Feil! Tar du et fag opp som eller via privatist da mister du førstegangsvitnemålet AUTOMATISK, og havner inn i ordinær kvote dersom du velger å bruke privatistkarakteren. Herregud, du har jo ikke peiling. Du havner slettes ikke automatisk i noen ordinær kvote om du går opp som privatist. For det første, søker du i begge kvotene til og med det året du fyller 21 år. Det vil si med to versjoner av vitnemålet, der det ene er det opprinnelige og det andre er det med forbedrede karakterer. For det andre, tar du opp fag mens du fremdeles går på videregående skole, får du ført på karakterene på førstegangsvitnemålet. I bobbyMCs tilfelle vil de forbedrede karakterne bare gjelde på det ordinære vitnemålet. 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Jeg begår dementi på mitt forrige innlegg. Nypis har rett, det gis et unntak her, man kan fremdeles søke med førstegangsvitnemål, dersom man tar fag som privatist mens man går på videregående skole, selv om man er under 21 år. Dersom man tar fag som privatist etter videregående selv om man er under 21 år, da gjelder ikke dette unntaket lengre, og man må søke i ordinær kvote dersom man bruker privatist karakteren. Min feil, var at jeg så ikke dette "unntaket". Kilde Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå